سئو چیست؟

سئو چیست؟

فهرست مطالب

سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. سئو یا همان بهينه‌سازي موتور جستجو به معنی فريب دادن و يا دست بردن در موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير معمول و غیر اخلاقي نمی باشد. بلکه سئو جهت کمک کردن به بهتر دیده شدن و ارتباط بهتر وب سايت‌ها در نتیجه جستجوي معمولی با هدف دست یافتن به رتبه‌بندي بهتر، به وجود آمده اند.

مي‌توان سئو را یک سری از راه ها جهت تغيير استراتژيک وب سايت‌ها به حساب آورد. اين مورد به بيان اصلی ترین علت های مرتبط صفحه و بیشتر شدن اهميت آن در بخش نتايج جستجو، خواهد پرداخت.

سئو یک فرآيند معمولی و ساده نمی باشد که به آسانی مورد پياده‌سازي قرار بگیرد چرا که به دانش فراوان، علم پيش زمينه‌اي و همینطور صبر نیاز دارد. موتور‌هاي جستجو با عوض کردن پی در پی الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود به طور کامل غير قابل پيش‌بيني می باشند؛ در نتیجه مهندسين سئو وظيفه دارند اطلاعات خود را در این زمینه کاملا به روز نگه دارند.

سئو چگونه کار می کند؟

سئو را می توان یک علم به حساب آورد که همیشه در حال تحول می باشد،سئو دقیقا پایان ناپذیر و چند بعدی می باشد. هر سئوکاری علاقه دارد که به فرمولی از سئو دست یابد تا هر چه سریع تر سایت پیدا نموده و همان فرمول به تبیین کل قوانین سئو برای سایت مد نظرشان بپردازد.

سئو به این شکل کار نخواهد کرد . سئو بسیار پیچیده می باشد تا جایی که نمی توان آن را کامل توضیح داد. سئو همیشه در حال تغییر دادن قوانین پایه ای خود می باشد و مهم ترین تاکتیک آن، آنالیز اقدامات به انجام رسیده می باشد.

به این مورد همیشه توجه داشته باشید که همیشه کار کردن رقبا را مد نظر قرار داده و به این ترتیب با الگو گرفتن از آنها به موفقیت هر چه بیشتر در سئو نزدیکتر خواهید شد.

سئو را چگونه یاد بگیریم؟

یاد گرفتن چنین موردی وقت و تلاش فراوان نیاز دارد . اما باید به این مورد هم توجه کرد این روز ها در وب سایت ها و مرکز های آموزشی زیادی، سئو آموزش داده می شود . ولی همان گونه که شاید بدانید سئو مبحثی نمی باشد که آن را بتوان با کتاب و جزوه یاد گرفت . چنانچه از افراد فعال در این زمینه و کارشناسان سئو سوال کنید سئو را چگونه یاد گرفته اند ؟ بیشتر آنها اظهار می کنند با توجه به تجربه خود و تجربه ای که دیگران داشته اند در سئو پیشرفت کرده اند . تجربه ای که این کاربران به آن دست پیدا کرده اند در هیچ آموزشگاهی در دسترس نخواهد بود .

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو را می توان ماشین های پاسخگویی نام گذاری کرد و به این جهت به وجود آمده اند که توانایی داشته باشند کشف نمایند، بفهمند و موفق شوند محتوایی که در فضای اینترنت وجود دارند را به گونه ای سازمان دهی نمایند که مرتبط ترین موضوع را برای سوالات کاربران پیدا نمایند.

برای این مورد که در نتایج سرچ قرار بگیرید، باید محتوای مد نظر شما برای موتور های جستجویی که وجو دارند قابل رويت باشند. اما خب حالا همه می دانند که وب سایت آن ها باید برای موتور های جستجو در دسترس باشد. قطعا در شرایطی که یک موتور جستجو موفق نشود وب سایت شما را ببیند محتوای مد نظر شما را نمی تواند در SERPها(یا همان نتایج صفحه موتور سرچ) نمایش دهد.

موتور های جستجو از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

Crawl(خزیدن): برای یافتن محتوا در اینترنت جستجو می کنند، و هر لینک موجود، URL و کدی را که پیدا کنند آن را بررسی خواهند کرد.

Index(فهرست نمودن): در این بخش هر محتوایی را که موتورهای جستجو در پروسه crawling یافت می کنند را سیو و سازماندهی خواهند کرد. هر صفحه که ایندکس شود برای نمایش به عنوان پرسش های مربوطه افراد در موتورهای جستجو می باشد.

Rank -بخش هایی از محتوا را در دسترس قرار می دهد که مهم ترین جواب به سوالات جستجو کننده می باشد. به گونه ای آسان تر باید گفت که نتایج سرچ را به گونه ای مرتب خواهد کرد که جواب کامل تری برای شخص جستجو کننده نشان داده شود.

چه عواملی بر رتبه بندی سایت تاثیر دارند؟

هنگامی که صحبت از موارد تاثیرگذار در رتبه‌ وب‌سایت می شود سه قسمت اصلی ساختار ، محتوا و بک‌لینک‌ها پیش از هر چیز خود را نشان می دهند.

محتوا

کیفیت ، حجم و یکسان بودن محتوایی که نشانداده میشود تاثیر بالایی بر روی رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها دارا می باشد. گرفتن محتوای یکتا و کیفیت بالا اعتبار وب سایت شما را می‌تواند به شکل ویژهای افزایش دهد.

ساختار وب‌سایت

استانداردهای همگانی سایت، توانایی شناسایی آن به وسیله موتورهای جست‌وجو، سرعت کامل نشان دادن وب‌سایت و همینطور واکنش‌گرا بودن وب سایت (responsive) یک نقشاساسی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها دارا میباشند.

بک‌لینک‌ها

قدرت، تعداد و کیفیت لینک‌هایی که از دیگر وب‌سایت‌ها به سایت شما اشاره درند، طبق نظر بسیاری از کاربران، مهمترین مورد تاثیرگذار در رتبه‌ وب‌سایت شما میباشند.

مواردی که در بالا گفته شد، مهم ترین فاکتورهای بهینه‌سازی یک وب‌سایت به حساب می آیند ولی بهتر است این مورد را هم بدانیم که به جز این موارد، چه موارد دیگری در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها قابل توجه هستند.​

معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم به دستهای از فرمول‌ها و دستورالعمل‌ها اطلاق می‌شود که برای حل مسئله پله به پله اجرا می‌شوند. الگوریتم‌ها اطلاعات را می گیرند و بررسی می نمایند و پس از به انجام رساندن تحقیقات لازم، یک نتیجه درست را به ما نشان می‌دهند.

الگوریتم هیل تاپ یا تپه

الگوریتم هیل تاپ نخستین الگوریتم و مدیر کمپانی گوگل به شمار می رود که در سال ۲۰۰۳ کار خود را شروع کرد و با وارد شدن به کمپانی تاثیرات بسیار مهمی بر روی موتورهای جستجو گذاشت. وظیفه این الگوریتم شناختن سایت‌های اصلی و دایرکتوری‌های معتبر می باشد و با بهره بردن از اطلاعاتی که در این دایرکتوری‌ها وجود دارد سعی می کند مهم ترین نتایج را برای کاربران فراهم کند.

اما حالا الگوریتم هیل تاپ در لیست بازنشستگان کمپانی گوگل می باشد و چندین سال می باشد که دیگر هیچ گونه فعالیتی در کمپانی ندارد.

الگوریتم پاندا

دومین مورد از این الگوریتم های گوگل، الگوریتم پاندا می باشد که در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرد. الگوریتم پاندا در اصل کیفیت محتواهای موجود در سایت‌ها را مدیریت خواهد کرد. این الگوریتم با بررسی کردن کیفیت مقالات و همینطور محتواها از نشان دادن مطالبی که کیفیت خوبی ندارند در صفحات سرچ ( SERPs ) جلوگیری خواهد کرد. چنانچه در نظر دارید که با گوگل پاندا به درستی رابطه برقرار کنید باید به نکات زیر دقت داشته باشید :

این الگوریتم انجام چه کارهایی را منع خواهد کرد؟

  • کپی نمودن متن های موجود و مطالب از دیگر سایت‌ها
  • بهره بردن از مطالبی که با فعالیت سایت مرتبط نیستند
  • آپدیت نکردن مطالبی که در سایت موجود هستند
  • استفاده زیاد از تبلیغات موجود در سایت

این الگوریتم انجام دادن چه کارهایی را پیشنهاد می‌کند ؟

  • افزایش دادن مدت زمان ماندگاری و حضور کاربران در سایت
  • افزایش دادن گردش در صفحات درون سایت ( بیشتر کردن ترافیک سایت )
  • کم کردن میزان فرار از سایت
  • فعالیت کردن در شبکه‌های اجتماعی

الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم ، سومین مدیر در بین الگوریتم های گوگل می باشد که در سال ۲۰۱۲ طراحی شد و هدف آن مبارزه با لینک‌سازی اسپم می باشد. این الگوریتم از فعالیت سایت‌هایی که از روش‌های سئو کلاه سیاه برای ساخت لینک بهره می بردند جلوگیری می کرد و در پایان برای جلوگیری از مجازات سایت ها روش هایی را به آن‌ها پیشنهاد می دهد.

از سایت‌هایی که با فعالیت شما غیر مرتبط می باشند لینک نگیرید.

از لینک‌سازی به جای خرید لینک،استفاده کنید.

از لینک‌سازی های پی دی پی داخل سایت جلوگیری کنید.

از سایت های که محتوای ارزشمند و مفیدی ندارند لینک نگیرید.

الگوریتم مگس خوار

باهوش ترین و زیرک ‌ترین مدیر شرکت گوگل کسی همین الگوریتم مرغ مگس خوار می باشد. در سال ۲۰۱۳ این الگوریتم به عنوان یک مدیر کارکشته و زیرک برای گوگل مشغول به کار شد. با توجه به این مورد که زبان نوشتاری و کلامی هر کاربر متفاوت می باشد با در نظر داشتن این تفاوت‌ها مرغ مگس خوار ، باید کاری می کرد که سایت‌ها در کم ترین زمان ممکن پاسخگوی درخواست‌های افراد باشند و از همه کارمندان خواست که نسبت به یک مجموعه از موارد حساسیت بالاتری به خرج دهند.

,وظایف الگوریتم مرغ مگس خوار

بهینه نمودن کلمات کلیدی

  • بهینه کردن انکر تکست‌ها
  • یادداشت مقالات کوتاه برای کاربرانی که حوصله زیادی ندارند
  • بهره بردن از ویدئو و تصاویر در محتواسازی

الگوریتم کبوتر

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل الگوریتم کبوتر می باشد که در سال ۲۰۱۴ مورد طراحی قرار گرفته بود. یکی از مشکلاتی که کاربران گوگل با آن دست و پنجه نرم می کردند دست یافتن به مکان‌ها بود. برخی از کاربران به تمام مناطق آشنایی زیادی نداشتند و همیشه دچار دردسر می شدند. این مورد باعث شد که تا الگوریتم کبوتر از مدیران وب سایت‌ها درخواست کند تغییراتی به وجود بیاورند تا شرایط دسترسی برای کاربران ساده تر بشود.

با توجه به موقعیت مکانی که در آن فعالیت می کنید، هاست ملی انتخاب نمایید.

ثبت کردن موقعیت جغرافیایی سایت خود درون سایت

الگوریتم فرد

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل الگوریتم فرد است که در سال ۲۰۱۷ برای مبارزه با تبلیغاتی که بسیار زیاد بودند، و سبب بی کیفیت شدن محتوا هم می شدند، تولید شد.

ساخت محتواهایی با کیفیت بالا و ارزش بالا

وظایف الگوریتم فرد

  • میزان تبلیغ‌های روی سایت
  • از فریب دادن کاربران با بهره بردن از تبلیغات جلوگیری کنید.
  • لینک‌های اسپم را یافته و Disavow نمایید.

انواع سئو

چنانچه در نظر داشته باشیم سئو را به چند بخش تقسیم نماییم، می توانیم اظهار کنیم که از سه بخش سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری برخوردار می باشد. همان گونه که اطلاع دارید، سئو از تکنیک های گوناگونی برخوردار می باشد که باید گفت همه آن ها نیز مفید نمی باشند. تکنیک هایی که گوگل آن ها را قانونی می داند در گروه سئو کلاه سفید قرار خواهند گرفت و آن هایی که از نظر گوگل غیرقانونی هستند و به گونه ای راه دررو به آن ها گفته می شود در گروه سئو کلاه سیاه قرار می گیرند.

 آشنایی با سئو کلاه سیاه

میتوان در یک بیان ساده گفت سئو کلاه سیاه یک سری از تکنیک ها جهت به دست آوردن جایگاه سریع در نتایج سرچ می باشد که با الگوریتم ها و استانداردهای انتخابی گوگل در تضاد می باشد.

به بیان آسان تر تکنیک های کلاه سیاه راه هایی جهت فریب موتور جستجو می باشند تا جایگاه بالاتری برای سایت ما در نظر گرفته شود.

برخلاف آن چه عموم تصور می کنند، تکنیک های کلاه سیاه فقط مخصوص لینک سازی خارجی نمی باشند بلکه در آموزش تولید محتوا ، لینک سازی درونی و سئو تکنیکال هم روش های کلاه سیاه گوناگونی دیده می شود.

تعداد قابل توجهی از فعالیت های همیشگی در مدیریت یک سایت توانایی تبدیل شدن به یک روش کلاه سیاه را دارا می باشند و با در نظر گرفتن دانش نه چندان بالا ما در زمینه الگوریتم های گوگل مرز مشخصی نمیتوان بین سئو کلاه سفید و سیاه در نظر گرفت.

اقداماتی که در پایین اعلام می کنیم سبب خواهند شد رنگ سئو سایت کاربران از سفید به سیاه تبدیل شود:

بهینه سازی زیادی که معمولا سایت نیاز ندارد یا Over Optimization

تکنیک های سئو کلاه سیاه در ساخت محتوا

روش های گوناگون Black hat در زمینه لینک سازی

اسپم نمودن صفحات نتایج گوگل

کاهش عمدی یا سئو منفی رتبه سایت های دیگر

سئو کلاه خاکستری چیست؟

خیلی سخت است اگر بخواهیم که سئو کلاه خاکستری را توضیح بدهیم. طبق اظهارات جان اندرو، متخصص سئو، که در این مورد عنوان کرده است: ” سئو کلاه خاکستری” را نمی توان بین سئو کلاه سفید و سیاه دانست. بلکه از تکنیک هایی برخوردار است که چنانچه گوگل متوجه بهره بردن آن ها شود، سایت کاربر را جریمه خواهد کرد و معمولا کاربرانی از این تکنیک ها بهره می برند که زیاد به قانون احترام نمی گذارند اما طبق آن چه خودشان می گویند علاقه ای به انجام دادن کار غیر قانونی ندارند.”

چنانچه افراد حرفه ای از تکنیک های سئو کلاه خاکستری استفاده به عمل بیاورند ، می تواند کاملا موثر باشد، اما باید آگاه باشید که شما در اصل با بهره بردن از تکنیک ها، به گونه ای در لبه پرتگاه و آتش قدم بر می دارید. یک اشتباه جزئی شما درون پرتگاه خواهد انداخت. به همین علت زیاد اطمینان نداریم که بهره بردن از این تکنیک ها به طور کامل جواب گو خواهد بود. در اصل سئو کلاه خاکستری از تکنیک هایی برخورار می باشد که به سئو کلاه سیاه بسیار شبیه می باشد ولی اگر به خوبی استفاده شود، برای بالا بردن رتبه وب سایت می تواند موثر واقع شود.

چرا سئو کلاه خاکستری دارای اهمیت زیادی است؟

داشتندرک بالا از سئو کلاه خاکستری بسیار مهم است بهاین علت که چنانچه به خوبی از این تکنیک های بهره برده شود، به سادگی می تواند سبب بالا رفتن رتبه سایت کاربران شود و از سوی دیگر، سبب صرفه جویی هزینه نیز خواهد شد. الگوریتم گوگل بسیار هوش بالایی دارد و همان گونه که اطلاع دارید هرساله دچار تغییرات متعددی در این الگوریتم خواهد. برخی از تکنیک های کلاه خاکستری امکان دارد بعدا به وسیله گوگل در فهرست جریمه قرار داده شوند، به همین علت باید متخصص سئو در این زمینه اطلاعات خود را همواره به روز نگه دارد.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو دوره کامل سازماندهی مطالب و محتوای وب سایت با توجه به موضوع آن ها می باشد، که به موتورهای جستجو مثل گوگل برای فهمیدن قصد کاربر از سرچ کردن یک کلمه یا یک عبارت کمک خواهد کرد.

با بهینه سازی یک صفحه با توجه به موضوعات و بعد کلمه‌های کلیدی داخل آن موضوع ها، شانس دیده شدن خود در یک موتور جستجو را می‌توانید بیشتر کنید و رتبه قابل قبولی برای کلمات کلیدی طولانی Long-tail keywords  مربوط با موضوع بدست بیاورید.

در این بین سه گونه سئو که یک استراتژیست سئو بر روی آنها می تواند تمرکز کند وجود دارد:

سئو داخلی

این گونه سئو بر محتویات داخل صفحه و همینطور چگونگی بهینه سازی آن محتوا برای بالا بردن رتبه سایت برای کلمات کلیدی خاص کار خواهد کرد.

سئو خارجی

این گونه سئو بر لینک هایی که به وسیله دیگر وب سایت ها در فضای اینترنت به وب سایت ارسال میشوند تمرکز می نماید. میزان بک لینک ها و کاربرانی که همین لینک ها را به وب سایت تحویل داده اند به کاربران کمک خواهد کرد اعتماد موتور جستجو را به دست بیاورند. این سبب خواهد شد وب سایت کاربران به عنوان یک نتیجه بهتر نشان داده شود.

سئو تکنیکال

این گونه از سئو بر روی طراحی وب سایت تمرکز دارد، و بخش بک اند (backend) وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد تا درک کند چگونه هر صفحه وب از نظر فنی یا تکنیکال تنظیم می شود. کد وب سایت برای گوگل به همان میزان اهمیت دارد که محتوای آن برایش اهمیت دارد، و برای رتبه گرفتن یک وب سایت در موتور جستجو این تخصص بسیار اهمیت دارد.

مراحل تدوین استراتژی سئو

۱ یک لیست از موضوعات تهیه نمایید

۲ یک لیست از کلمات کلیدی طولانی با در نظر داشتن موضوعات تهیه نمایید

۳ یک صفحه جداگانه برای هر موضوع داشته باشید

۴ یک وبلاگ درست کنید

۵ هر هفته مطلبی را برای بیشتر شدن اعتبار صفحه منتشر نمایید

۶ برنامه لینک سازی درست کنید

۷ پیش از قرار دادن هر نوع محتوای رسانه ای در وب سایت خود، آن محتویات را فشرده نمایید

۸ بهترین روشهای سئو و همینطور اخبار سئو را دائما پیگیری کنید

۹-میزان موفقیت محتوای ارسالی را در نظر داشته باشید و دائما پیگیری نمایید .

ابزارهای سئو

  • Google Analytics
  • Google Keyword Planner
  • Google Webmaster Tools
  • SEMRush
  • SEO SiteCheckup
  • Woorank
  • Jet SEO

هر یک از ابزارهای سئو از توانایی ها و امکانات ویژه خود برخوردار هستند. از نظر درست بودن اطلاعات هم همه ابزارهای موجود دقیق و معتبر می باشند.
یکی از اصلی ترین برتری های استفاده کردن از ابزار سئو، جدا از مسئوله آگاهی پیدا کردن از چگونگی عملکرد سایت و همینطور کمپین‌های تبلیغاتی، راهنمایی گرفتن جهت برطرف کردن مشکلات سایت و همینطور بهتر شدن رتبه سئو می باشد.
جت سئو از نظر داشتن همه موارد ذکر شده با دیگر ابزارها برابری می‌کند؛ ولی در دسترس قرار داشتن آن بر روی گوشی هوشمند همراه، بهره مند بودن از نقل و انتقال ساده و پشتیبانی از زبان فارسی می‌تواند یک برتری بسیار عالی برای ما فارسی‌زبانان به حساب رود.

کلمات کلیدی برای سئو

پیش از هر چیز در این زمینه باید به این مورد اشاره کرد که بدون کلمات کلیدی سئو، استراتژی داشتن در متن و بهینه‌سازی سایت شما به مشکل خواهید خورد. از هر نظر که تصور بکنید، برای موفقیت یک وب‌ سایت کلمات کلیدی بسیار حیاتی هستند و نقش مهمی ایفا می کنند. کلمات کلیدی نقش اصلی را در جذب ترافیک، لینک بیلدینگ و بالا بردن فروش آنلاین وب‌سایت‌ها دارا می باشند. این مورد که شما می‌توانید از هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید کاملا درست است، ولی اطمینان داشته باشید جهت انتخاب کردن کلمات کلیدی باید از یک استراتژی هدفمند استفاده کنید.

باید گفت که به طور کلی کلمات کلیدی سئو دارای دو دسته User Intent و Search Volume  می باشند.

کلمات کلیدی User Intent، در اصل نشان دهنده نیّت و قصد کاربران از گشتن در فضای اینترنت است.

کلمات کلیدی Informational

کاربران از این گونه کلمات کلیدی جهت پیدا کردن اطلاعات بهره میبرند. به عنوان مثال کوئری‌های جستجوی آب و هوای تهران در هفته پیش رو، چگونگی آموزش پخت فسنجان یا پرورش کاکتوس همه از این گروهند.

کلمات کلیدی Transactional

هدف از یافتن کلمات این چنینی انجام دادن یک معامله آنلاین جهت تهیه یک سرویس اینترنتی یا این که محصول فیزیکی می باشد.

کلمات کلیدی Navigational

به طور معمول کاربران برای انتقال دادن یک وب‌سایت خاص، به دنبال کلمات کلیدی Navigational در اینترنت می گردند.

تقسیم‌بندی کلمات کلیدی با در نظر گرفتن Search volume

هدف از این گونه تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو قصد و نیت کاربران نیست بلکه میزان جستجوی آن‌ها به وسیله کاربران موتورهای جستجو می باشد؛ کلمات کلیدی با توجه به Search Volume به سه گروه تقسیم می‌شوند.

کلمات کلیدی اصلی یا Head

این گروه از کلمات کلیدی، عبارات کوتاه و کلمات اصلی می باشند که به شکل وسیعی در فضای اینترنت به وسیله کاربران جستجو می‌شوند.

کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail

این گروه از کلمات کلیدی سئو، نسبت به کلمات کلیدی Head نتایج بهتری را برای کاربران به ارمغان می آورند. با همه این ها هنوز هم این کلمات کُلی و کمی نامفهوم می باشند.

کلمات کلیدی Long Tail

این کلمات کلیدی که به طولانی بودن شهرت دارند دلیل موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک می باشند. کلمات کلیدی Long-Tail  توانایی دارند بیشتر از 70% ترافیک وب‌سایت کاربران را پوشش بدهند.