نحوه شرکت در نمایشگاه ها به منظور کسب موفقیت در بازاریابی

نحوه شرکت در نمایشگاه ها به منظور کسب موفقیت در بازاریابی

فهرست مطالب

آیا تا به حال در نمایشگاه های کشور غرفه داشته اید؟  حتماً تاکنون در نمایشگاه های تخصصی تجاری حضور یافته اید. اولین موضوعی که نظر شما را جلب می نماید خلوتی راهروهای نمایشگاه است. اولین چیزهایی که به نظر می رسد، غرفه هایی است که بسیار کمرنگ و غرفه هایی بسیار زیباست که با نظمی خاص کنار هم قرار گرفته اند.در این مطلب به بررسی چرا و چگونگی حضور در نمایشگاه ها به هدف کسب موفقیت در بازاریابی می‌پردازیم.

اما کسانی که در غرفه ها قرار گرفته اند شما را این گونه می بینند که همه آمدید تا آن ها را بشناسید و کسب و کار آن ها را رونق دهید. ولی این مدیران به علل گوناگون و با مقاله مختلف در این غرفه ها با لباس بسیار شیک در مقابل شما می ایستد.

بسیاری از شرکت های تجاری برای فعالیت های بازاریابی و دست یافتن به یک بازار جدید و یا تقویت بازارهای قدیم در نمایشگاه حضور پیدا می کنند و خوب بی هیچ تردیدی موقیت در یک نمایشگاه به عوامل متعددی وابسته است.

اما نمایشگاه یعنی چه؟

نمایشگاه Fair به معنی برپایی جشن و فستیوال می باشد. برخی از متخصصان عقیده دارند که برپایی نمایشگاه عنصری به منظور بازاریابی و محل عرضه محصولات است. حال اینکه برخی دیگر اعتقاد دارند. که نمایشگاه محل خوبی به منظور پایکوبی و جشن و حاشیه آن معرفی خدمات و محصولات هم مبادله می گردد. بدین معنا که ما در یک زمان مشخص دور هم جمع می شویم و به خاطر برپایی جشن و در کنار این جشن و پایکوبی، نمایشگاه و تجارت هم خواهیم داشت.

ولی نمایشگاه ها این روزها از حالت های اولیه و غیر حرفه ای خودشان خارج شده و فقط موضوع خرید و فروش کالا نیست بعضی از افراد در کنار نمایشگاه برای اهداف خاصی مانند شغل مناسب و یا کسب اطلاعات مشاغل، آشنایی با تولیدکنندگان و یا ایجاد رابطه میان تولید کنندگان ، در یک نمایشگاه این موضوعات با هم تلاقی می یابد و باعث ایجاد یک نمایشگاه مفید و سودمند می گردد.

اما یک نمایشگاه چگونه باید باشد؟

شاید مهمترین خصوصیت یک نمایشگاه تمرکز نمایشگاه بر یک صنعت خاص در یک زمان و مکان مشخص که همه چه مشتریان و چه تولید کنندگان بتوانند حداکثر بهره برداری را از شرایط فراهم آمده را ببرند.

چه عواملی یک نمایشگاه را موفق می کند؟

به اعتقاد مشاورین پارک بازاریابی ایران، همه کارفرمایان و صنعت گرانی که در نمایشگاه شرکت می نمایند، در نگاه اول به موفقیت فعالیت های بازاریابی و فروش فکر می کنند. اما در برخی از مواقع این موفقیت بازاریابی با شکست روبه رو می شود. این عوامل شامل:

  1. غیر تخصصی بودن و عدم وجود هدف در برقراری نمایشگاه ها به منظور بازاریابی و فروش می باشد
  2. شرکت در نمایشگاه بر پا شده بدون برنامه مناسب و دقیق بازاریابی
  3. عدم تبلیغ گسترده نمایشگاه و در نتیجه بازدیدکنندگان کم
  4. عرضه کالاهای با درجه کیفیت پایین و همچنین خارج از عرف بازار و رقابت
  5. عدم طراحی غرفه و جانمایی نامناسب غرفه
  6. عدم وجود اطلاعات کافی از نتایج تحقیقات بازار در خصوص نمایشگاه
  7. عجله در برپایی نمایشگاه ها و نبود برنامه مدون
  8. نبود نتایج تأثیر شرکت در نمایشگاه های گذشته

حال چه مسائلی را در نظر بگیریم تا بازاریابی مناسب در نمایشگاه داشته باشیم؟

معمولاً شکست در نمایشگاه هم می تواند عوامل متعددی داشته باشد که تاکنون بیشتر نتایج ضعیف ناشی از تصمیمات نادرست است که در هنگام برنامه ریزی شرکت در نمایشگاه می باشد. اگر برگزار کنندگان و شرکت کنندگان هدفی مشخص و برنامه ریزی کاملی نداشته باشند، شکست در بازاریابی نمایشگاهی قطعی و بی تردید است. به منظور جلوگیری از این شکست باید به مسائل زیر توجه نمود:

  1. آیا محصول ما مناسب عرضه در نمایشگاه و قابل رقابت می باشد یا خیر؟
  2. آیا محصولات پتانسیل صادراتی دارند یا خیر؟
  3. آیا محصول ما درخواستی در بازار دارند و یا تنها علاقه ما به تولید آن می باشد.
  4. چه مشکلاتی در بازاریابی نمایشگاه وجود دارد؟ آیا ما می توانیم آن را حل می کنیم
  5. آیا شرکت در نمایشگاه بهتر از دیگر ابزار بازاریابی و فروش می باشد؟
  6. آیا این نمایشگاه که ما در آن حضور داریم، بهترین نوع از نمایشگاه است؟
  7. آیا هزین ها و سودهای نمایشگاه محاسبه شده است؟ و قابلیت پیش بینی وجود داشته است؟
  8. آیا هزینه ها از نظر اقتصادی و بازاریابی و فروش مقرون به صرفه است؟
  9. مهمترین موضوع آمادگی ما در خصوص شرکت در نمایشگاه چیست؟

به اعتقاد مشاورین پارک بازاریابی یکی از مهمترین موارد در نمایشگاه های تجاری و بازاریابانه، برنامه ریزی است.

حال برنامه ریزی نمایشگاه به چه معناست و چه ابعادی دارد؟

برنامه ریزی برای شرکت در نمایشگاه فعالیتی بسیار مهم و کلیدی در موفقیت یک نمایشگاه و یک بازاریابی تمام عیار محسوب می شود. در صورتی که شرکت کنندگان و برگزار کنندگان وظایف خود را به صورت کاملاٌ صحیح انجام ندهند یک نمایشگاه تمام عیار تبدیل به یک بازاریابی بد و بدنامی برگزار کننده و شرکت کننده می شود. و اما مراحل برنامه ریزی نمایشگاه :

  1. برنامه و ترتیب فعالیت هایی که دقیقاً باید به صورت پذیرد، مکتوب گردد.
  2. تعیین افرادی که عهده دار مسئولیت های های مختلف می باشند.
  3. زمانبندی فعالیت ها پس از ورود به غرفه
  4. ایجاد رابطه دوستدار و ایجاد جو همکاری میان عوامل مختلف
  5. ایجاد هماهنگی بین عوامل مختلف
  6. ایجاد تدارکات پذیرایی و اسامی
  7. طراحی و ساخت غرفه
  8. حمل محصولات به غرفه به کمک تمهیدات از پیش تعیین شده
  9. تأمین نیازهای اولیه بازدید کنندگان