آموزش انجام تحقیقات محتوا با جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

این روزها نادیده گرفتن اهمیت محتوا تقریبا غیر ممکن شده است. شرکت‌هایی هستند که از طریق ارائه محتوای صحیح در وبلاگ خود توانسته‌اند به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کنند. موفقیت همین شرکت‌ها کافی است که به شما اثبات شود که باید استراتژی محتوای شرکت خود را بهبود ببخشید ، فکر میکنم مطالعه مقاله محتوای همیشه سبز چیست؟ خالی از لطف نباشه.

تولید محتوا در وبلاگ شرکت به نظر کار پیچیده‌ای نیست، ولی پیچیدگی کار وقتی مشخص می‌شود که بخواهید بازده سرمایه گذاری را برای محتوای خود ارزیابی کنید. اگر می‌خواهید تک تک محتوایی که تولید می‌کنید بیشترین و بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد، باید بدانید در موضوع محتوای شما چه مباحثی بیشترین بازخورد را دارند و مخاطبان آن موضوع تشنه چه نوع اطلاعات و محتوایی هستند.

دقیقا همین جا است که تحقیقات حرفه‌ای محتوا به دردتان می‌خورد:

ahrefs-googleplus-cover

معرفی جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

جست‌وجوگر محتوای Ahrefs از آن دسته از ابزارهایی است که هر کسی که در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می‌کند نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. اگر بتوانید مطالب باارزش منتشر شده در وب را پیدا و شناسایی کنید، آنگاه می‌توانید محتوایی حتی باارزش‌تر از محتوای رقبای خود تولید و منتشر کنید.

این دقیقا همان کاری است که جست‌وجوگر محتوا انجام می‌دهد – به شما این امکان را می‌دهد که بهترین و محبوب‌ترین محتوا در موضوعات مختلف را شناسایی و ردیابی کنید.

آموزش جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

کلمات کلیدی دلخواه خود را در نوار جست‌وجو تایپ کنید تا این ابزار به طور خودکار لیستی از محبوب‌ترین صفحات وب بر اساس همان کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار دهد.

این لیست تا چه حد مفید است؟

بر اساس توضیحات مدیر Ahrefs یعنی دیمیتری گاراسیمنکو این ابزار وب را در حد گوگل جست‌وجو می‌کند، بنابراین فهرست این ابزار می‌تواند تمام نیازهای شما را پاسخگو باشد. نکات زیر به شما نشان می‌دهد که چطور می‌توانید با این ابزار تحقیقی حرفه‌ای برای محتوای خود انجام دهید.

قدم اول: تحقیق بر اساس موضوع

با جست‌وجوهایی گسترده شروع کنید، مثل:

  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغ محتوا
  • استراتژی محتوا

و بعد بروید سراغ کلمات کلیدی متمرکزتر مثل:

  • پیوند محتوا
  • بازتولید محتوا
  • محتوای تصویری
  • محتوای محبوب

یک نکته حرفه‌ای: جست‌وجوگر محتوای Ahrefs از همان اپراتورهای جست‌وجوی پیشرفته گوگل استفاده می‌کند. اگر روی Advanced Search کلیک کنید می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیاورید.

به طور پیش‌فرض این ابزار تمام مقاله‌ها را بر اساس میانگین معیارهای اجتماعی رده بندی می‌کند – یعنی به مقاله‌هایی که بیشتر از همه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند امتیاز بیشتری می‌دهد. اما شما می‌توانید به راحتی این فهرست را بر اساس معیارهایی مثل معیارهای زیر تغییر دهید:

  • تاریخ انتشار
  • تعداد دامنه‌های ارجاعی
  • تعداد توییت‌ها
  • تعداد لایک‌های فیسبوک و…

هر چقدر خواستید می‌توانید با این فیلترها کار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. همان‌طور که گفتم فهرست Ahrefs واقعا عظیم است، بنابراین با بازی کردن با فیلترها هیچ وقت نمی‌توانید پیشبینی کنید که چه نتایجی انتظارتان را می‌کشد.

این فهرست همچنین به شما تصویر روشنی می‌دهد از اینکه هر مقاله در شبکه‌های اجتماعی چقدر بازخورد داشته. سپس می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، استراتژی محتوای خود را بهبود ببخشید.

من معمولا دوست دارم فهرست نتایج را بر اساس دامنه‌های ارجاعی فیلتر کنم. چون این فیلتر به شما تمام لینک‌هایی را نشان می‌دهد که از نظر لینک ارزش دارند ولی ممکن است در شبکه‌های اجتماعی خوب ظاهر نشده باشند.

قدم دوم: رقبای خود را بررسی کنید

به احتمال زیاد رقبای شما زمان زیادی را صرف این می‌کنند که بفهمند چه محتوایی در موضوع مورد نظرشان بهتر عمل می‌کند و بیشترین بازخورد را جذب می‌کند. خوشبختانه شما با این ابزار به سادگی می‌توانید تمام کارهای آنها را زیر نظر بگیرید و از آنها بیاموزید و بعد محتوای خود را از آنها بهتر کنید.

برای این کار می‌توانید از اپراتور Site استفاده کنید تا بتوانید محبوب‌ترین محتوای هر دامنه را ببینید. بعد با فیلترها بازی کنید تا متوجه شوید محتوای آن دامنه از کجا بیشتر محبوب شده است.

