40 اصطلاح کاربردی سئو که هر سئوکاری باید بداند | فرهنگ لغات سئو

اصطلاحات و لغات سئو و دیجیتال مارکتینگ

نوشته شده توسط

لغتنامه سئو سایت

دانستن اصطلاحات و معانی لغات سئو یا SEO که خود آن مخفف “بهینه سازی برای موتور های جستجو” است  به سئوکاری که تازه شروع به یادگیری کرده یا مدتی فعالیت داشته و در آموزش هایی به اصطلاحاتی بر میخورد که نمیداند کمک میکند تا بهتر و دقیقتر استراتژی های سئویی خود را پیاده سازی کند. با ما همراه باشید تا اصطلاحات سئو را بخوانیم و بدانیم.

40 اصطلاح که هر سئو کاری باید بداند:

SEO یا سئو

کوتاه شدهٔ عبارت Search Engine Optimization است که در فارسی آن را بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو می‌نامند.

SMO

کوتاه شدهٔ عبارت Social Media Optimization می‌باشد که منظور از آن بهینه‌سازی حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی و همچنین بهینه‌سازی وب‌سایت برای شبکه‌های اجتماعی است. منظور از شبکه‌های اجتماعی سایت‌هایی مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و غیره می‌باشد.

SEM

کوتاه شدی ی عبارت Search Engine Marketing است؛ یعنی بازاریابی، افزایش فروش، افزایش مشتری‌ها به کمک موتورهای جستجو.

On Page SEO

منظور بهینه‌سازی صفحات داخلی برای موتورهای جستجو است و به عبارتی کار کردن روی بخش‌های داخلی وب‌سایت از بهبود تصاویر گرفته تا برنامه‌نویسی.

Off Page SEO

به فرایندهایی که خارج از وب‌سایت خودمان و در دیگر وب‌سایت‌ها انجام می‌دهیم گفته می‌شود. برای مثال ایجاد لینک در سایت‌های دیگر و یا جذب بازدیدکننده از طریق شبکه‌های اجتماعی یا حتی تبلیغ کردن در روزنامه و تلویزیون.

Sitemap

یک صفحه است که در آن آدرس تمام صفحات یک سایت به‌صورت لیست وار و درختی به کاربران و همچنین به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود. نقشه سایت برای موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه موتورهای جستجو از این طریق نیز به اکثر صفحات سایت که از دید ربات‌های خزنده پنهان مانده دست پیدا می‌کنند.

GYM

مخفف سه کلمه Google – Yahoo – Microsoft و به معنی سه موتور جستجوی بزرگ و معروف می‌باشد.

CMS

کوتاه شدهٔ عبارت Content Management System است. معمولاً به نرم‌افزارهای آماده که به کمک آن‌ها یک وب‌سایت مدیریت می‌شود را سیستم مدیریت محتوا میگویند.

CPC

مخفف Cost Per Click است و به معنی نرخ تبلیغات بر اساس هر بار کلیک می‌باشد. برای مثال اگر در یک سایت تبلیغات قرار دهیم به ما می‌گوید هزینه تبلیغات 100 دلار است و هر بار که روی آگهی شما کلیک شود یک دلار از شارژ شما کم خواهد و زمانی که شارژ شما به صفر رسید آگهی شما از روی سایت برداشته خواهد شد. در چنین زمانی می‌گوییم CPC یک دلار است.

PPA

مخفف عبارت Pay Per Action است. تقریباً مشابه PPC است اما با این تفاوت که هزینه زمانی از شارژ کاربر کم خواهد شد که بازدیدکننده علاوه بر کلیک کردن روی آگهی، یک محصول را نیز سفارش دهد یا یک عملی را مرتبط با آن آگهی انجام دهد.

FFA

کوتاه شدهٔ عبارت Free For All است و به وب‌سایت‌هایی اطلاق می‌گردد که در آن تعداد بسیار زیاد لینک خروجی به وب‌سایت‌های دیگر در آن‌ها قرار دارد و همه می‌توانند لینک وب‌سایتشان را در این سایت‌ها ثبت کنند.

SERP

مخفف عبارت Search Engine Results Page است و به صفحه‌ای از موتور جستجو که نتایج جستجوی کاربر را نمایش می‌دهد گفته می‌شود.

SMM

کوتاه شدهٔ عبارت Social Media Marketing می‌باشد و منظور از آن برند سازی، بازاریابی و یا افزایش فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

 

فرهنگ لغات سئو

CTR

کوتاه شدهٔ عبارت Click Throw Rate است. منظور از آن نرخ کلیک کاربران بر روی لینک سایت در ازای تعداد دفعات نمایش آن در لیست نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است. تصور کنید آدرس صفحات یک سایت روزانه 200 بار در موتورهای جستجو برای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود حال به تعداد کلیک‌هایی که روی این صفحات می‌شود CTR گفته می‌شود مثلاً اگر از این 200 بار نمایش فقط 100 بار روی لینک سایت کلیک شود آنگاه خواهیم گفت نرخ CTR 0.5 است.

301

یک کد (به‌وسیله متاتگ) است که موجب تغییر دائمی آدرس یک صفحهٔ ایندکس شده در موتورهای جستجو می‌گردد.

Content Marketing

اگر به کمک مقاله‌نویسی یا مطالب آموزشی اقدام به جذب بازدیدکننده و درنتیجه فروش محصول کنیم آنگاه به این شیوه Content Marketing یا بازاریابی محتوا می‌گوییم.

PPC

مخفف عبارت Pay Per Click است و به تبلیغاتی گفته می‌شود که هزینه آن نسبت به تعداد کلیک‌هایی که روی آگهی شما می‌شود هزینه را محاسبه می‌کنند. برای مثال سیستم تبلیغات گوگل اکنون از این روش استفاده می‌کند و نه بر اساس تبلیغات برای یک مدت‌زمان مشخص.

Reffering Domain

به آن ref domain هم میگویند و منظور لینک‌هایی است که به ازای هر دامنه به وب‌سایت ما داده‌شده است.

HTML

مخفف Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن می باشد.ابر متن همان محتوایی است که به زبان ساده بیشتر از یک متن است!ابر متن همانی است که اکنون در حال مطالعه آن هستید و مرورگرها آنها را به شما نشان می دهند(منو،فیلم،عکس،صدا،متن،فاصله،حاشیه،خط،رنگ و …) .برای اطلاعات بیشتر به آموزش پایه HTML مراجعه نمایید.

HTTP

مخفف Hypertext Transfer Protocol می باشد و به معنی قرارداد انتقال ابر متن (الگوی استاندارد انتقال داده هایی که روی مرورگر ها نمایش داده می شود) می باشد. این قرارداد (Protocol) الگویی استاندارد است برای انتقال داده های HTML.

HTTPS

مخفف HTTP Secure می باشد.همان HTTP است اما به صورت رمز شده و ایمن شده.HTTPS یک قرارداد ارتباطی و انتقال داده می باشد و دارای استاندارد امنیتی SSL هستند.محتوایی که در بستر این قرارداد منتقل می شود، قابل شناسایی و هک نیست.زیرا اطلاعات به صورت رمز شده منتقل می شوند.فراموش نکنید صرفا به خاطر SSL ، یک وب سایت، کاملا امن و قوی در برابر Hack شدن نمی شود.امروزه دارا بودن گواهی SSL ، یکی از فاکتور های سئو محسوب می شود.

Internal Links

اگر دو مطلب در سایت من وجود داشته باشد و دریکی از آن‌ها به دیگری لینک بدهم آنگاه این لینک را لینک داخلی میگوییم.

External Links

اگر در یک سایت به سایت دیگری لینک بدهیم آنگاه آن لینک را لینک خارجی می‌نامیم.

Link Popularity

به میزان لینک‌هایی که دیگر وب‌سایت‌ها به سایت شما داده باشند و یا به تعداد لینک‌هایی که در تمام اینترنت به سایت شما ارجاع داده‌شده باشد را Link Popularity می‌گویند.

Link Reputation

منظور این است که سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند در عنوان لینک‌ها و یا توضیحات کنار لینک شمارا چگونه و با چه کلماتی توصیف کرده‌اند.

معنی اصطلاحات و لغات SEO

Backlink

به لینک‌هایی که دیگر وب‌سایت‌های معتبر در سرتاسر اینترنت به سایت ما داده باشند گفته می‌شود.

Analytics

به فرایندها یا ابزارهای تحلیل وب‌سایت از قبیل بازدیدها و نمایش آمار گرافیکی گفته می‌شود که معمولاً منظور از آن نرم‌افزار تحلیلگر گوگل است.

Spider، Crawler، Robot

به ربات‌ها (درواقع یک سری نرم‌افزار بسیار هوشمند و پیچیده) و خزنده‌های گوگل که مدام و در طی بازه‌های زمانی مختلف به سایت ما سرکشی می‌کنند گفته می‌شود.

Creawl Error

اگر ربات موتورهای جستجو به هر دلیل نتواند محتویات سایت شمارا کنکاش کنند این حالت به وجود می‌آید.

Spamdexing

مخفف شدهٔ spam indexing است و به این معنی است که صفحاتی با محتوای تکراری، کپی‌برداری از سایت‌های دیگر یا هر کار دیگری که محتوای آن به درد کاربران نخورد را در گوگل ایندکس کنیم.

Robot.txt

یک فایل متنی است که در ریشه وب‌سایت قرار می‌گیرد و محتوای آن‌یک راهنما است برای موتورهای جستجو تا بدانند کدام پوشه‌ها و آدرس‌ها را می‌توانند ایندکس کنند و کدام را نباید ایندکس کنند.

Index

موتورهای جستجو مانند گوگل دارای ربات‌های بسیار هوشمندی هستند که طی بازه‌های زمانی مختلف به وب‌سایت‌ها سر کشی می‌کنند تا اگر آن وب‌سایت‌ها صفحات یا مطالب جدید را منتشر کرده باشند آنگاه ربات‌ها آن مطلب جدید را در بانک اطلاعات گوگل ذخیره کنند تا در هنگام جستجوی کاربران برای آن‌ها به نمایش گذاشته بشود. این فرایند ذخیره کردن مطالب و صفحات وب‌سایت‌ها در گوگل را اصطلاحاً ایندکس شدن می‌گویند.

indexed Pages

به صفحاتی از سایت ما که توسط گوگل ایندکس شده باشند گفته می‌شود. ممکن است یک سایت 1000 صفحه مطلب داشته باشد اما فقط 200 تای آن‌ها توسط گوگل ایندکس شده باشد.

Redirect یا ریدایرکت

به فرایندی گفته می‌شود که طی آن آدرس یک صفحه اینترنتی به صفحه دیگری منتقل شود. برای مثال شما سایت www.yoursite.com را باز می‌کنید و به‌محض باز کردن آن صفحه مشاهده می‌کنید که آدرس صفحه به www.yoursite.ir تغییر کرده است. البته کلیک کردن روی یک آدرس و هدایت شدن به صفحه‌ای دیگر و همچنین انتقال برخی از صفحات تکراری توسط برنامه‌نویسی و مواردی از این قبیل را نیز Redirect می‌نامند.

خطای 404

منظور از 404 درواقع کد صفحه است. ازنظر گوگل هر صفحه‌ای که باز می‌شود که یک کد دارد مثلاً اگر کد صفحه‌ای که سرور بازگردانده است 200 بود یعنی هیچ مشکلی وجود ندارد و صفحه درخواستی با موفقیت به سمت کامپیوتر کاربر ارسال گردیده است اما گر این کد 404 باشد آنگاه به این معنی است که چنین صفحه‌ای وجود ندارد مثلاً ممکن است حذف‌شده باشد. حال اگر این صفحه‌ای که حذف‌شده قبلاً توسط گوگل ایندکس شده باشد و تعداد چنین صفحاتی زیاد هم باشد آنگاه موجب کاهش رتبه وب‌سایت شما می‌گردد.

Keyword یا کلمه کلیدی

اگر تصمیم داشته باشید کاربران اینترنت وقتی در گوگل کلمه یا عبارت “فروش آنلاین ابزار” را جستجو می‌کنند سایت شما در لینک‌های اول باشد آنگاه عبارت “فروش آنلاین ابزار” را کلمه کلیدی می‌نامیم.

keyword density یا چگالی کلمات کلیدی

فرض کنید کلمه کلیدی سایت شما “فروش آنلاین ابزار” است. آنگاه به نسبت تعداد دفعاتی که این کلمه در یک صفحه یا در کل سایت شما تکرار شده است را چگالی کلمات کلیدی می‌گویند که بدون شک می‌بایست یک حد و تناسب مشخصی را نسبت به متن آن صفحه یا درصد متن‌های کل سایت داشته باشد.

keyword – key phrase

به کلمه یا عبارتی که کاربران هنگام جستجو در موتور جستجوگر تایپ می‌کنند گفته می‌شود.

keyword research

به فرایند یافتن مناسب‌ترین کلمات کلیدی برای یک وب‌سایت یا یک کسب‌وکار اینترنتی گفته می‌شود.

keyword spam (keyword stuffing)

به کار بردن بیش‌ازحد کلمات کلیدی در یک صفحه را می‌گویند.

Over Optimization

اگر فرایند بهینه‌سازی برای یک وب‌سایت را به‌طور نامعمول و بیش‌ازاندازه طوری انجام دهید که ازنظر گوگل غیرطبیعی جلوه کند آنگاه اصطلاحاً دچار بهینه‌سازی بیش‌ازحد یا Over Optimization شده‌اید که موجب جریمه شدن توسط گوگل می‌شود.

منبع: بلدشیم

0
دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید!
خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی

 

« آشنایی با انواع المنت‌ حرارتی

نکات مهم در زمان اجاره خودرو های مختلف »