۵ قانون همیشگی سئو

در سال های اخیر حتما صحبت هایی در مورد تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو و این که چگونه مسئولیت های بهینه سازی به خاطر تغییرات الگوریتم ها تغییر یافته اند شنیده اید.

قوانین سئو

تغییرات جدید بسیاری از شرکت ها و مدیران وبسایت ها را با این سوال پیچیده باقی گذاشته که باید در چه بخش هایی فعالیت بیشتری داشته باشند؟ چه بخش هایی را برای همیشه فراموش کنند؟به بیان دیگر مردم در حال پرسش هستند که چه نکاتی بهینه سازی اصولی را تعریف میکند و چه نکاتی مهم هستند.

برای پاسخ به این سوال و سوال های مشابه ۵ قانون و اساسی سئو را که باید با آنها زندگی کنید را به شما گوش زد خواهیم کرد.

قانون ۱: افزایش اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

قوانین سئو - اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که چرا با شبکه های اجتماعی شروع کردیم؟اصلا مگر شبکه های اجتماعی جزو مسئولیت های سئو به شما میرود؟جواب بسیار ساده است زیرا تاثیری که شبکه های اجتماعی در نتایج جستجو(SERPs) دارند در حال رشد است.

کاری که باید انجام دهید به این شکل است:

  • برای ۵۰ محتوای ایجاد شده مقدار اشتراک گذاری را محاسبه کنید.
  • میانگین اشتراک گذاری برای ۵۰ پست را به دست بیاورید.این همان عددی است که موفقیت و یا شکست شما را نمایان خواهد کرد.
  • دلایلی که هر پست ممکن است در فضای مجازی پخش شود را پیدا کنید.توجه داشته باشید هر نوع محتوایی توانایی پخش شدن در فضای مجازی را ندارد.

محتوایی تازه ایجاد کنید و پیش از انتشار به این سوال ها پاسخ دهید:

  • بهترین عنوان را انتخاب کرده ام؟
  • آیا ۲ نفر حرفه ای آن را تایید کرده اند؟
  • آیا عنوان پست را برای استفاده در توییتر و فیسبوک و گوگل پلاس بازنویسی کرده ام؟

چند روز پس از انتشار پست به این سوال ها پاسخ بدهید:

  • ایا به هدف های مورد نظر در مورد اشتراک گذاری رسیده اید؟
  • چگونه پست را بازنویسی کنم تا پتانسیل پخش شدن و اشتراک گذاری آن افزایش یابد؟
  • از پستی که منجر به شکست شما شد چه چیزهایی قابل استفاده ی دوباره هستند؟

خوشتان بیاید یا نه بحث شبکه های اجتماعی به یکی از وظیفه های سئو و بهینه سازی وبسایت تبدیل شده است.به زبان دیگر اگر میخواهید در دنیای سئو حرفی برای گفتن داشته باشید باید وقت و زمان قابل ملاحضه ای در بحث شبکه های اجتماعی صرف کنید.

 قانون ۲: ایجاد وبسایت معتبر

قوانین سئو - وبسایت معتبر

ایجاد وبسایت معتبر به داشتن وبسایتی قدیمی,مشهور و دارای محتوای حرفه ای ختم میشود.

  • قدمت: اصل اولیه و مهم داشتن وبسایت معتبر قدمت آن است.وبسایت شما چندسال سابقه دارد؟دامنه چند سال عمر دارد؟در صورتی که ۲ وبسایت با محتوای نزدیک به هم با فاصله ی کمی از هم فعالیت خود را آغاز کنند,در رقابت سئو برنده به احتمال بسیار زیاد وبسایت قدیمی تر است.
  • شهرت: اگر محتوای آموزشی ارائه شده توسط گوگل و بینگ را مطالعه و اجرا کنید به شهرت دست خواهید یافت.اگر توانستید مخاطبان خود را راضی کنید که محتوای تولید شده توسط شما را به اشتراک بگذارند آن زمان میتوانید بگویید در امر به دست آوردن شهرت موفق بوده اید.اگر بر روی تکنیک های غیرقانونی سئو(BlackHat SEO) استمرار بورزید و موتورهای جستجو متوجه بشوند آن زمان میتوان گفت شهرت شما دچار لطمه ی بزرگی شده است.
  • محتوای حرفه ای: ایجاد محتوا و آموزش های حرفه ای نه تنها باعث میشود که محتوای ایجاد شده پتانسیل اشتراک گذاری و خوانده شدن را افزایش میدهد بلکه باعث میشود شما مخاطبان و طرفداران ثابتی را نیز به دست آورید.

مساله ی قدمت وبسایت موردی نیست که بتوان آن را به سادگی حل کرد در این بخش راه حل هایی وجود دارد که از مهم ترین آنها به دست آوردن لینک های معتبر از وبسایت های معتبر میتوان اشاره کرد.لینک از هر وبسایتی دارای ارزش یکسانی نیست.در سئوی نوین ما میگوییم که سعی کنید به رقبا و دوستان خود لینک بدهید و شبکه ی فعالیت خود را گسترش دهید اما توجه داشته باشید که لینک از وبسایتی که لینک کمتری به دیگران میدهد از وبسایتی که در پست های خود به تعداد بالا به دیگران لینک میدهد با ارزش تر است.لینک دادن به وبسایت های مرتبط بسیار بهتر از لینک دادن به وبسایت هایی که مرتبط نمیباشند است.

مواردی که میتوان از آنها به عنوان روش هایی برای ایجاد وبسایت معتبر اشاره کرد:

  • حواستان به نکات معلوم باشد: خوشحال و راضی نگه داشتن موتورهای جستجو کار بسیار راحتی است.تنها آموزش های آنها را بخوانید و به آنها عمل کنید.آنها به خاطر فعالیت ارزشمند شما برایتان ارزش قائل خواهند شد و به شما به رنکینگ خوب جایزه خواهند داد.
  • براساس برنامه ریزی محتوای حرفه ای تولید کنید: همان اندازه که ایجاد محتوای حرفه ای برای موتورهای جستجو مهم است که ایجاد محتوای به روز مهم است.محتوای مرتبط و به روز این پیغام را به موتورهای جستجو ارسال میکند که این وبسایت حرفی برای گفتن دارد.
  • ایجاد محتوای متفاوت: گوگل از این که میبنیید وبسایتی در حال ایجاد محتوا به شکل های مختلف مانند ویدئو,عکس,اینفوگرافیک و … است لذت میبرد.اگر به وبسایت های معتبر نگاه کنید میتواند انواع مختلفی از محتوا را در وبسایت های آنها مشاهده کنید.علاوه بر این خود مخاطبان هم از مشاهده ی محتوای متفاوت لذت میبرند.آنها شاید از خواندن پست طولانی خسته شوند اما عاشق ویدئوهای آموزشی طولانی هستند.
  • سالها در حال رقابت باشید: به زبان ساده زود خسته نشوید و سال ها دامنه و وبسایت را در رقابت نگه دارید حتی با چراغ خاموش!

قانون ۳: جذب لینک های معتبر

قوانین سئو - لینک معتبر

از آنجایی که لینک یکی از هسته هایی است که موتورهای جستجو ساختار خود را براساس آن میسازند ایجاد لینک(Link Building) در سئو بسیار مهم است.هرچند لینک های داخلی بسیار مهم هستند اما لینک معتبر از وبسایت های دیگر ارزش دیگری دارد.

  • پست های خوره ی لینک بنویسید: یک سری از پست های ساخته شده اند که لینک به طرف خود جذب کنند.به بیان ساده تر بعضی از پست ها مخاطبان را وادار میکند با پست دیگری به شما پاسخ بدهند این گونه پست ها غوغا میکنند.
  • حذف لینک های شکسته: در وبسایت های مشهور مشغول به فعالیت شود,لینک های خراب آنها به وبسایتتان را پیدا کتید و با محتوای تازه قبلی ها را حذف کنید.
  • پست مهمان بنویسید: متاسفانه بحث پست مهمان موضوع جا افتاده ای در کشور ما نمیباشد.مسعود فاطمی در یک ادمین در مورد نکات مثبت ارسال پست مهمان در ایران توضیح داده است.به شما پیشنهاد میکنیم که دور اندیش باشید و با ایجاد محتوای حرفه ای و ارسال آن به دیگر وبسایت ها به اعتبار و ارزش آن سایت ها بیفزایید این کار به صورت خودکار برای شما بازدید و لینک به همراه خواهد داشت.ما در سئوموز نیز پذیرای پست های شما هستیم.
  • جای خالی را پر کنید: کمی وقت بگذارید و در وبلاگ و وبسایت های مشهور گردش کنید حتما در گردش خود به موضوعی برخورد خواهید کرد که تصور کنید به اندازه ی کافی به این موضوع در این وبسایت پرداخته نشده در حالی که کاملا در حوزه ی فعالیت آنها میباشد.با مدیر وبسایت/وبلاگ تماس بگیرید و نظرات خود را با آنها در میان بگذارید به طور معمول آنها از نظرات شما استقبال خواهند کرد و امکان این که از شما به عنوان دوست و یا پیشنهاد دهنده یاد کنند بسیار زیاد است.

همچنین به شما توصیه میکنیم که پست آرمین جلیلی در مورد ۱۰ قانون طلایی برای جذب لینک های باارزش با مطالعه کنید.

قانون ۴: طراحی کابرپسند

قوانین سئو - طراحی

این قانون ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد.

هدف گوگل راضی کردن کاربران خود است.اما اگر شما به عنوان کاربر به وبسایتی در نتایج برخورد کنید که طراحی زیبایی ندارد و در بارگزاری آن به مشکلات فراوانی برخورد میکنید مطمئنا گوگل به هدف خود که راضی نگه داشتن شما است نرسیده است.

این همان دلیلی است که بسیاری از سئوکارهای معتبر این روزها به طراحی وبسایت,ماندگاری کاربران در وبسایت و سرعت لود صفحات اهمیت میدهند.

  • ایجاد صفحات مرکزی: صفحات مرکزی به صفحاتی گفته میشود که حول و حوش موضوع خاصی تمامی منابع و لینک ها را حمع آوری میکند.به این صفحات به عنوان نقاشی کوچکی از محتوای ارائه شده در وبسایتتان نگاه کنید.کاربران عاشق اینگونه صفحات هستند چون در سریع ترین زمان ممکن بهترین و جامع ترین اطلاعات را از فعالیت وبسایتتان به دست می آورند.صفحات مرکزی همچنین به محتواهای قدیمی شما جان تازه ای میبخشند و زنده میکنندشان.
  • محدود کردن فضای تبلیغات: حتی اگر وبسایت به تبلیغات وابسته است و نیازهای مالی شما با آن برطرف میشود سعی کنید تا جایی که ممکن است تعداد تبلیغات را کم نگه دارید.متاسفانه این رویه در وبسایت های فارسی زبان در حال رشد است و رضایت کاربران به آخرین موردی که مدیر وبسایت به آن توجه میکند تبدیل شده است به طور مثال اگر شما به ۱۰۰ وبسایت برتر ایران نگاه کنید متوجه تعداد بالای تبلیغات به صورت بنری و پاپ آپ خواهید شد که نشان از کم اهمیت بودن کاربران است.توجه داشته باشید میزان بالای تبلیغات به گوگل پیغام وبسایت اسپم ارسال میکند.
  • افزایش سرعت سایت: در این مورد قبلا توضیح داده ایم که امروزه موتورهای جستجو مخصوصا گوگل توجه خاصی به سرعت سایت دارند و در شرایط برابر برنده ی رقابت سئو براساس سرعت سایت تعیین میشود.نمیتوان از سرعت به عنوان یک فاکتور مهم برای موتورهای جستجو ذکر کرد اما زمانی که سخن از رضایت کاربران و اهمیت آن برای موتورهای جستجو به میان می آید پی میبریم که باید به این نکته توجه خاصی داشته باشیم.توصیه میکنیم پست ۱۵ روش برای افزایش سرعت سایت را مطالعه کنید.
  • استفاده از BreadCrumb: این مورد خیلی قدیمی است و موردی نیست که به تازگی اهمیت یافته باشد اما کاربران و موتورهای جستجو هردو علاقه ی شدیدی به BreadCumb دارند.کاربران متوجه میشوند دقیقا در کدام بخش وبسایت هستند مخصوصا اگر از صفحه ی اصلی وارد صفحه ی مورد نظر نشده باشند.موتورهای جستجو BreadCrumb را دوست دارند چون به آنها کمک میکنند محتوا را دسته بندی کنند.
  • طراحی وبسایت زیبا: همیشه به خاطر داشته باشید کاربران پیش از محتوا به شکل ظاهری وبسایت دقت میکنند و این که وبسایت طراحی زیبا و کاربرپسندی ندارد میتواند برای گوگل کافی باشد تا در رنکینگ جایگاه پایین به وبسایت شما بدهد.

در آخر و مهم تر از همه به خاطر داشته باشید زمانی که شما آن چه کاربران طلب میکنند را به آنها منتقل میکند در واقع دارید به روشی طبیعی آن چه را که موتورهای جستجو طلب میکنند منتقل میکنید.

قانون ۵: طولانی مدت فکر کنید

قوانین سئو - تفکر طولانی مدت

این بخش صحبت بیشتر با گروه ها/شرکت های سئو میباشد.

اگر از شرکت ها/گروه های سئو سوال کنید که آیا شما طولانی مدت فکر میکنید؟به احتمال بسیار زیاد به شما خواهند گفت بله.

راه ساده برای این که متوجه باشید راست میگویند یا دروغ این است که سوال کنید:

        آیا حواستان به الگوریتم های جدید است؟

اگر پاسخ مثبت دادند بدانید که به شما دروغ گفته اند و تفکر آنها کوتاه مدت است.یک نمونه ی ساده از افرادی که کوتاه مدت فکر میکنند این است که:وقتی آمار مشتری افت میکنند و مشتری شکایت میکند آنها سریعا به دنبال روش هایی میگردند که در سریع ترین زمان ممکن آمار شما را به حالت قبلی و یا حتی بهتر از قبل بازگردادند.

کاملا وسوسه انگیز است که در حالی که میتوانید با روش های ساده ای در بازه ی زمانی کوتاه مشتری را راضی و خوشحال کنید برسید.اما متاسفانه در دنبال کردن زیاد الگوریتم های موتورهای جستجو نه به مشتری سودی میرسد نه به موتورجستجو و نه به فردی که مسئول سئو سایت شماست.

در طرف دیگر کسانی که طولانی مدت فکر میکنند به جای توجه به فاکتورهای تازه به فاکتورهایی توجه میکنند که قدمت زیادی دارند و هیچ وقت عوض نمیشوند.مانند قوانینی که ما در بالا برای شما ذکر کردیم.اگر قوانینی که ذکر کردیم را دنبال کنید در آپدیت ها و تغییرهای الگوریتم ها نه تنها ضربه ای نخواهید خورد بلکه روند صعودی تری را نیز در پیش خواهید گرفت.

یکی از دلایل دیگری که دنبال کردن همیشگی الگوریتم ها خوب نیست این است که گوگل هر ۱۷.۵ ساعت الگوریتم های خود را به روز میکند.

