۷ شبکه ی اجتماعی برای فعالیت تجاری

کاربران در هر شبکه ی اجتماعی توقع نوع خاصی از محتوا دارند.این نه تنها به این معنا است که هر محتوایی که توسط شما در شبکه های اجتماعی تولید و ارسال میشود باید یکتا باشد بلکه به این معنا نیز هست که ممکن است شما با هر محتوایی در هر شبکه ی اجتماعی به هدف تجاری خود نرسید.

سوال اصلی که ایجاد میشود این است که چگونه شبکه ی اجتماعی مورد نظر را انتخاب کنیم و فعالیت خود را آغاز کنیم؟پاسخ ساده آن است که سعی کنید “شخصیت” های متفاوتی را در شبکه های اجتماعی برای خود ایجاد کنید و براساس شخصیت های ایجاد شده در هر شبکه ی اجتماعی رفتار کنید.

با استفاده از این مقاله شما شبکه های اجتماعی محبوب را خواهید شناخت و متوجه خواهید شد قدرت در شبکه های اجتماعی به چه معنا می باشد.

  • توییتر پر از هیاهو

توییتر در فوریه سال ۲۰۱۲ از مرز ۵۰۰ میلیون کاربر گذشت.این شبکه ی اجتماعی مملو از لینک و محتوای متنی ساده است.برای خیلی از Inbound Marketerها این یک خبر خوب است چون بدون هیچ واسطه ای و تنها از طریق متن میتوان با کاربران هدف در ارتباط بود.اما این تنها نگاه سطحی به توییتر میباشد در بررسی دقیق تر به این نتیجه میرسیم که ایجاد محتوای متنی ساده ای که بتواند در میان کاربران توییتر توجه را جلب کند نه تنها کار ساده ای نیست بلکه بسیار سخت و زمان بر است.نگاهی به نحوه ی فعالیت ما در توییتر داشته باشید:

SEOmoz twitter Activity

قدرت توییتر: توییتر دارای قدرت فراوانی در جلب توجه و بازاریابی ویروسی است.برای مثال تصور کنید که شرکت و یا فعالیت تجازی شما فعالیتی را انجام میدهد که باعث میشود توجه بسیاری از کاربران توییتر به آن جلب شود و آنها برای شما توییت کنند و یا در توییت ها از هشتگ های مرتبط با خبر استفاده کنند.توییتر به برنامه های تجاری که در آنها ارتباط مستقیم با کاربر مورد نیاز است بسیار مفید است.

  • فیسبوک مکانی برای خودمان بودن

فیسبوک محبوب ترین شبکه ی اجتماعی در جهان میباشد.تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان داده فیسبوک در ۱۲۶ کشور دنیا پربازدیدترین سایت است.فکر میکنید مخاطبان شما از فیسبوک استفاده نمیکنند؟دویاره فکر کنید.

کاربرانی که از فیسبوک استفاده میکنند عمدتا میخواهند با اقوام خود در ارتباط باشند.عکس بچه های اقوام خود را ببینند و یا مطالبی که دوستانشان به اشتراک میگذارند را مشاهده کنند.اما سوال اصلی این است که چگونه بعضی شرکت ها در این شبکه ی اجتماعی فعالیت میکنند و روابط مردم را کاملا مورد هدف قرار میدهند؟نکته ی اصلی و مهم آن است که مردم از شرکت ها انتظار دارند در فعالیت خود در فیسبوک بیشتر به شکل دوست باشند و کمتر شبیه کمپانی بزرگ.یعنی هر وقت وضعیت خود را به روز رسانی میکنید باید به زبان دوستانه باشد و یا عکس و فیلم هایی که به اشتراک میگذارید حس دوستانه بودن را به کاربران منتقل کند.به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های بزرگ جهان از فیسبوک به عنوان مکانی استفاده میکنند که تاریخچه ی وبسایت خود را مرور کنند.به نمونه ی زیر از هاب اسپات به مناسبت دویستمین قسمت برنامه ی بازاریابی آنها دقت کنید:

facebook.Hubspot

قدرت فیسبوک: فیسبوک به عنوان وسیله ی ارتباط با مردم به شما کمک میکند تا تجارتتان بیشتر مورد علاقه واقع شود.با درگیر شدن با کاربران شما در حقیقت در حال سوال از آنها در مورد وضعیت فعالیت تجاریتان هستید.با استفاده از دکمه ی های اشتراک گذاری و لایک در واقع محتوای شما به سرعت در فضای فیسبوک پخش میشود.اگر شرکت شما از قابلیت انعطاف پذیری برخورد دار نیست و یا رابطه ی خود را با مشتریان خود دوستانه کند به احتمال زیاد فیسبوک برای شما انتخاب اشتباه خواهد بود.

  • Quora مشهور میکند

این شبکه ی اجتماعی زیاد در ایران مورد متوجه واقع نشده است.شاید دلیل آن ها نوع فعالیت و کاربران هدف این شبکه ی اجتماعی باشد.Quora را میتوان شبکه ای اجتماعی برای حرفه ای ها دانست.شاید این شبکه ی اجتماعی در مقایسه اعداد و ارقام حرفی برای گفتن در مقابل فیسبوک و توییتر نداشته باشد اما به هیچ وجه نباید قدرت بازاریابی آن را دست کم گرفت.اگر تا به حال در بحث های این شبکه ی اجتماعی شرکت کرده باشید متوجه خواهید شد که سوالات و پاسخ ها در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

شاید Quora را نتوان شبکه ی اجتماعی مناسب برای به دست آوردن بازدید کننده و مشتری دانست اما چیزی که تمامی متخصصین در آن اجتماع نظر دارند آن است که این شبکه ی اجتماعی جزو بهترین ابزارهایی هست که از طریق آنها میتوان برای خود مشهوریت و قدرت در فضای مجازی به دست آورد.

Quora.Iran

قدرت Quora: از این شبکه ی اجتماعی استفاده کنید تا مشهوریت شرکت خود را افزایش دهید.از کارمندان و همکاران خود بخواهید در این شبکه ی اجتماعی جستجو کنند و پاسخ هایی مناسب در مورد فعالیت تجاری شما ارائه کنند.

  • گوگل+ بهینه ساز نتایج جستجو

گوگل در پاییز سال ۲۰۱۱ امکان ایجاد صفحات تجاری را اجرایی کرد.اما از آن زمان تا کنون گزارشاتی منتشر شده است مبنی بر این که آمار استفاده از این امکان و شبکه ی اجتماعی در حال کاهش میباشد.

eMarketer گزارشی منتشر کرده است که در آن ذکر شده زمان ماندگاری و استفاده کاربران از گوگل+ ۳.۳ دقیقه میباشد.این آمار نسبت به ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ که ۵.۱ دقیقه بود شاهد کاهش فراوان بوده است.به نظر میرسد نمیتوان گوگل+ را شبکه ی اجتماعی قوی و مناسب دانست پس نکته ی استفاده از گوگل پلاس در کجاست؟پاسخ مستقیما و کاملا در سئو میباشد.

G+-SEO

قدرت گوگل پلاس: زمانی که مطلبی توسط شما در گوگل پلاس به اشتراک گذاشته میشود در واقع شما دارید فعالیتی انجام میدهید که نتیجه ی آن در نمایش بهتر در نتایج جستجو گوگل(SERPs) میباشد.دلیل آن هم این است که برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر در گوگل پلاس هر +۱ به محتوای منتشر شده به منظور یک امتیاز مثبت میباشد و از این امتیاز مثبت به عنوان تاثیر (Signal) در مرتب کردن نتایج جستجو استفاده میشود.گوگل همچنین اقدام به ایندکس کردن متن های منتشر شده در گوگل پلاس کرد.همچنین شما میتوانید از طریق گوگل پلاس تصویر خود را در کنار نوشته هایتان در نتایج جستجو به نمایش بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در قدرت فراوان گوگل پلاس توصیه میکنیم این مقاله در مورد قدرت گوگل پلاس را مطالعه نمایید.

  • پینترست مکانی برای هنرمندان

پینترست جدیدترین شبکه ی اجتماعی در جمع بزرگان است.شاید برایتان جالب باشد بدانید شبکه ی اجتماعی که به تازگی محبوبیت فراوانی به دست آورده است از سال ۲۰۰۸ فعال بوده است!این شبکه ی اجتماعی برای شرکت های تجاری که میخواهند شکل دیگری از خود را تصویر بکشند بسیار مناسب است..همه ی ما میدانیم که گاهی اوقات تصاویر تاثیر بسیاری بیشتری بر مردم دارند تا محتوای متنی.اگر شما تولید کننده ی محتوای تصویری هستید میتوانید محتوای خود را به راحتی در کانال خود Pin کنید.

Pinterest-SEO

قدرت پینترست: این شبکه ی اجتماعی بهترین موقعیت برای شماست اگر جزو شرکت ها و یا وبسایت هایی هستید که بیشتر تمرکز بر ایجاد محتوای تصویری دارید تا متنی.پیشنهاد ما به شما این است که برای هر تصویری که Pin میکنید حتما توضیحات قرار دهید.همیشه به خاطر داشته باشید این شبکه ی اجتماعی مکان است برای به اشنراک گذاری هرگونه محتوای تصویری.تصور نکنید چون شما محتوای جوان و یا عامه پسند ندارید پس نباید در پینترست فعالیت کنید.

  • لینکدین متخصص پرور

لینکدین دارای شخصیت پیچیده ای میباشد.این شبکه ی اجتماعی را به عنوان بهترین شبکه برای افزایش نرخ تبدیل میدانند.برای شرکت هایی که فعالیت های B2B دارند بهترین مکان برای فعالیت لینکدین میباشد.از آن جایی که عمده کاربران فعال در لینکدین افرادی هستند که تخصص خاصی در بخشی خاص از فعالیت تجاری دارند با اشتراک گذاری محتوای مفید و مرتبط میتوانید کاربر و مشتریان بسیار خاصی را به دست آورید.

قدرت لینکدین: از این شبکه ی اجتماعی استفاده کنید تا شرکت های دیگر را به عنوان مشتری مخاطب و هدف قرار دهید.اگر هدف شما این است همین حالا شروع کنید به ایجاد محتوای خاص این شرکت ها در این شبکه ی اجتماعی.محتوایی ایجاد کنید که میدانید شرکت ها به دنبال آن هستند به عنوان مثال راه کارهایی برای رفع مشکلات اقتصادی و حقوقی ارائه دهید.از انتشار گزارش فعالیت های تجاری شرکتتان اصلا نترسید این نوع محتوا از محتواهایی میباشد که بسیاری از شرکت ها به دنبال آن هستند.

  • مامان بزرگ قصه گو:یوتیوب

یوتیوب داستان کاملا متفاوتی با دیگر شبکه های اجتماعی دارد دلیل آن هم به دلیل نوع محتوای تولید شده است.فایل های ویدئویی محتوای شما در این شبکه اجتماعی خواهند بود اما یک مشکل خیلی خیلی بزرگ وجود دارد همزمان که شما در حال تولید ویدئوی خود هستید هزاران و شاید دهها هزار شرکت و وبسایت دیگر در کنار شما به تولید ویدئویی مشابه میپردازند.در حقیقت رقابت شما در این شبکه بسیار بزرگ و فراگیرتر است.فایل های ویدئویی به عنوان بهترین روش برای جذب مشتری شناخته شده است.به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های بزرگ جهان هر روز در جهت تولید این نوع محتوا هستند.

Youtube-SEO

قدرت یوتیوب: از یوتیوب استفاده کنید تا اخبار مهم شرکت خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.سعی کنید مخاطبین را سرگرم کنید و یا حتی به آنها مطلبی را آموزش بدهید.بعضی وقت ها خیلی ساده تر است که مقصود خود را از روش های جالب تری به مخاطب منتقل کنیم شاید در این مواقع یوتیوب مناسب به نظر برسد.یوتیوب متعلق به گوگل است پس مطمئن باشید ویدئوهای شما جایگاه کاملا متفاوتی خواهند داشت از دیگر ویدئوها که در دیگر وبسایت ها منتشر میشوند.

سخن پایانی:حال که شخصیت هر شبکه ی اجتماعی را متوجه شدید انتخاب با شماست که در کدام شبکه ی اجتماعی برای فعالیت تجاریتان فعالیت کنید.اگر به تازگی میخواهید فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی شروع کنید این ۷ شبکه ی اجتماعی به شما بسیار کمک خواهند کرد و این مقاله کمک میکند تا با چشمان بسته شروع به فعالیت نکنید.

منبع: An Introduction to 7 of the most popular social networks for business 

این مقاله توسط سئوموز فارسی و بومی سازی شده است.

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(No Ratings Yet)

مطالب مرتبط

11 نظر

  1. abbasali

    متاسفانه یا خوشبختانه بیشترشون فی ل تر ن
    شاید بعضی شبکه های ایرانی هم خوب باشن مثله کلوب و فیس نما که رنک خوبی دارن
    نظرتون چیه؟

    پاسخ
  2. حسنک

    داداشی ممنون از این پست خوبت من تو دو تا از شبکه ها فعالم فیس یوک و تویتر ولی با خوندن این مطلب میخوام حداقل تو لینکدین و یوتوب هم فعالیت کنم
    بازم تشکر به خاطر اموزش های خوبتون

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *