گوگل چگونه کار میکند؟

گوگل چگونه کار میکند؟

فهرست مطالب

یکی از سوال های مهم برای مدیران وب سایت ها این میباشد که روند کاری گوگل در مقابل پست های جدید چگونه میباشد و یا به طور کلی چگونه لینکی وارد نتایج جستوجو میشود و چرا برای بعضی سایت ها این در زمان کوتاهی میباشد و برای بعضی سایت ها شاید چندین روز طول بکشد که نتایج و لینک ها وارد گوگل بشوند در این مقاله بر اساس توضیحات موجود در خود گوگل توضیحاتی در مورد روند کاری گوگل ارائه میدهیم.

زمانی که شما پشت سیستم خود نشسته اید و در گوگل جستوجو میکنید لیستی را مشاهده میکنید که تقریبا بهترین های سراسر وب در موضوع خاص میباشند بهترین هایی از سراسر جهان اما چگونه گوگل این لینک ها به ما نشان میدهد؟

به بیانی ساده زمانی که شما در گوگل سرچ میکنید در کتابی جستوجو میکنید که دارای فصل های بسیاری میباشد و شما در فصل مورد نطر خود به دنبال مطلب خود هستید.فرق این کتاب با باقی کتاب ها در این میباشد که هر روز و شاید هر لحظه برای ان چاپی جدید ارائه میشود شاید با تغییراتی کم شاید با تغییرات زیاد که در هر چاپ ناشر سعی میکند شما را بیشتر و بیشتر راضی نگاه دارد.

گوگل اینگونه بیان میکند که زمانی که جستوجویی انجام میشود برنامه های گوگل براساس الگوریتم های خود نتایجی را به شما نمایش میدهد که بیشترین ارتباط موضوعی و معنایی را با جستوجوی شما را دارد.

فرایند کاری گوگل به 3 مرحله ی کلی تقسیم میشود :

1.Crawling یا خیزش کردن

2.Indexing یا ثبت کردن

3.Serving results یا بررسی نتایج

الف )  خیزش کردن Crawling

این مرحله به فرایندی گفته میشود که طی ان اسپایدر گوگل به بررسی لینک ها و صفحات به روز شده میپردازد.

گول از هزاران روبات و رایانه استفاده میکند که مطالب را Fetch یا Crawl کند این کار برای بیش از میلیاردها صفحه در هر روز اتفاق میوفتد.

برنامه که کار خیزش کردن را انجام میدهد به نام بات گوگل و نام های دیگر ان Robot و Spider گوگل نیز گفته میشود.

مرحله ی بررسی لینک ها به این صورت میباشد که در هر بررسی گوگل لیستی از صفحات را که وب مستر در اختیار گوگل قرار میدهد ( سایت مپ ) را ابتدا مورد بررسی قرار داده و سپس از داده های اطلاعاتی خود به بررسی اطلاعات میپردازد.

گوگل برای لینک های معرفی شده توسط وب مستر ها ارزش بیشتری قائل میباشد.

گوگل به هیچ وجه هزینه ای برای ارجعیت دادن به لینک یا سایتی را قبول نمیکند و تمامی هزینه های خود را ار روش های دیگر به دست میاورد.

ب )  ثبت کردن Indexing

روبات گوگل روزانه تعداد بسیار زیادی از داده های دریافتی را براساس کلمات موجود در ان ( چگالی کلمات کلیدی و موارد مربوط ) مورد بررسی قرار داده در نتیجه هر لینک را در جایی مخصوص در پایگاه اطلاعاتی خود قرار میدهد تا در زمان مورد نیاز ان را در جایگاه مورد نظر به نمایش در اورد.

در طی فرایند ثبت داده ها در پایگاه اطلاعاتی گوگل موارد دیگری مانند Alt تصاویر و یا کلمات کلیدی و توضیحات نیز در کنار مطالب مورد بررسی قرار میگیرند اما گوگل نمیتواند تمامی محتوا را مورد بررسی قرار دهد به طور مثال گوگل توانایی بررسی فایل های Media و یا صفحات Dynamic را ندارد.

ج ) بررسی نتایج Serving Results

هنگامی که کاربری کلمه ای را جستوجو میکند ماشین جستوحوی گوگل به بررسی تمامی لینک ها میپردازد و براساس فاکتورهای خود که بیش از 200 مورد میباشند مفید ترین و مورد نیاز ترین نتایج را به کاربر نمایش میدهد.

مثلا Page Rank یکی از فاکتورهای مورد بررسی میباشد.پیج رنک فاکتوری میباشد برای اندازه گیری اهمیت یک وب سایت براساس لینک ها اشاره شده به ان سایت ( Inbound Links ) و دیگر فاکتورهای خاص گوگل.

برای این که مطالب شما در جایگاهی بهترین در نتایج قرار بگیرد گوگل به شما توصیه میکند که ابتدا وضعیت 3 مرحله ی اشاره ده در سایت خورد را مورد بررسی قرار دهید.