صفحه ی هدف [Landing Page] چیست؟

صفحه ی هدف [Landing Page] چیست؟

فهرست مطالب

صفحه ی هدف یا مقصد ( Landing Page ) معرفی و آموزش امروز ما میباشد.در این اموزش سعی میکنیم شما را با این نوع صفحات آشنا کنیم.همچنین در این مقاله سعی میکنیم نکات مهم در این نوع صفحات را به شما معرفی کنیم.

 

انگیزه ی من برای نوشتن این مقاله کنفرانسی بود که یک ماه پیش با مسعود فاطمی مدیر وبسایت یک ادمین رفتیم در ان حمید سپیدنام و علی نورهانی در مورد بازاریابی اینترنتی توضیح میدادند توضیحات و حرف های علی نورهانی من را برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد Landing Page تشویق کرد.در طول این مدت خیلی در این مورد تحقیق کردیم.خلاصه تحقیقات را سعی میکنیم در این مقاله به شما بگوییم.
در ویکی پدیا Landing Page اینگونه معرفی شده است :

In online marketing a landing page, sometimes known as a lead capture page, is a single web page that appears in response to clicking on an advertisement

ترجمه آن میشود:

در تجارت آنلاین یک صفحه ی هدف به عنوان یک صفحه ی معرف و یا هدایت کننده معرفی میشود.یک صفحه که در پاسخ کلیک بر روی تبلیغ به نمایش در می آید.

اینگونه صفحات را میتوان صفحاتی که پس از کلیک بر روی یک لینک به نمایش در می آیند گفت.آن صفحه میتواند یک صفحه ی داخلی باشد یا صفحه ی اول سایت.

به طور کلی این نوع صفحات به 2 دسته تقسیم میشوند:

  • ارجاع دهنده
  • معامله گر

چرا این صفحات مهم هستند؟

شما در گوگل و یا هر سایت دیگری تبلیغ میدهید تعداد بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که مانند شما در این سایت ها تبلیغ میدهند و همه به صورت مشترک بازدید کننده ها را به صفحه ی اول ارجاع میدهید این یعنی موج بزرگی از بازدید کننده ها که برای انها تبلیغ هدفمند نمی باشد و فقط معرف یک سایت جدید میباشد.اگر شما با تغییر روند کاری خود بتوانید بازدید کننده ها را به یک صفحه ی هدفمند و مهم هدایت کنید میتوانید در فروش محصول خود و یا حتی در معرفی سایت و محصول خود موفق باشید.

بیش ترین و رایج ترین دلیل استفاده از این صفحات به 2 دلیل زیر میباشد:

1) دریافت اطلاعات کاربران برای بازاریابی اینترنتی ( Internet & Email Marketing )

2) معرفی و فروش محصولات و یا سایت

چه عواملی باعث میشود Landing Page شما موفق باشد؟

محدود کردن بخش ها: در کنفرانسی که در بالا ذکر کردم علی نورهانی یک نکته ی خیلی مهم و جالب در مورد این صفحات گفت و ان هم این بود که وقتی کاربری وارد صفحه ی هدف شما میشود یا باید به شما اطلاعات خود را بدهد یا خارج بشود شما نباید هیچ راه دیگری برای او بگذارید که گیج بشود و یا حواسش به ان قسمت جلب بشود.

صفحه ی شما باید ساده باشد و یا اگر میخواهید یک صفحه ی زیبا بسازید به صورتی نباشد که وقتی کاربر به صفحه وارد میشود تمام عناصر باعث شود که از هدف شما دور شود و به ان چیزی که میخواهید نرسید.تعداد عناصر و لینک های موجود را کنترل کنید و سعی کنید تنها لینک هایی را قرار دهید که به صورت حلقه وار دوباره کاربر را به صفحه ی هدف شما برساند.

ارزشمند باشد و هدف شما را بیان کند : بیشتر صفحات هدف به این صورت ساخته میشوند که کاربر به شما اطلاعات از خودش میدهد و در مقابل شما سرویس خود را به کاربر ارائه میکنید اگر صفحه ی شما هم از این قانون پیروی میکند سعی کنید تمام نکات مثبت سرویس خود را ذکر کنید حتی چند مورد از مشتریان خود را که راضی هستند معرفی کنید و یا نقل قولی از انها قرار بدهید.

قابلیت اشتراک گذاری : در ایران متاسفانه به دلایلی دسترسی ما به شبکه های اجتماعی دچار مشکل است اما با این حال تعداد بسیار زیادی از بازدید کننده ها وبسایت ها اشتراک در این شبکه ها دارند شما با قرار دادن امکان اشتراک گذاری این امکان را برای خود ایجاد میکنید که به جمع بزرگی از کاربران معرفی شوید.

خلاصه اما مفید: در بالا گفتیم که سعی کنید نکات مثبت و تعداد از مشتریان خود را معرفی کنید اینجا تکمیل میکنیم که صفحه ی شما نباید نامه عاشقانه باشد بلکه باید خلاصه اما مفید باشد سعی نکنید با دروغ و متن ها عجیب غریب کاربر را قانع کتید بلکه سعی کنید با زبان خود کاربر او را قانع کنید که شما بهترین هستید.

متوسط حضور کاربران در صفحه ی های هدف در بهترین حالت بین 2 تا 4 دقیقه است شما باید در این مدت کوتاه همه چیز را به کاربر نشان دهید اطلاعات او را بگیرید و در آخر محصول خود را ارائه کنید این یعنی 3 مرحله کار که شما باید انجام دهید و حتی گاهی اوقات براساس تنظیمات شما ممکن است این مراحل بیشتر هم بشوند و به 5 یا 6 مرحله هم برسند پس سعی کنید مطلب را پیچیده نکنید خلاصه و مفید همه را بیان کنید.

امتحان امتحان امتحان : واقعا شرایط ایده ال و غیرممکنی به نظر میرسد که شما در اولین Landing Page خود به  هدف برسید.شاید بهترین افراد و متخصص ترین افراد هم چندین Landing Page ساخته اند و آزمایش کرده اندتا به نتیجه دلخواد برسند.صفحه ی شما براساس نیاز شما تغییر میکند پس قوانین هم عوض میشود هیچ وقت فراموش نکنید که اگر در اقدام اول به نتیجه نرسیدید به بررسی بپردازید و دوباره انجام دهید.

بهترین کار و پیشنهاد ما به شما استفاده از گوگل انالیتیکز میباشد این سرویس گوگل به شما امکان میدهد صفحه ی خود را از همه نظر مورد بررسی قرار دهید و در هر چه موفق تر شدن صفحه ی شما کمک میکند.

بررسی انواع Landing Page

الف :ارجاع دهنده ( reference ) صفحاتی هستند که در آنها کاربر مشخص هست و به دلیل خاصی به انها میرسد.در این صفحات میتوان تصویر متن و حتی فیلم مشاهده کرد همچنین مدیران سایت ها سعی میکنند در این صفحات لینک هایی را قرار بدهند که بازدید کننده را به صفحات مشابه هدایت کنند.این نوع صفحات بسیار موثر هستند در صورتی که بتوان محصول و یا فروشنده محصول را مشاهده کرد و با او آشنا شد.بیشتر استفاده این نوع صفحات برای شرکت ها و یا سایت های ارائه خدمات میباشد.

ب : معامله گر ( transactional ) صفحاتی هستند که کاربر را وادار میکند و یا از کاربر میخواهد فرمی را کامل کند و یا نظرش را در مورد مواردی که در صفحه میبیند بیان کند.بهترین روش برای به دست آوردن اطلاعات و استفاده از انها در Email Marketing این نوع صفحات میباشد.به طور معمول در این صفحات از کاربر نام و نام خانوادگی او همراه با ایمیل دریافت میشود اما در بعضی شرایط خاص که اعتماد کاربر جلب شده باشد شماره تماس او نیز دریافت میشود.

بحث در مورد این نوع صفحات زیاد میباشد در این مقاله تنها هدف ما معرفی  و بیان دلایل مهم بودن انها بود.در مقالات بعدی دقیق تر به بررسی این صفحات خواهیم پرداخت.

نکته: برای فهم بیشتر این موضوع ما به دنبال معادل فارسی بهتری برای این کلمه بودیم.اما معادل فارسی خوب و مناسبی پیدا نکردیم و بهترین گزینه ی ما صفحه ی هدف بود.

منابع مفید:

Landing page
Landing page optimization
The 12-Step Landing Page Rehab Program [Infographic]
Landing Pages for SEO
What Is a Landing Page and Why Should You Care

13 دیدگاه
  1. مقاله ی بسیار خوبی بود. من حدود یک ماه پیش در موردش مطالعه کردم. شاید بشه تشبیهش کرد به عملیات Landing برای فرود هواپیما، این صفحه باید بتونه مشتری رو به آرومی به مسیری که ما دوست داریم هدایت کنه و به هدف ما برسونه. یک نکنته ی مهم دیگه هم بنظرم اینه که اگر قراره اون صفحه منجر به فروش کالایی یا دریافت اطلاعاتی بشه دیگه لینکی برای پرش به صفحه ی دیگه یا اینکه انصراف از ادامه ی عملیات نداشته باشیم - اینطوری مشخاطب اکثرا به مسیری که میخواییم ادامه میده. اگر بشه منم دوست دارم در این مورد مطلبی بنویسم :) انشاا... بتونیم نکات ریزترش رو با هم پوشش بدیم. یا حق
    1. بله کاملا درسته تشبیه خیلی خوبی بود. نکات خیلی زیر و خوبی در مورد این نوع صفحات وجود داره که ما هم به مرور زمان نکات بیشتری در این موارد خواهیم نوشت. ممنون از نظر شما.
  2. همین که شروع کردین تا درباره این مبحث توضیح بدین خودش خیلی ارزشمنده. باتشکر از مقالات خوبتون
  3. سلام بسیار ممنون از مطالب خوبتون .من برای مادرم یه پیج کاری ساختم اما متاسفانه نتونستم درست تنظیمش کنم و از داخل پیج نه گزینه سرچ دوستان وصفحات وداره واینکه نه می تونه بریم تو پروفایلهای دیگه تااشتراک بذاریم .نمی دونم متوجه شدید یا نه .یه پیج خیاطی برای مادرم ساختم اما نمی دونم برای لایک و معرفی وورود به پیجها و پروفایلهای دیگه بایر چی کار کرد .چون صفحه کاریه مثله پروفایل شخصی مون گزینه سرچ رونداره منم بلد نیستم چطوری از داخل پیج برم و پیج پروفایلها رو لایک کنم تا تبلیغ کار مادرم باشه ممنون میشم و محبت بفرمایید پاسخ بدید . سپاس .سارا
  4. landing page یا squeez page دقیقاً شبیه باند فرودگاه یک شهر هستش، بهتره یک پیشنهاد فوق العاده برای مخاطب داشته باشه ، مثل دانلود فایلی مفید تا مخاطب علاقمند شه و اظلاعاتی چ.ن ایمیل به ما بده
  5. سلام. وقتتون بخیر آیا امکان افزایش تعداد اعضا در خبرنامه Mailerlite بدون پرداخت هزینه ی آپ گرید کردن وجود داره ؟ اگر بله ، امکان داره راهکارش رو توضیح بدید ؟ ممنونم
دیدگاه ها بسته شده اند.