لیست کوچک برای یک کار بزرگ: چک لیست سئو

لیست کوچک برای یک کار بزرگ: چک لیست سئو

فهرست مطالب

یکی از مشکلات بزرگ وبمسترها که میخواهند آغاز به سئوسازی سایت خود کنند این است که نمیدانند از کجا کار را آغاز کنند.کوله باری از دانش نیاز به رده بندی دارد دانش بدون دانستن روش استفاده از ان مفید نمیباشد. اگر شما با علم و هنر سئوسازی آشنا هستید این پست را دنبال کنید تا متوجه شوید از کجا اغاز کنید و به کجا ختم کنید کار خودتان را در سایت مورد نظر برای سئوسازی.

تحقیق و جستوجو

بسیاری از با سابقه های سئو برا این باور هستند که این بخش مهم ترین بخش سئو است.از کنار این بخش به سادگی نگذرید و به ان دقت کنید.در این بخش شما باید آن بخشی از اینترنت را که مایل هستید برای خود تغییر دهید مورد بررسی قرار دهید :

هدف خود را یاد داشت کنید : چرا میخواهید سایت خود را راه اندازی کنید؟ هدف شما از سئو سازی سایت چیست؟ مخاطبان مورد نیاز شما چه کسانی هستند؟ این سوال ها را یادداشت کرده و همیشه در یاد داشته باشید.

فکر کنید,تمرکز کنید و کلمات مهم جستوجو سایت خود را یادداشت کنید : به نظر شما مردم با چه کلماتی ممکن است سایت شما را پیدا کنند؟ به نظر شما چه موضوعی در سایت و مطالب شما هست و یا قرار است که قرار بگیرد که به نظر شما امکان جستوجو آن بیشتر است؟ کلمات مهم را یادداشت کنید.

کلمه ی کلیدی خود را مورد جستوجو قرار دهید : یک حساب کاربری در  گوگل ادوردز برای خود بسازید.سعی کنید از ابزار keyword tool و ad text ideas استفاده کتید و کلمات کلیدی مهم سایت خود را پیدا کنید.و در بخش وسیعی از دیتابیس گوگل مورد بررسی قرار دهید.اگر اکانت پیپال دارید از سرویس  Wordtracker که با هزینه در دسترس است استفاده کنید و یا میتوانید از سرویس  Keyword Difficulty رایگان استفاده کتید. در این ابزارها کلمات کلیدی انتخابی خود را مورذ بررسی قرار دهید رقبای شما میتوانند بهترین دوستان شما باشند.

استفاده از کلمات کلیدی : اگر در بخش بالا به نتیجه رسیدید حال شروع کنید به تفکر که چگونه کلمات کلیدی را در سایت خود مورد بررسی و استفاده قرار دهید. جایگاه کلمات کلیدی در سایت شما واقعا چگونه است ؟

کلمات کلیدی خود را همین حالا مورد بررسی قرار دهید : یک بار کلمات کلیدی خود را در گوگل جستوجو کنید چه کسی اول است؟ کمی تحقیق کنید ببینید انها چه کار میکنند در جهت مثبت و منفی؟ بررسی کنید ببینید چه کارهای خاصی انها انجام میدهند که موثر است؟ حتی مواردی که خودشان میگویند تاثیری ندارد هم مهم است باز هم تحقیق تحقیق و همیشه تحقیق.

رقبای خود را لیست کنید : از بخش قبل استفاده کنید و شروع کنید به یادداشت رقبای خودتان. جدولی درست کنید و نقاط مثبت و منقی را جلوی انها بنویسید. خودتان بررسی کنید همیشه و همیشه خودتان یادداشت کنید هیچ کس انطور که شما میخواهید یادداشت نمیکند انطور که شما میخواهید و فکر میکنید به فکر شما نیست.

سایت خودتان را هم بررسی کنید : اگر سایت خودتان را میخواهید سئو کنید دستورهای معمول مانند site:seomoz.ir را در گوگل جستوجو کنید ببینید وضع ایندکس شدن مطالب چطور است؟ اصلا سایت مورد نظر ایندکس دارد؟ اگر ندارد چرا؟ چه چیزی جلوگیری میکند از ایندکس شما مطالب؟

در این بخش دیدید که همیشه باید از خودتان سوال کنید و با سوال جلو بروید.

سئو سازی در سایت 

در  Google Analytics, Google Webmaster Tools و Bing Webmaster Center  ثبت نام کنید و سایت خود را تایید کنید.این بخش بسیار مهم است و در آینده مهم تر هم میشود.

بزارید گوگل انالیتیکز کمی امار بدهد: قبل از انجام هر گونه سئوسازی بزارید برای مدتی نزدیک به 2 هفته گوگل انالیتیکز امار را ثبت کند و در اختیار شما قرار دهد.یک کار جالب هم در این مدت انجام دهید در طی این 2 هفته صفحات و داده های آماری عکس بگیرید.بعدا به دردتان میخورد.

به فکر طراحی سایت هم باشید : اگر سایتی که شما میخواهید آن را بهینه سازی کنید باعث شود بازدید کننده ها از آن دوری کنند هر مقدار هم که شما سعی کنید و بهترین کارها را انجام دهید سئوسازی شما نتیجه ای خواهید داشت.اگر سایت از نظر طراحی ضعیف است شما تعدادی پیشنهاد بدهید برای مشتری خود. سعی کنید مشتری خود را راضی کنید که دستی به سرو روی ظاهری سایت خود بکشد.

همخوانی با مروگرها را چک کنید : یادتان است بالا گفتیم که قبل از سئوسازی 2 هفته امار گوگل را ثبت کنید؟ خوب اینجا به کار شما میاید.وقتی گوگل انالیتیکز آمار را به شما داد ببینید که بازدیدکنندهای سایت بیشتر از چه مرورگری استفاده میکنند.اگر میخواهید یک کار حرفه ای انجام دهید عملیات چک کردن را هم بر روی Windows انجام دهید هم MAC.مطئن شوید که بازدید کنندها زیاد مشکل ندارند در بازدید از سایت و خواندن مطالب سایت مشتری شما.

یک ایمیل با نام سایت ایجاد کنید : ایمیلی ایجاد کنید با نام سایت که از آن برای ارتباط با مشتری خود استفاده کنید.ایمیل را در اختیار مشتری و کاربران قرار دهید این کار در لینک بیلدینگ بسیار مهم است.

به بررسیHTML و تگ های مرتبط با آن بپردازید : برای این بخش موارد زیر را چک کنید :

  • کلمه ی کلیدی در تگ h1 در تمامی صفحات
  • کلمات کلیدی در آدرس
  • بهینه سازی ساختار آدرس های سایت
  • لینک های با دقت Nofollow شده
  • کلمه ی کلیدی در نام صفحات. خاص در هر صفحه و حداقل یک کلمه ی کلیدی در نام صفحات
  • بهینه سازی ساختار دسترسی به بخش های سایت. هر چه پیچیدگی کمتر باشد بهتر است
  • حداقل یک تصویر شامل کلمه ی کلیدی در هر صفحه

تصمیم بگیرید که توضیحات کلیدی سایت شما چه باشد: موتورهای جستوجو هر روز پیشرفته تر میشوند. انها میتوانند بر اساس بررسی صفحات و کدهای هر صفحه توضیحات کلیدی خاص آن را ایجاد کنند حال تصمیم بگیرید که کدام برای شما بهتر است توضیحاتی که شما خودتان انتخاب میکنید و یا توضیحاتی که موتور جستوجو انتخاب میکند؟ پیشنهاد سئوموز انگلیسی این میباشد که برای صفحه ی اول خودتان توضیحات انتخاب کنید و بگذارید موتور جستوجو برای باقی صفحات انتخاب کند.

آدرس و شماره شرکت مشتری خودتان را قرار بدهید: مطمئن شوید که در تمامی صفحات سایت نام و آدرس همراه با شماره تلفن شرکت مشتری خود را ( اگر شرکت میباشد ) قرار داده اید.موتورهای جستوجو به اندازه ی کافی باهوش شده اند که این اطلاعات را تشخیص بدهند.این اطلاعات برای جستوجوی محلی بسیار مهم میباشد.نمونه ی زیر یک نمونه ی خوب برای آدرس در کشور آمریکا میباشد :

Company Name
1111 11th Pl NE
City, State Zip
(555) 555-5555

 فایل Robots.txt اضافه کنید: این بخش به 2 دلیل مهم میباشد. اولین دلیل این میباشد که شما تعیین میکنید که دقیقا چه صفحاتی مورد بررسی ( Crawl ) موتورهای جستوجو قرار گیرند و دوم این کار به موتورهای جستوجو کمک میکند که دقیقا متوجه شوند که در سایت شما چگونه باید عمل کنند.انها قبل از بررسی صفحات سایت شما هر دفعه این فایل را دانلود میکنند و بر اساس آن رفتار میکنند.

بهینه سازی خارج از سایت :

 اضافه کردن سایت به موتور جستوجو محلی : این یک امکان جالب و مفید در موتورهای جستوجو میباشد که باعث میشود بازدید کننده های مفید و محلی وارد سایت مورد نیاز در منطقه خود بشوند. این کار برای شرکت ها بسیار مفید میباشد میتوانید از لینک های زیراستفاده کنید برای این کار :

  • Yahoo Local
  • Google Local
  • Bing Local
  • Ask City
  • CitySearch ( اطلاعات این سایت بر اساس Ask و Bing میباشد )
  • Yelp ( اطلاعات این سایت بر اساس اشتراک گذاری دیتابیس یاهو و بینگ میباشد )
 اضافه کردن سایت به دایرکتوری های موجود: در بالا ذکر کردیم که لیستی از کلمات کلیدی و سایت های مشابه خود ایجاد کنید حال براساس این کلمات و سایت ها در موتورهای جستوجو دایرکتوری مربوط به سایت خود را جستوجو کنید. مثلا برای یک سایت مربوط به رستوران در شهر مشهد این گونه میتوان جستوجو کرد: ( Directory Mashhad Restaurant  و یا دایرکتوری رستوران شهر مشهد ).فراموش نکتید که سایت های ثبت شده را نیز یادداشت کنید.
 سعی کنید از سایت های مشابه خود لینک بگیرید: لیستی که بالاتر ایجاد کردید در مورد سایت های مشابه خیلی برای شما میتواند مفید باشد.از این لیست استفاده کنید و سعی کنید به هر روشی که ممکن است از این سایت ها برای سایت خود لینک بگیرید.
 باز هم لینک بگیرید: این گونه آعاز کنید که چه سایت های به شما لینک داده اند. این داده ی را میتوانید از طریق گوگل وبمستر تولز و یا جستجوی site.yoursite.com بدست اورید.بعد از بدست اوردن اطلاعات ببیند که چه انکر تکست های قرار دارد بر روی لینک شما. یک لینک با انکر تکست خوب بهتر از 1000 لینک با انکر تکست بی معنی و نامفهوم است.باز هم سعی کنید از سایت های اطراف خود برای یک شرکت لینک بگیرید سایت هایی که در یک موقعیت جغرافیایی قرار دارند.موتورهای جستوحو دوست دارند ببینید که 2 شرکت در یک منطقه ی جغراقیایی به هم لینک داده اند.
 اگر فکر میکنید مفید است شبکه های اجتماعی را هم در برنامه قرار دهید: به نظر شما سایت و یا شرکت مشتری شما باید در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشد؟اگر این طور است فعالیت را آغاز کنید اما توجه کنید که فعالیت شما اسپم نباشد و فقط پست های مفید خود را در شبکه های اجتماعی منشتر کنید.
  سایت مپ ایجاد کنید و آنرا ثبت کنید: یک سایت مپ ایجاد کنید و در اکانت های خود در گوگل وبمستر تولز و بینگ وبمستر تولز ثبت کنید.
 سایت را از جهت دید گوگل بهینه سازی کنید: وارد اکانت گوگل وبمستر تولز بشوید شما در انجا یک سری داده ی آماری دارید سعی کنید از انها استفاده کنید و ببینید نظر گوگل در مورد سایت شما چیست.

دنبال کنید و پیشرفت کنید

 موقیعت خود را در موتورهای جستوجو بررسی کنید: هر ماه موقعیت خود را در موتورهای جستوجو بررسی کنید و از آن عکس بگیرید.تصویر یک راه مفید برای بدست اوردن اطلاعات میباشد.

منبع : The Beginner’s Checklist for Small Business SEO

ترجمه شده توسط سئوموز فارسی

3 دیدگاه
دیدگاه ها بسته شده اند.