آموزش جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

قدم سوم: جست‌وجوی ترندها

بخش ترندها در جست‌وجوگر محتوای Ahrefs جزئیات تفکیک شده بسیاری کاملی از موضوع مورد علاقه‌تان به شما نشان می‌دهد. به عنوان مثال، ترندها برای کلمه کلیدی “وبلاگ نویسی” چنین است:

آموزش جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

نوارهای خاکستری نشان دهنده محتوایی است که حداقل در سه شبکه اجتماعی هیچ گونه تعاملی جذب نکرده‌اند. همان‌طور که از تصویر بالا می‌توانید حدس بزنید، اکثر محتوای مربوط به وبلاگ نویسی در شبکه‌های اجتماعی به طور تقریبی اصلا هیچ گونه تعاملی را جذب نمی‌کند.

شما می‌توانید بر اساس این اطلاعات بدانید که چه نوع محتوایی بیشترین بازخورد را کسب می‌کند و خودتان هم محتوایی تولید کنید که بتواند محبوب شود. بعد می‌توانید محتوای خود را به تمام کسانی که نتوانسته‌اند در آن موضوع تعاملی جذب کنند نشان دهید.

یک راه دیگر برای بررسی ترندها این است که نتایج جست‌وجوی خود را بر اساس تاریخ فیلتر کنید. از این راه می‌توانید ببینید که در طول ۲۴ ساعت گذشته، یک هفته یا یک ماه قبل کدام محتوا بیشترین تعامل را جذب کرده. این راه بسیار خوبی برای پیدا کردن محتوای تازه و جدید برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی است.

قدم چهارم: بررسی لینک دهنده‌ها

اگر یکی از اهداف اصلی شما برای تولید محتوا گرفتن لینک از وبلاگ‌های دیگر است، فیلتر دامنه‌های ارجاعی می‌تواند خیلی به دردتان بخورد:

آموزش جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

فیلتر کردن لیست جست‌وجوها به دامنه‌های ارجاعی به شما کمک می‌کند که بتوانید محتوایی که بیشترین لینک‌ها را جذب می‌کند بشناسید. از آنجایی که لیست‌های Ahrefs از هر نظر کامل است شما می‌توانید لینک‌های ارجاعی برای هر نوع محتوا را بررسی و مشاهده کنید.

قدم پنجم: تنظیم نوتیفیکیشن

برای هر جست‌وجویی که با این ابزار انجام می‌دهید می‌توانید به راحتی چند کلیک برای خودتان نوتیفیکیشن تنظیم کنید. بعد از تنظیم نوتیفیکیشن، Ahrefs هر زمان که محتوای جدیدی در زمینه مورد نظر شما منتشر شد به صورت خودکار شما را از طریق ایمیل مطلع خواهد کرد.

آموزش جست‌وجوگر محتوای Ahrefs

استراتژی بازاریابی محتوای خود را متحول کنید

ابزارهایی مثل جست‌وجوگر محتوای Ahrefs به ما این امکان را می‌دهند که در مورد تلاش‌های خود در زمینه بازاریابی محتوا به استراتژی‌های بهتر و کامل‌تری برسیم. چرا باید کورکورانه اقدام به تولید محتوا کنید و امیدوار باشید محتوای شما محبوب شود، در حالی که می‌توانید با چنین ابزارهایی قدم‌های بعدی خود را با اطمینان کامل پیشبینی کنید و مسیر پیشرفت را پیش روی خود هموار کنید؟

آیا تا به حال از جست‌وجوگر محتوای Ahrefs استفاده کرده‌اید؟ کدام یک از ویژگی‌های این ابزار از دید شما جالب‌تر و مفیدتر بوده؟

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(No Ratings Yet)

مطالب مرتبط

8 نظر

  1. مسعود فلاح

    بنده از امکانات رایگان ahrefs استفاده کردم و نتایج قابل قبول و درستری نسبت به بقیه ابزارها میده، بهترین قسمت هم مشاهده لینکهای هست که رقبا گرفتن و می توان روند کار انها را مشاهده کرد.
    امروز با ابزار جستجوگر محتوا اشنا شدم و بررسی کردم که با خواندن مقاله دانشم بیشتر شد.
    ممنونیم از اینکه اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می دید

    پاسخ
  2. taha

    سلام
    خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتون…
    متاسفانه پلن های ahrefs بسیار برای ما ایرانی ها گران هست و نسخه رایگان آن هم دردی رو دوا نمیکنه به همین دلیل جایگزین مناسبی مانند ahrefs برای ما سراغ ندارین ؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. بهراد جاود

      سلام یاشار عزیز
      به خیلی چیزها بستگی دارد، هاست و دامنه هزینه زیادی ندارد، می‌توانید به سایت‌های هاست و دامنه سر بزنید تا با قیمت‌ها آشنا شوید. ولی برای قالب اگر بخواهید از طراح بخواهید برای شما قالب جدید طراحی کنید هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید می‌توانید یک هاست آماده انگلیسی را خریداری کنید و بعد از کسی بخواهید آن را ترجمه کند که در این صورت هزینه خیلی کمتر می‌شود. در کم خرج‌ترین حالت هم می‌توانید یک قالب رایگان فارسی دانلود کنید.

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *