از بین بردن صفحات 404

از بین بردن صفحات 404

فهرست مطالب

یکی از دغدغه های بسیاری از مدیران صفحات 404 یا ناموجود ( Not Found ) میباشد.این صفحه ها تاثیرات بسیار بدی بر روی سئو سایت دارند در این مقاله سئو روش هایی مفید برای از بین بردن این صفحات معرفی میکنیم.

صفحات 404 به صفحاتی گفته میشوند که به دلیل تغییراتی که در ادرس ها داده میشود یا حذف میشوند ایجاد میشوند نتیجه ی این تغییراتی صفحاتی هست که در موتورهای حستحو ایندکس شده اما وقتی بر روی انها کلیک میشود به جای نمایش پست به صفحه ی 404 برخورد میشود که نشان از موحود نبودن صفحه میباشد.تاثیر این صفحات بر روی سئو بسیار زیاد میباشد زیرا موتورهای جستجو مبنای خود را کاربران قرار داده اند و کاربر اگر به صفحه ای برخورد کند که وجود نداره تاثیر منفی بر روی او خواهد داشت و باعث میشود تفکری منفی نسب به ان سایت داشته باشد.

روش های گوناگونی برای از بین بردن این صفحات وجود دارد. روش هایی که وجود دارد به 2 دسته ی کلی تقسیم میشوند:

1.روش هایی که کلی میباشند و در هر سیستم مدیریت محتوا انجام میشود.

2. روش هایی که مخصوص انواع سیستم های مدیریت محتوا میباشند و بیشتر با استفاده از پلاگین ها انجام میشوند.

به دلیل طولانی نشدن مبحث و این که بتوانیم موضوعات عمومی تری را بررسی کنیم در این مقاله در مورد دسته ی دوم سخن نخواهیم گفت.این مقاله مخصوص معرفی روش های از بین بردن صفحات 404 در هر سیستم مدیریت محتوا میباشد.

روش اول:

گاهی اوقات شما به طور کلی ساختار لینک های خود را تغییر میدهید مثلا از نوع ساختار پیشفرض سایت خود ان را به ادرس های فارسی و Html تغییر میدهید. زمانی که شما این کار را انجام میدهید تمامی مطالب ایندکس شده ی شما از یک تاریخ به قبل دیگر کارایی ندارند و باید با ادرس های جدید ثبت شوند پس از انجام این تغییرات شما با تعداد بسیار زیادی صفحات 404 روبه رو خواهید شد روش اولی که ما به شما توصیه میکنیم استفاده از این کد میباشد:

<META NAME=”GOOGLEBOT” CONTENT=”unavailable_after: 01-Mar-2011 12:00:00 EST”>

این کد ذکر میکند که پست های از تاریخ 1 مارچ سال 2011 به بعد ایندکس نشوند این روش را ما اصلا توصیه نمیکنیم.

روش دوم:

در این روش که مورد توصیه ما نیز میباشد شما ابتدا نیاز دارید که با فضای پنل وب مستر تولز گوگل اشنا باشید یعنی شما باید معنای Not Found را درک کنید و فرق ان را با دیگر انواع لینک ها متوجه شوید. ما فرض را بر این میگذاریم که شما از این بخش عبور کرده اید و درک کرده اید خوب وقتی وارد شدید به بخش Crawl Error بروید در این بخش شما به تب هایی برمیخورید که به شکل زیر میباشند:

404 Not Found

در این صفحه شما به صفحاتی برخورد خواهید کرد که مشکل 404 نیز دازند شما یک صفحه را انتخاب کرده و به تب Crawl Access بروید در انجا ادرس خود را وارد کنید و دلیل را انتخاب کرده و ثبت کنید تا ادرس پاک شود.

این روند بین یک هفته تا 6 ماه ممکن است زمان ببرد پس صبر داشته باشید.

روش سوم:

این روش نیز بسیار مفید میباشد اما زمان و حوصله ی زیادی را طلب میکند. برای استفاده از این روش باید وارد هاست خود شده و این کد را در فایل htaccess. قرار دهید:

RedirectMatch 301 /seo/learnseo.php https://www.seomoz.ir/seo

این کد نشان میدهد که باید صفحه ای که با ادرس seo/learnseo.php میباشد به ادرس seo ریدایرکت شود.

در صورت این کار نتیجه سریع میباشد و لینک ها منتقل میشوند اما در گوگل وب مستر تولز زمان میبرد و باید صبر کرد که این پروسه انجام شود.

روش های دیگری نیز وحود دارد اما این روش ها بهترین ها میباشند. در مقاله های ابنده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

این مقاله اموزش سئو اختصاصی سئوموز فارسی میباشد و کپی برداری تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز میباشد./

8 دیدگاه
  1. با سلام من سایتم 500 صفحه 404 در گوگل وبمستر تولز داره.می خواستم بدونم اگه پنج شیش ساعت وقت بذارم و همه رو از بخش remove ulrs درخواست حذف بدم بعد از اون باید چیکار کنم باید make as fixed رو بزنم یا ؟ لطفا راهنمایی کنید.
    1. سلام علی جان شما باید بررسی کنید که صفحات 404 واقعا روی سایت شما وجود نداشته باشند بعد از این مرحله و بعد از انجام مرحله remove ulrs شما میتونید همه صفحات رو یکجا انتخاب و همه رو با هم make as fixed کنید.
  2. سلام ممنون از مطلب مفیدتون . می خواستم بدونم آیا آدرس هایی مثل wp-content/uploads/2013 جزو صفحات سایت حساب می شوند ؟ یا به خاطر 404 بودن باید در بخش remove ulrs پاکش کنم و make as fixed بزنم ؟ ممنون
    1. سلام دوست گرامی قطعا آدرسهای اینچنینی جزو صفحات سایت محسوب نمیشوند و میتوانید در بخش remove ulrs پاکشون کنید و در نهایت make as fixed کنید. احتمال برگشت این گونه ارورها وجود دارد که جای نگرانی نیست. باز هم در این مورد سوالی بود بفرمایید در خدمتتون هستم.
  3. سلام ببخشید در بخش remove ulrs سه گزینه میاد که می خواهید این آدرس را از نتایج جستجو و کش پاک کنید یا از کش تنها یا از دایرکتوری کدام را باید انتخاب کنم . ممنون
    1. سلام گزینه اول در این بخش عنوان میکند اگر شما میخواهید آدرس مورد نظر را از نتایج جستجوی گوگل حذف کرده و ایندکس های ثبت شده توسط روبات های گوگل را پاک کنید از این گزینه استفاده کنید و قطعا شما با انتخاب این گزینه به گوگل اغلام میکنید که این آدرس دیگر روی سایت شما وجود ندارد. انتخاب گزینه دوم : آدرس مورد نظر شما را از نتایج جستجوی گوگل حذف نمیکند و فقط ایندکس آن صفحه از گوگل حذف میشه و ایین امکان رو میدید که گوگل مجدد در صورت نیاز اقدام به بازبینی کنه اون آدرس ها رو. انتخاب گزینه سوم نیز : آدرس مورد نظر و تمامی آدرس های مشابه که با این آدرس شروع میشوند را کلا حذف میکنید دقت کنید مورد آخر خطر ناک هست و شما با زدن فقط دامنه سایت به اشتباه کل سایتتان را از گوگل حذف میکنید
دیدگاه ها بسته شده اند.