لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی چیست؟

فهرست مطالب

دراین مقاله میخواهیم به شما در مورد لینک ها داخلی توضیح بدهیم و این که چرا لینک ها داخلی مهم هستند؟بهترین نوع لینک داخلی چه نوع لینکی است؟پاسخ این سوالات در این پس

لینک داخلی به لینک هایی گفته میشوند که به صفحاتی ارجاع داده میشوند که به ادرس خود سایت یکی هستند.یعنی ادرس کلی منبع و مقصد یکی هستند.

لینک ها داخلی از یک صفحه یک دامنه به صفحه ی دیگری از همان دامنه میروند.

لینک های داخلی به 3 دلیل کلی ایجاد میشوند:

  • انها به کاربر این اجازه را میدهند که در وبسایت راحت تر گردش کند.
  • به مدیر وبسایت اجازه میدهد که قدرت رنک ( Link Juice ) را در کل وبسایت تقسیم کند.
  • به مدیر وبسایت این امکان را میدهند که اطلاعات تکمیلی را در مورد یک پست در داخل خود وبسایت به خود کاربر بدهد.

لینک های داخلی بهترین روش برای ساختن ساختار کلی یک سایت میباشند.

 در هر صفحه ی جداگانه موتورهای جستوجو باید محتوایی را مشاهده کنند تا بتوانند ان را در پایگاه دیتای خود ذخیره کنند.انها همچنین نیاز دارند که به لینک ها سایت برای شناسایی ساختار سایت دسترسی داشته باشند تا بتوانند تمامی صفحات یک سایت را پیدا کنند.بسیاری از طراحان وب این اشتباه را میکنند که لینک های خود را از گوگل مخفی میکنند این باعث میشود گوگل به خوبی نتواند لینک های داخلی شما را شناسایی کند و در نتیجه سایت شما خوب ایندکس نشود.لینک زیر این موضوع را به خوبی بیان میکند:

لینک داخلی-گم شدن اسپایدر گوگل

در تصویر بالا مشاهده میکنید که گوگل از طریق لینکی که در صفحه A به لینک صفحات B و E برخورد کرده است.اما در عین حال صفحات C  و  D هم ممکن است صفحات مفیدی باشند.اسپایدر نمیتوانید به انها دسترسی پیدا کند زیرا لینکی موجود نمیباشد و یا حتی نمیداند که این صفحات وجود دارند.لینک های داخلی خوب که ساختار خوبی داشته باشند به این صفحات هم لینک میدهند.ممکن است شما در صفحات دیگری کلمات کلیدی خوب محتوای عالی داشته باشید اما گوگل هیچ وقت نمیتواند به انها از طریق لینک های شما دسترسی پیدا کند زیرا ساختار لینک های شما ( Link Architecture ) شما ضعیف است.

یک وبسایت خوب با ساختار لینک های داخلی خوب تصویری مانند زیر را ایجاد میکند برای اسپایدر ها :

ساختار لینک داخلی

تصویر بالا نشان دهنده ی ساختار لینک داخلی خوب است که از صفحه ی اصلی سایت میتوان به تمامی صفحات موجود لینک پیدا کرد.با انجام این کار قدرت لینک های سایت به صورت مساوی بین همه ی صفحات تقسیم میشوند.این نوع ساختار لینک در میان بسیار از وبسایت های خوب مشترک است.

اما سوال اینجاست که چگونه این نوع ساخت لینک امکان پذیر است؟بهترین راه برای انجام این کار استفاده از لینک های داخلی میباشد البته لینک های داخلی با ساختار URL خوب.

نمونه ی زیر برای لینک داخلی بسیار جالب میباشد.فرض کنید ادرس وبسایت شما jonwye.com میباشد:

لینک داخلی-ساختار لینک

ساختار بالا بهترین نوع ساختار لینک میباشد.این نوع ساختار برای موتورهای جستوجو کاملا قابل درک میباشد.انها متوجه میشوند که باید چه نوع لینکی با چه Anchor Text به پایگاه داده ی خود اضافه کنند.

لینک ها باید دنبال شوند تا بتوان به انها رنک داد.در زیر دلیل هایی امده است که چرا ممکن است صفحات ایندکس نشوند:

لینک ها فقط در هنگام جستوجو ظاهر میشوند

موتورهای جستوجو هیچ وقت نمیتوانند و نمیخواهند در سایت شما کلمه ی خاصی را جستوجو کنند.انها علاقه ندارند که به دنیال لینک باشند شما باید لینک ها را در اختیار انها قرار دهید.

لینک ها به صورت JavaScript مخفی شده اند

موتورهای جستوجو خوب نمیتوانند لینک های مخفی در جاوااسکریپ را دنبال کنند.اگر شما از Iframe استفاده کنید و یا لینک ها را برای زیبایی بیشتر در جاوا اسکریپ قرار دهید انها نمیتوانند لینک ها را شناسایی کنند.

لینک هایی که به صفحات بسته شده توسط Robots.txt و یا Meta Robots Tag اشاره میکنند

شما زمانی که صفحه ای را مسدود میکنید نباید به ان لینک بدهید چون بیشتر باعث گیج شدن اسپایدر میشود زمانی که شما لینکی را بستید باید ایندکس شدن ان را فراموش کنید.

لینک هایی در صفحاتی با هزاران لینک

این اتفاق مانند این است که شما را میان هزاران خوراکی قرار دهند و به شما بگویند فقط یکی را انتخاب کن.شما نمیتوانند از میان هزران خوراکی خوشمزه فقط و فقط یکی را انتخاب کنید.لینک ها برای گوگل مانند خوراکی هستند که دوست دارد به دنبال انها برود.اگر شما تعداد بسیار زیادی لینک را در اختیار گوگل قرار دهید اسپایدر گیج میشود و نمیداند چه لینکی را باید دنبال کند.در این صورت 2 حالت ایجاد میشود:یا هیچ لینکی را دنبال نمیکند.یا لینکی را دنبال میکند که دارای ارزش بسیار پایینی است.

لینک های موجود در Frames و Iframes

به صورت فنی لینک هایی که در ایفریم و فریم ها موجود هستند قابل دنبال کردن هستند.اما این دنبال کردن دارای شرایط خاصی هست که شاید هر کسی ان را ندارد.تنها کسانی که اطلاعات کافی از ساخت وبسایت ها و طراحی وب دارند میتوانند به درستی از امکان استفاده کنند.

با خودداری کردن از استفاده از این نوع کدها شما میتوانید HTML پاک و مناسب برای سایت خود بسازید.


6 دیدگاه
  1. بسيار سايت خوب و جالبي است يك سوال شما كه همه چيز را داريد مي گيد چي به نفع شما دارد شما مثلاً خودتان سايتها رو سئو مي كنيد مگر اينكه مطالب شما با سئوي شما و سئوي واقعي فرق دارد
  2. این لینک داخلی همون لینک های مرتبط نیست که با افزونه ایجاد میشه یا تو خود قالب هم جود داره ؟ ممنون
  3. سلام ممنون استفاده بردم. به نظرتون برای سایت های تفریحی که مطالب بسیار زیادی دارند و معقول نیست،دونه دونه پست ها رو ویرایش کنند،چه افزونه ای(برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس)میتونه وجود داشته باشه که این کار رو انجام بده؟ معمولا انجام چنین کاری چقدر زمان میبره که نتایج خودش رو نشون بده؟ باتشکر
    1. هیچ افزونه‌ی خاصی وجود نداره٬ سئو باید و بهتر است که به صورت خودکار انجام نشه مخصوصا در زبان فارسی که سیستمهای هماهنگ با اون کم هستند. بیش از ۳ هفته زمان خواهد برد در حالت عادی که خود گوگل بخواد کارشو انجام بده.
دیدگاه ها بسته شده اند.