راهنمای عملی برندسازی

برندسازی یا برندینگ یکی از مسائل مهم در بازاریابی است.برندینگ به معنای تعریف شخصیت برای محصول مورد نظر پیش از ارسال و در دسترس مخاطبان قرار دادن است.در این پست سعی میکنیم راه حل هایی عملی برای برندسازی ارائه میکنیم.

برندسازی

اولین نکته در برندسازی تعریف شخصیت محصول مورد نظر پیش از اغاز تبلیغات است.اگر با موسسان شرکت ها در مورد وقت و هزینه ای که صرف بازاریابی کرده اند صحبت کنید٬متوجه خواهید شد که از کلمات “برندسازی” و “تبلیغات” متناوبا و به جای هم استفاده میکنند.این نشان دهنده ی اشتباه فراگیر در مورد جایگاه و تعریف این لغات است.تحقیقات نشان داده است شرکت هایی که بازاریابی محصول خود را بدون تعریف شخصیت و هویت اولیه انجام میدهند٬در بازگشت هزینه یا به دست آوردن حمایت مالی دچار مشکل خواهند شد.

اگر بدون این که برای برند خود هویت سازی انجام دهید٬کار بازاریابی و معرفی محصول را آغاز کرده اید شک نکنید که هزینه ی شما مفید نخواهد بود و از بین خواهد رفت.

راب فرنکل یکی از متخصصان برندسازی و نویسنده در مورد برندسازی میگوید:

برندسازی یکی از پراشتباه ترین بخش های بازاریابی حتی در میان افراد باتجربه است.برندسازی تبلیغات یا بازاریابی نیست بلکه فعالیتی است که پیش از تمامی اینها انجام میشود.شما در ابتدا برند را میسازید و برای آن شروع به جلب توجه میکنید.

برند شما٬ شخصیت و هویت شماست.

همچنین بسیاری از مردم تصور میکنند برندسازی موفق یعنی به دست آوردن توجه دیگران در حالی که اینطور نیست.میتوان گفت همه در مورد سرطان میدانند اما چند نفر میخواهند سرطان داشته باشند؟برندسازی یعنی محصول شما تنها راه حل برای مشکل مردم بودن.زمانی که به جایگاه “تنها” رسیدید دیگر کسی نمیتواند جایگاه شما را در خطر قرار دهد٬که به این معنا است مشتریان با خیال راحت و علاقه حاضر به هزینه برای دسترسی به محصول یا سرویس شما هستند.

محصول یا سرویس ارائه شده برند شما محسوب نمیشود همان طور که لوگو یا کارت ویزیت هم برند محسوب نمیشود.برند یعنی هویت و ماهیتی که برای شرکت خود در نظر گرفته اید.برند یعنی آن چه مشتریان شما زمانی که به شرکت فکر میکنند یا زمانی که شرکتتان را ترک میکنند در ذهن آنها شکل گرفته است.

برند یعنی آن چه شرکت براساس آن شناخته میشود.به آینه نگاه کنید و فکر کنید من برای چه خصیصه ای میان خانواده یا دوستان شهرت دارم این همان برند شما است.به اتاق های شرکتتان بروید و از کارمندان سوال کنید به نظر شما ویژگی کار کردن در شرکت ما چیست؟ما چه ویژگی خاصی داریم؟به این ویژگی ها فکر کنید نتیجه همان برند شماست.به خاطر داشته باشید اگر شما به عنوان مسئول شرکت نتوانید برندتان را تعریف کنید٬مشتریان نیز نمیتوانند.اما این تمام مشکل نخواهد بود٬مشکل زمانی بزرگ است گه به جای این که شما برند را تعریف کنید فرد یا افراد دیگری مانند رقبا برای شما برند را تعریف کنند.

استیو سسیل برند و برندینگ را اینگونه تعریف میکند:

برند یعنی عهد و پیمان و برندسازی یعنی آن چه از عهد و پیمان شما برای مشتریان باقی می ماند.

به بازاریابی به عنوان یک جعبه ابزار نگاه کنید که در آن ابزار زیادی مانند برندسازی٬بازاریابی ایمیلی٬تبلیغات و … وجود دارد.بازاریابی یعنی استفاده از تمامی ابزار موجود برای راضی کردن کاربران و مشتریان در جهتی خاص مانند خرید محصول مورد نظر شما یا شرکت در یک نظرسنجی عمومی.

برنامه ی بازاریابی دقیق آن برنامه ای است که تمامی یا حداقل ببشتر ابزار موجود در جعبه بازاریابی را مورد استفاده قرار میدهد.

اگر هنوز برند خود را تعریف نکرده اید حتی یک لحظه را صرف بازاریابی در بخش های دیگر نکنید.برندهای بزرگ مانند اپل یا آدیداس را همه میشناسند و مخاطبان خاص خود را دارند٬اما شرکت های کوچک تر نیز میتوانند در بخش های مشابه آغاز به فعالیت کنند به این شرط که بتوانند هویت برند خود را بهتر تعریف کنند.

برند آن تصویری است که پس از شنیدن نام شرکت در ذهن مخاطب تشکیل میشود و معمولا در ذهن هر فرد با دیگری متفاوت است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مباحث مرتبط با برندسازی میتوانید به نامینیک مراجعه کنید.

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(No Ratings Yet)

مطالب مرتبط

6 نظر

  1. عباس نیکوکار

    با سلام و عرض خسته نباشید
    برای فعالیت روی یک برند خاص (بازاریابی و فروش ) نام برندسازان بازاریاب صحیح است یا بازاریابان برند ساز
    البته قرار است این نام برای یک مجموعه درنظر گرفته شود که روی هر برند یک تیم جداگانه مشغول به فعالیت خواهد بود .

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *