۷ روش افزایش بازدید به روش سخنرانان

زمینه کاری و حرفه من آموزش سخنرانی و فن بیان است اما برای این که در فضای مجازی و وبسایتم هم جایگاه خوبی داشته باشم، لازم بود که کمی هم از بهینه سازی و سئو بدانم.

افزایش بازدید به روش سخنرانان
هرچقدر که از سئو بیشتر می‌خواندم و یاد می‌گرفتم، بیشتر متوجه می‌شدم که بین تکنیک‌های سخنرانی و تکنیک‌های سئو ارتباط جالبی برقرار است و البته چنین ارتباطی نیز کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا هم در سخنرانی و فن بیان و هم در سئو یک هدف مشترک داریم:

توجه مخاطبان را جلب کنیم تا سراغ ما بیایند، آنها را راضی کنیم و ارتباطمان را با آنها ادامه دهیم!

این شد که تصمیم گرفتم هفت نکته کاربردی و البته مشترک بین سخنرانی و بهینه سازی محتوای سایت را با شما درمیان بگذارم:
۱. یک نقشه کامل داشته باشید.
برای هر سخنرانی نیاز است که یک نقشه کامل داشته باشید و به خوبی محتوا، تفکرات و برنامه‌های خود را تنظیم کنید به طوری که دقیقاً بدانید که چه بلایی سر مخاطبان می‌آورید! (یا اگر کمی قشنگ‌تر بگویم، چه برنامه‌ای برای مخاطبان دارید، چه خوراکی به آنها می‌دهید و به چه ترتیبی این کار را انجام می‌دهید؟!)
درست مانند سئو که باید یک نقشه دقیق برای خود داشته باشید، بدانید که کاربران از چه جاهایی شروع می‌کنند و دوست دارید که چه مسیری را طی کنند؟ باید این برنامه را هدفمند طراحی کنید. مثلاً اگر هدف شما فروش یک کالاست، باید نقشه دقیقی پیدا کنید که اولاً کاربر با خواندن مقالاتتان به کالای شما احساس نیاز بکند و سپس با قرار دادن المان‌های صحیح در جاهای مناسب، او را به صفحه خرید هدایت و تشویق کنید. (البته این یک مثال بود و ممکن است برنامه شما چیز دیگری باشد)

۲. یک شروع طوفانی داشته باشید.
ما در سخنرانی اعتقاد داریم که لحظات آغازین بسیار کلیدی هستند زیرا ذهنیت اصلی مخاطبان در همین چندین ثانیه اول شکل می‌گیرد. بنابراین اگر یک شروع طوفانی داشته باشید تا بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید در حفظ مخاطب، کار بزرگی را انجام دادید.
درست همین موضوع در سئو نیز صادق است، البته کمی وحشتناک‌تر! کاربران سایت شما مانند مخاطبان سخنرانی مجبور نیستند تا انتها به سخنرانی گوش کنند و می‌توانند در همان لحظات اول به سادگی از دکمه خروج استفاده کنند! بنابراین باید کاری کنید که در لحظه شروع، مخاطبان شما شگفت زده شوند.

۳. متفاوت باشید

متفاوت باشید

حتماً شما هم بارها و بارها مخاطب سخنرانی‌های تکراری و معمولی بوده‌اید، سخنرانی‌هایی که یا خوابتان برده یا مشغول کار دیگری شده‌اید! (البته اگر از دست سخنران فرار نکرده باشید!) توجه کنید که باید به اندازه کافی سخنرانی‌تان متفاوت باشد تا توجه مخاطبان به شما جلب شود.
اما وبلاگ نویسان کاری به مراتب سخت‌تر از سخنرانان پیش رو دارند زیرا اگر مطالب آنها متفاوت نباشد و در حقیقت کپی برداری باشد، هم توسط کاربران و هم توسط گوگل جریمه‌ای سنگینی خواهند شد!

۴. به مخاطبان هدیه بدهید
شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما من همیشه سخنرانی‌های خودم را هدیه‌ای به مخاطبانم می‌بینم! هدیه‌ای که ممکن است باعث تغییر زندگی مخاطبان بشود و تأثیرات مثبتی در زندگی آنها داشته باشد.
پیشنهاد می‌کنم شما هم مطالب خود را به گونه‌ای طراحی کنید مخاطبان احساس کنند قصد دارید به آنها هدیه بدهید و البته یک پیشنهاد بهتری هم دارم! واقعاً به آنها هدیه بدهید!
می‌توانید یک کتاب الکترونیکی با فرمت PDF بنویسید و به رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. البته می‌توانید این هدیه را در ازای گرفتن آدرس ایمیل آنها در اختیارشان قرار بدهید.

۵. کاری کنید که بگویند خوب بود اما کافی نبود!
در یک سخنرانی، مخاطبان در دو صورت دیگر تمایل نخواهند داشت که مخاطب شما باشند. اول این که مطالب خوب نباشد و دوم این که مطالب خوب باشد و تصوّر کنند که در ادامه مطالب جدیدی وجود ندارد که بیان کنید. بنابراین من به همه سخنرانان توصیه می‌کنیم که سعی کنند حسی را در مخاطب ایجاد کنند که مطالب شما خوب بود اما کافی نبود و بیشتر باید یاد بگیرند!
پیشنهاد می‌کنم که برای مخاطبان سایت خود نیز چنین حسی را به وجود بیاورید که با خواندن هر مقاله، احساس کنند که مطالب بسیار خوبی یاد گرفته‌اند اما بازهم نیاز به آموزش دارند. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که آنها پیش شما باز خواهند گشت…

۶. مخاطبان بالاخره می‌روند! پس به آنها متصل شوید
حتی اگر بهترین سخنران دنیا هم باشید، بازهم مخاطبان بعد از چند ساعت خسته خواهند شد و شما را ترک می‌کنند و این هنر شماست که آنها را به طریقی به خود وصل کنید که همیشه پیگیر برنامه‌های بعدی شما باشند.
حتی اگر جالب‌ترین وبسایت دنیا را هم داشته باشید، کاربران بازهم بعد از چند ساعت گشت و گذار در وبسایتتان مجبور می‌شوند بروند (شاید از درد چشم و یا شاید هم از گشنگی!) اما به هر حال این اتفاق می‌افتد و در بسیاری از موارد آنها فراموش می‌کنند که اصلاً شما وجود داشته‌اید! بنابراین شما باید به طریقی ایمیل، شماره موبایل یا به هر طریق دیگری ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. (مثلاً می‌توانید از همان هدیه استفاده کنید)

۷. بازخورد بگیرید
در طول دوره‌های آموزش سخنرانی، بارها به دانشجویان و حاضرین می‌گویم که شما برای مخاطبان سخنرانی می‌کنید نه برای خودتان و در اولین قدم باید خود را جای مخاطبان بگذارید و ببینید که چقدر خسته کننده هستید! اما هرچقدر هم که سعی کنید بازهم نمی‌توانید تماماً خود را جای مخاطبان بگذارید و به همین دلیل باید از آنها بازخورد بگیرید.
ترفندی که من انتخاب می‌کنم این است که به مخاطبانم اواخر سخنرانی شماره سامانه پیامک را اعلام می‌کنم و می گویم که نظراتتان را به آن آن پیامک کنید و سپس لینک دانلود پاروپوینت برای شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد و به همین دلیل نظر اکثر مخاطبان را به خوبی خواهم دانست.
حال در سایتتان هم شما باید به روش‌های مختلف از مخاطبان بازخورد بگیرید. حتماً قسمت تماس با ما در سایت شما کامل باشد. در پست‌ها و مقالات خود از کاربران بخواهید که نظرات خود را به شما اعلام کنند.

————————-

این نوشته توسط محمد پیام بهرام پور برای سئوموز فارسی نوشته و ارسال شده است.

برای ارتباط بیشتر میتوانید اکانت توییتر وبسایت ایشان را دنبال کنید.همچنین میتوانید صفحه ی فیسبوک وبسایتشان را لایک کنید.و در صورت تمایل آموزش سخنرانی و فن بیان را در گوگل پلاس به حلقه ی خود اضافه کنید.

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(No Ratings Yet)

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *