بررسی کد های HTTP

بررسی کد های HTTP

فهرست مطالب

HTTP کد ها که مخفف کلمه ی HyperText Transfer Protocol میباشند به کدهایی گفته میشوند که به نوعی پاسخی میباشند به درخواست بازدید کننده یا اسپایدر مبنی بر باز کردن صفحه ی مورد نظر این درخواست ها به سرور ارسال شده و توسط سرور نیز به ان پاسخ داده میشود.

تصویر متعلق به سئوموز انگلیسی میباشد

در بهبود وضعیت سئو مهم میباشد که حتما کدهای HTTP را درک کرد زیرا درک درست این کدها باعث میشوند که سایت بهتر سئوسازی شود.

این کدها با ارقام 1 تا 5 شروع میشوند از 100 شروع شده و به 500 ختم میشوند. کدها در دسته های زیر خلاصه میشوند:

100 ) اطلاعاتی : درخواست دریافت شده و در حال بررسی میباشد.

200 ) موفقیت آمیز : درخواست دریاقت شده و با موفقیت به ان پاسخ داده شده است .

300 ) انتقال داده شده : درخواست دریافت شده است اما برای پاسخ گویی به ان باید یک مرحله بیشتر ( انتقال یا ریدایرکت ) انجام شود.

400 ) مشکل سایت : درخواست ارسال شده است اما صفحه ی مورد نظر یافت نمیشود.

500 ) مشکل سرور : یک درخواست موفق توسط کاربر ارسال شده است اما سرور قادر به پاسخ گویی به ان نمیباشد.

کدها دیگری نیز موجود میباشند اما هیچ کدام از انها مستقیما به سئو مربوط نمیباشند.

کدهای HTTP مهم برای سئو و موتورهای جستوجو 

200 : بدون مشکل

درخواست با موفقیت انجام شد در بیشتر مواقع کدهای دریافتی به این شکل میباشند.

301 : به صورت داثمی منتقل شده است

این کد معمول ترین کد و معروف به ریدایرکت 301 بین سئوکار ها میباشد.در موافق دریافت این کد توسط پنل مدیریت هاست و یا متنی در فایل htaccess. یک ادرس به ادرسی دیگر منتقل میشود. این بهترین نوع انتقال کلی یک سایت به ادرس دیگر و یا انتقال یک صفحه ی ناموجود به یک صفحه ی موجود میباشد و برای موتورهای جستوجو بسیار بهینه سازی شده میباشد.

302 : موجود میباشد

درخواست شما دریافت شده و صفحه برای شما نمایش داده میشود اما کماکان درخواست شما از ادرسی دیگر در حال بررسی است و ادرس ان  صفحه یافت نمیشود.این نوع کد را ریدایرکت 302 نیز مینامند وتوسط گوگل و سئوکارها  توصیه نمیشود زیرا  این ریدایرکت یک انتقال موفقتی میباشد و برای طولانی مدت برای شما هیچ نکته ی مثبتی به همراه ندارد زیرا این نوغ انتقال بعد از مدتی برای موتور جستوجو به عنوان ناشناخته و صفحه  ناموجود شناخته میشود.این نوع ریدایرکت باعث میشود که اسچایدر ها به صفحه جدید منتقل شوند اما به صفحه و ادرس شما هیچ رنکی تعلق نمیگیرد.

404 : صفحه موجود نمی باشد

درخواست ارسال شده  توسط کاربر یا اسپایدر دیگر موجود نمیباشد و هیج ادرس منتقل شده ای شناخته نشده است.این نوع کدها در صورتی ایجاد میشوند که صفحه ای توسط شما پاک شده باشد و یا در اثر تغییر ادرس صفحه ی درخواست شده دیگر موجود نباشد ادرس قبلی این نوع صفحات حتما باید توسط مدیر سایت و یا مدیر سرور شناسایی شوند و به نوعی حذف شده و یا با استفاده از کد 301 به صفحه ی درست منتقل شوند. این نوع صفحات در حالت معمولی برای موتورهای جستوجو یک نکته ی منفی در سایت شما مخاسبه میشوند.دراین نوع کد میتوان صفحه را در کش بارگذاری کرد.

410 :  صفحه در کش هم موجود نمیباشد

این نوع کد مانند کد 404 میباشد با این تفاوت که در کش صفحه ی درخواستی شما موجود نمیباشد.

503 : سرویس دهنده در دسترس نمیباشد

درخواست ارسال شده به دلیل تغییرات سرور و یا مشکلی در سرور توسط سرور قابل پاسخ گویی نمیباشد.این کد باعث میشود سایت شما در دسترس نباشد اما در صورتی که استفاده ی درست از ان بشود به موتور جستوجو اعلام میکند که به سایت شما و صفحه ی مورد نظر دوباره بازگردید زیرا مشکل از سرور است و نه سایت.

استفاده از ریدایرکت 301 

ریدایرکت 301 توصیه میشود زمانی که شما میخواهید یک صفحه  و یا ادرس را به طور کلی منتقل کنید.این نوع ریدایرکت در سئو  موثر میباشد زیرا ریدایرکت 302 موتور جستوجو را اگاه نمیکند که شما صفحه و ادرس را به طور کامل منتقل کرده اید.تصویر زیر بیان گر نحوه ی عملکرد ریدایرکت 301 میباشد :

تصویر متغلق به سئومور انگلیسی میباشد

نکات مهم :

1. هیچ وقت صفحات 404 خود را صفحه ی اصلی ریدایرکت نکنید زیرا این کار باعث گیج شدن بازدید کننده میشود همه نمیدانند که چه اتفاقی افتاده است.

2. برای کدهای 404 سایت خود یک صفحه ی زیبای 404 طراحی کنید صفحه طراحی شده توسط شما باید این نکات در ان رعایت شود:

  • اشاره به این موضوع که کاربر درخواست صفحه ای را کرده که متاسفانه دیگر موجود نمیباشد یا در این ادرس موجود نمیباشد.
  • باکس جستوجو داشته باشد.
  • کاربر بتواند از ان صفحه به اسانی به بخش های مهم سایت دسترسی پیدا کند.
  • یک لینک به صفحه ی اصلی