Canonical URL چیست؟

موتورهای جست و جو با آپدیت های جدید به ما نکات مورد تاکید جدید خود را معرفی میکنند. در جدیدترین آپدیت های گوگل تاکید بر محتوا بسیار زیاد شده است٬ به همین دلیل موضوع محتوای دوقلو یا Duplicate Content ارزش بسیار زیادی پیدا کرده.

تصویر زیر به صورت خلاصه آنچه را که شما باید در مورد محتوای دوقلو بدانید معرفی میکند:

در تصویر مشاهده میکنید که روبات گوگل به مطلبی برمیخورد که هر ۲ مطلب از نظر روبات یکسان هست. اگر هر ۲ مطلب ایندکس شوند این تاثیر بسیار بدی بر روی رتبه سایت در موتورهای جست و جو خواهد گذاشت٬ در اینجاست که تگ CANONICAL URL کار اصلی را انجام میدهد.
این تگ مانند ریدایرکت ۳۰۱ عمل میکند. فرض کنید شما با استفاده از ریدایرکت یک صفحه را به صفحه ی دیگر منتقل میکنید٬ این تگ به اسپایدر میگوید که این مطلب مانند این مطلب دیگر هست و باید یکی از انها ایندکس شوند و محتوای دوقلو حساب نشوند. یا به عبارتی دیگر صفحات متفاوت باید به عنوان یک صفحه حساب شوند.

این تگ یکی از بهترین و ساده ترین روش های جلوگیری از ایجاد شدن مطالب یکسان است. در ابتدا بیشتر متخصصان سئو بر این باور بودند که  استفاده از دیرایرکت بهتر است اما با گذشت زمان ثابت شد که این تگ در عین سادگی تا حدی از ریدایرکت هم بهتر است.

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(No Ratings Yet)

مطالب مرتبط

11 نظر

  1. yashar

    سلام آقا یه سوال ؟؟
    من تو سایتم تمام کارهای مربوط به سئو رو انجام دادم فقط چنتاش مونده که این یکی سوال منه !!!
    چجوری می تونم توی url سایتم مطلب یا کلمه کلیدی بزارم
    مثلا :
    این لینک منه http://dehkadeyedownload.ir/
    تبدیل شه به http://dehkadeyedownload.ir/صفحه اصلی
    یا هر مودل دیگه ای
    این لینک منه http://dehkadeyedownload.ir/page_download.php?id=117
    تبدیل شه به http://dehkadeyedownload.ir/page_download.php/دانلود/بازی/کراش کستل
    و …………..

    پاسخ
  2. رسول

    سلام ، من که متوجه نشدم! چطور میخواد یه صفحه ۲ تا داشته باشه و ۲ بار باشه! شما یه مطلب رو منتشر میکنی برای مثال تو وردپرس تمام میشه میره! دیگه چطور میخواد یه بار دیگه یه جای یدگه بیاد نمی دانم!! 🙂

    پاسخ
  3. دیجی سئو

    دوست خوبم، ممنون از مقاله خوبتون
    در جواب دوستمون که هنوز براشون ابهاماتی وجود داشت باید بگم که، بله شما یکبار صفحه رو تولید میکنید ولی ممکنه ابزار (سی ام اس) شما به روشهای مختلف اون صفحه رو نمایش بده مثلا یک بار با آی دی یکبار با تگ و روشهای دیگر
    اینجاس که باید از کانونیکالیزیشن استفاده کنی.

    پاسخ
  4. ناشناس

    سلام
    با تشکر از مطالب مفید شما،
    در هنگام استفاده از پلاگین های Site map در CMS های آماده بنده مشاهده کردم که یک مطلب را هم از طریق پست ها و هم از طریق دسته بندی و از طریق دو لینک متفاوت به موتورهای جستجو معرفی میکنند.
    آیا این اتفاق هم شامل موضوعات مطرح شده در این مقاله میشود و باید از آن پرهیز کرد.
    با احترام و سپاس

    پاسخ
  5. مهدی

    سلام من قبلا ۳۰ تا فایل برا فروش داشتم حالا easy digital download رو نصب کردم و همون ۳۰ تا فایل با افزونه هم ایجاد شدن می خوام قبلی ها که ایندکس شدن در نظر گرفته نشن و این جدیدا ایندکس بشن.
    به نظر شما قبلی ها رو حذف کنم؟یا استفاده Canonical URL برای مطالب ایندکس شده جواب میده؟

    پاسخ
    1. هادی پورمحمد

      سلام مهدی جان دقت کنید Canonical URL برای تمامی مطالبتون باید فعال باشه. تصمیم با خودتونه که چکار کنید . ولی من جای شما بودم فایلهایی که قبلا ایندکس شده بودن رو ریدایرکت میکردم روی فایلهای جدید که ورودیهای گوگل فایلها رو از دست ندم ، چون به هر حال اونا هم در گوگل برای خودشون جایگاهی داشتن . تا فایلهای جدیدتون در گوگل ایندکس بشن و جایگاهشون رو بدست بیارن

      پاسخ
  6. اتوماسیون صنعتی

    ممنون از مطلب خوبتون
    الان بعضی از ابزارهای سئو این گزینه رو معیار سئو قرار دادند
    پس تکلیف سایتهایی که صفحات مشابه ندارند چیه ؟ امتیازی در این خصوص نمیگیرند…
    یا اینکه حتما این گزینه رو قرار بدیم؟؟

    پاسخ
    1. هادی پورمحمد

      سلام دقت کنید ابزارهای سئو فقط برای سنجش این معیارها هستند و کسب رتبه مناسب در اونها دلیل بر موفقیت نیست. وقتی شما این اطمینان را دارید که صفحه تکراری ندارید نیازی به استفاده از این مورد نخواهید داشت.

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *