بازاریابی محتوا به دلایل مختلفی مفید است. از طریق بازاریابی محتوا میتوان به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کرد٬ سریعتر به هدف رسید و همچنین به بخشهای دیگر بازاریابی مانند ایمیل یا شبکههای اجتماعی کمک میکند. به بیان دیگر بازاریابی محتوا میتواند به عنوان سوخت در بخشهای دیگر مورد استفاده واقع شود.
اما چون شرکتی از این نوع از بازاریابی استفاده میکند دلیل نمیشود که بتواند به اهداف خود برسد. اگر دقیقتر بررسی کنیم متوجه میشویم که ۹۲ درصد شرکتها از محتوا به عنوان یکی از شیوههای بازاریابی استفاده میکنند اما تنها ۳۲ درصد آن را به شکل موثر انجام میدهند.
سوالی که ایجاد میشود این است که آیا روشی است که از طریق آن بازاریابها یا مدیران سایت ها مطمئن شوند که محتوای تولید شده تاثیر مورد نظر را خواهد داشت؟ جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد اما در این پست ۳ روش برای نزدیکتر شدن به این اهداف را بررسی میکنیم.
-
در مورد چیزی که مطمئن هستید بنویسید
یکی از مشکلات رایج در فرهنگ فارسی این است که ما خود را در تمام موضوعات سیاسی٬ اقتصادی٬ فرهنگی٬ کاری و … متخصص میدانیم.
در محتوای تولید شده سعی نکنید خود را متخصص کاری معرفی کنید که اطلاع درست و کاملی از آن ندارید. در حال زندگی در عصر اطلاعات و ارتباطات هستیم و شناسایی افراد متخصص و عادی کار سادهای است. اگر شما خود را متخصص کاری معرفی کنید که اطلاعات اندکی از آن دارید شک نکنید هرچقدر هم اطلاعات کم خود را مفید نشان بدهید٬ در پایان مردم متوجه کمبود دانش و اطلاعات شما خواهند شد.
براساس آمار ارائه شده ۹۲ درصد مردم به شرکتهایی که به یک باره معروف میشوند و سعی میکنند محصولات خود را به آنها بفروشند اعتماد نمیکنند. این روزها مشتریان بیش از هر زمان دیگری نسبت به اطلاعاتی که شما در اختیار آنها قرار میدهید مشکوک هستند٬ اگر اطلاعات شما تکراری باشد و یا مخاطب پیش از آن در مورد محصول شنیده باشد این حس عدم اعتماد بیشتر هم خواهد شد.
موقعیتهای ایجاد اعتماد در میان نظرهای متخصصانه و توجه به نیاز و علاقهمندی بازار هدف پوشیده شده است.
کار خود را با شناسایی مخاطبان شروع کنید. به چه چیزی اهمیت میدهند؟ اهدف و مشکلات آنها چیست؟ به بررسی و تحقیق بسیار توجه کنید. کوچک ترین رفتارهای اخلاقی و روزانه مخاطبان را بررسی کنید (از طریق شناسایی محتوایی که مطالعه میکنند٬ روزنامهای که میخوانند و یا سایتهایی که روزانه به آنها سر میزنند و … ) این کار کمک میکند تا متوجه شوید چه موضوعاتی شما را به مخاطبان و مشتریان بالقوه نزدیک میکند.
با پیدا کردن نقاط تلاقی میان نیاز مشتریان و تخصصهایی که شما در برند خود دارید میتوانید پلی میان برند خود و اعتماد مشتریان ایجاد کنید.
-
به زبان مشتریان صحبت کنید
زبان و شیوهی صحبت مخاطبان را شناسایی کنید و سعی کنید در محتوای خود از آن زبان استفاده کنید. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از استفاده از اصطلاحات خاص که در زندگی روزمره مورد استفاده واقع میشود٬ خودداری میکنند. اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از کلماتی که در زندگی روزمره باعث نزدیکی افراد به هم میشود در محتوا هم با ایجاد حس نزدیکی و آشنایی میتواند همین تاثیر را داشته باشد.
از این نکته به نفع خود استفاده کنید. در بخش قبل گفتیم که رفتارهای شخصیتی مخاطبان را بررسی و شناسایی کنید٬ توجه کنید در محتوایی که مخاطبان مطالعه میکنند چه کلماتی بسیار تکرار میشود؟ این کلمات را به خاطر داشته باشید و در محتوا یا محاوره با مخاطبان از این کلمات برای ایجاد حس نزدیکی استفاده کنید.
توجه داشته باشید خود را خیلی درگیر اصطلاحات روزمره نکنید شما همیشه درگیر ایجاد ارتبط میان برند و باورهای پشت آن با اخلاق و باورهای مخاطبان هستید. استفاده زیاد از کلمات نه تنها باعث ایجاد حس عدم اعتماد و خستگی در مخاطبان میشود بلکه حس برند و ارزش برند را کم و یا حتی نابود میکند.
-
با بزرگان همکاری کنید
یکی از بهترین راهها برای جذب اعتماد از مخاطبان این است که از افرادی که در حال حاضر میان مردم اعتماد و ارزش بالایی دارند استفاده کنید. این افراد معمولا با عنوان بزرگان شناسایی میشوند٬ در هر مجموعهای که کار میکنید حتما افرادی حضور دارند که احترام خاصی به دلیل سابقه یا نحوهی برخورد برای آنها وجود دارد٬ این افراد همان بزرگان مجموعه کاری شما هستند.
با استفاده از نزدیک شدن به این بزرگان و استفاده از دانش و تخصص آنها شما نه تنها میتوانید به مجموعهی بزرگی از مشتریان آماده دسترسی پیدا کنید بلکه به منبع بزرگی از افراد بزرگ و قابل اعتماد نیز دسترسی پیدا میکنید.
چند لحظه فکر کنید چه کسی بیشتر مورد اعتماد است: فردی که در گذر از خیابان یا کوچه نام او را شنیده اید یا فردی که از طریق دوست و یا آشنایی معرفی شده اید؟ به احتمال زیاد دستهی دوم بیشتر مورد اعتماد هستند.
اگر شما در حال توسعه و پخش محتوای تولید شدهی خود هستید و محتوا را برای موتورهای جستجو نیز بهینه میکنید٬ مخاطبان بناچار با محتوای شما برخورد خواهند داشت٬ اما حضور در کنار بزرگان یک گروهکاری شک و تردیدها در مورد محتوای تولید شده را بسیار کاهش میدهد.
همهی خریدها براساس منطق و مستدل انجام نمیشوند. این اصل که مردم به دنبال بهترین محصولات هستند که بیشترین نیازهای آنها را تامین کند ما رد نمیکنیم اما در هر صورت بخشی از دلایل خریدها به دلیل احساسات است. اگر محتوای تولید شده از طریق برند شما جذاب نباشد و یا حتی در بدترین حالت باعث زدگی مخاطبان شود٬ تاثیر مثبت اولیه را از دست خواهید داد و چیزی که در ذهن مخاطب باقی میماند عدم اعتماد به نام برند شماست.