نتیجه گیری

خیلی مهم است که توجه داشته باشید با این که دنیای سئو در حال تغییر است اما همیشه نکاتی است که اگر آنها را دنبال کنید وضعیت ثابت رو به رشدی خواهید داشت.

اما همیشه به خاطر داشته باشید قانون مهم و اساسی در سئو تنها و تنها یک چیز است:

صبر صبر صبر

اگر خودتان را آموزش دهید که صبر داشته باشید تا نتایج به صورت طبیی ظاهر شوند مطمئنا در آینده از گرفتن تصمیم های اشتباه خودداری خواهید کرد.

سئو را مانند مسابقه ی دو ماراتن بدانید,در مسابقات ماراتن سریع ترین فرد برنده نمیشود بلکه کسی که صیر و استقامت بالاتری دارد برنده خواهد شد.

 

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(1 votes, average: 0٫00 out of 5)

مطالب مرتبط

36 نظر

  1. تور ارمنستان

    من هنوز نمی دونم که فیسبوک چطور میتونه باعث افزایش میزان محبوبیت سایت بشه
    اگه میشه در بخشی از سایت به طور کامل به این موضوع بپردازید
    مرسی از سایت خوبتون

    پاسخ
  2. طراحی دکوراسیون داخلی

    به نظر من کم کم سئو با گسترش شبکه های اجنتماعی ارزش خودشو از دست میده بهتره به محتوا و کاربرا تمرکز کنیم با همین متد که شما گفتین

    پاسخ
  3. طراحی دکوراسیون داخلی

    ایشالا تو این دوره وب دانش سئو در مورد مفاهیم جدید صحبت میکنین تا ما قدیمیها ببا دانش روز دنیا آشنا بشیم

    پاسخ
  4. ساعت دیواری فانتزی

    سلام
    من میخوام سایتمو سئو کنم. مطالبتون خیلی برا م مفید بود.
    ولی این طوری مه توضیح دادین خیلی سخته/سختیش به حرفه ای عمل کردن و صبر حوصله داشته.

    پاسخ
  5. مجید جلیلیان

    من هر کاری می کنم پیج رنکم زیاد نمیشه
    همه این کارا رو هم کردم اما نمودونم چرا بازدیدم افتضاحه
    چی کار برا بازدیدم کنم…. کمکم کنید

    پاسخ
  6. شعر عاشقانه

    سپاس عاااالی بووود… به نظر شما بردکرومپ برای ساب دومین ها مناسبه؟
    و محتوای متفاوت رو باید در سای دوین گذاش یا ساب دایرکتوری؟

    پاسخ
  7. صابر

    داداش اینا رو باید بزارین کنار چون این کار ها یعنی بشین سماق بمک سئو واقعی میخایی برو این سایت ها ببین روزی چند تا میارمش پاییین به این میگن سئو نه که بشینی طور بندازی ماهی گیرت بیاد یا نیاد.

    پاسخ
  8. rahim

    سلام
    خسته نباشید دوست گرامی من این سایت موزیک رو دارم الان نزدیک سه هفته هر چی پست میزنم ایندکس نمیشه و سئوش هم ۹۳ درصده
    خوشحال میشم راهنماییم کنید از طریق یاهو فدات یا علی

    پاسخ
    1. هادی پورمحمد

      محتوایی که وقتی کاربر به پایین سایت میرسه از سایت خارج نشه و به مطالب دیگه هدایت بشه . بسته به نوع فعالیت سایتتون میتونید بهترین و پرطرفدارترین مطالب رو قرار بدید.

      پاسخ
  9. رامین

    با سلام
    مشکل من در سایتم اینه که خبر هایی که میزاریم ایندکس میشه ولی خبر ها یا در صفحه اول ایندکس میشه یا در ارشیور خبر ها
    ولی خود خبر ایندکس نمیشه اگر تو گوگل وب مستر به صورت دستی ایندکس کنیم خبر ایندکس میشه و titel هم تو گوگل هست
    اگر میشه راهنمایی کنید

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *