چطور می توانید در بین رقبا گلیم خود را از آب بیرون بکشید

چطور می توانید در بین رقبا گلیم خود را از آب بیرون بکشید

فهرست مطالب

مفهوم فرانشیز در تجارت با معنای آن در صنعت بیمه متفاوت است. فرانشیز در تجارت به گونه ای از کسب و کار گفته می شود که بر پایه آن، به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات و یا فرآورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز می‌گویند. به عبارت دیگر فرانشیز در تجارت به معنی ” نامسپاری ” می باشد. یعنی شما می توانید از نام یک شرکت معتبر برای کسب و کار خود استفاده کنید و به ازاء استفاده از نام او، مبلغ تعیین شده ای را پرداخت کنید. مانند فروشگاه های مک دونالد که در سراسر جهان به این طریق عمل می کند. بنابراین حوزه عملکرد فرانشیزها محدود به نواحی اطراف خود یا همان بازار محلی می باشد.

بازاریابی محلی برای فرانشیزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در عین حال می تواند مسائل منحصر به فردی را در بر داشته باشد.

برای مثال، چگونه می توانید در میان خیل عظیم رقبا ایستادگی کنید؟

قطعا این امکان برای شما نیز همانند دیگران وجود دارد و با توجه به وضعیت های مختلف، راه حل های متعددی در اختیار می باشد.

چند سال پیش، یکی از دوستان در بخش بازاریابی یک سازمان فرانشیز کودکان کار می کرد که با چالش های متعددی روبرو بود. همه صاحبان فرانشیز، بر روی کلمه کلیدی [جشن تولد کودک] هدف گذاری کرده بودند و URLهای همه آنها در دامنه یکسانی قرار داشت.

همانطور که می دانیم، گوگل برای کلمات کلیدی مشابه از یک سایت، تنها تعداد محدودیURL را رتبه بندی می کند. حال اگر شما بعنوان مثال 175 نفر داشته باشید که در یک دامنه قرار داشته و می خواهند برای یک عبارت مشابه رتبه دهند، شما باید چه اقدامی انجام دهید؟

زیبایی بازاریابی محلی در این است که شما می توانید تنها با کمی محلی سازی این مسئله را رفع کنید. با یک برنامه ریزی مشخص، توانستند تبلیغات SEM و SEO را برای صاحبان فرانشیزها به شکلی موفق، راه اندازی کنند. این کار کمی زمان و همکاری لازم داشت (که می تواند به مرور زمان یک چالش در سیستم فرانشیز باشد). حال ببینیم که چگونه این کار را انجام دادند !

هدف گذاری محلی و شخصی سازی محتوا برای سایت های فرانشیز

همانطور که در ادامه خواهیم دید، از سه استراتژی مختلف به منظور هدف گذاری محلی و شخصی سازی محتوا استفاده کردند.

1- وب سایت . در ابتدا، بر روی وب سایت متمرکز شدند و اینکه چگونه باید کلمات کلیدی مشابه را برای هر صاحب فرانشیز، هدف گذاری کرد؟ بطور معمول، برای محلی سازی، “شهر، استان” اضافه می شود، اما به خاطر داشته باشید که اگر از یک کپی یکسان “شهر، استان” برای محلی سازی در هر صفحه استفاده کنید، احتمالا با مسئله محتوای تکراری مواجه می شوید و همه ما می دانیم که گوگل چنین چیزی را نمی پسندد.

2- ویرایش های مختلف محتوا : به منظور اجتناب از مسئله مطالب تکراری بالقوه، چندین نسخه از محتوای مورد نظر را تهیه کردند و فرانشیزها می توانستند از بین آنها یکی را انتخاب کنند.

برای صفحه اصلی، ده ویرایش مختلف از مطلب مورد نظر که برای کلمات کلیدی مشخصی هدف گذاری شده بودند، تهیه کردیم. فرانشیزها نیز قادر به ترکیب و مطابقت هر یک از ده گزینه تأیید شده بودند. گزینه های مذکور شامل دو پاراگراف بودند، بنابراین ما به آنها گفتیم که می توانند تا 20 گزینه برای نسخه صفحه اصلی ایجاد کنند و بدین طریق در واقع احتمال پیدایش محتوای تکراری را کاهش دادیم.

سپس بر روی محلی سازی آن نسخه متمرکز شده و سه شهر را بر مبنای خطوط مترو هر یک، هدف گذاری کردیم. با در نظر گرفتن این رویکرد، هر صفحه، محتوایی منحصر به فرد داشت و هر فرانشیز قادر بود منطقه بازار محلی خود را مورد هدف قرار دهد.

3- صفحات فرود SEM : در این قسمت، کار کمی مشکل شد . در عین حالی که تلاش برای بهینه سازی موتورهای جستجوگر انجام می شود،  توجه خود را به سمت صفحات فرود SEM جلب کردند. با توجه به نزدیکی مکان فرانشیزها در منطقه خطوط مترو، آنها به شعاع هدف بسیار کوچکی برای تبلیغات ادوردز محدود می شدند.

در برخی موارد، صاحبان فرانشیز، تنها می توانستند 10-5 مایل اطراف محل سکونت خود را هدف قرار داده و به نوبه خود، فرصت هدف قرار دادن شعبه اصلی که به احتمال زیاد در مرکز شهر بود را از دست می دادند، چرا که تبلیغات آنها در حومه شهر قرار می گرفت و این وضعیت با حالت ایده آل فاصله داشت.

راه حل برخی از چالش های مطرح به طوری که منافع همگان در آن در رعایت شده و هر کس قادر باشد مناطق مرکزی کسب و کار شهر را مورد هدف قرار دهد، همکاری جمعی بین فرانشیزها بود. اگر تا کنون با یک سیستم فرانشیز کار کرده باشید، می دانید که این مورد می تواند یک چالش باشد.

آنها به منظور تاسیس یا مشارکت با گروه های بازاریابی منطقه ای تاسیس شده، با یکدیگر همکاری کرده و صفحات فرود SEM منطقه مترو را ایجاد کردیم. هر فرانشیزی که در برنامه شرکت کرده بود، بطور یکسان بر روی صفحه فرود نشان داده شد. تصور بر این بود که مشتریان به طور طبیعی روی نزدیکترین محل به خانه خود کلیک کنند و همین امر نیز صورت گرفت.

از طریق همکاری، صاحبان فرانشیز قادر به رشد میزان دیده شدن و درآمد خود با استفاده از تبلیغات مبتنی بر پرداخت به ازاء هر کلیک بودند. این کار مقداری زمان برد؛ اما در پایان، به خوبی جواب داد.

هدف گذاری محلی و امور مربوط به محتوای شخصی سازه شده

استفاده از هدف گذاری محلی و محتوای قابل تنظیم منحصر به فرد، اهداف SEO را به دست داده و به همه صاحبان فرانشیز فرصت رتبه بندی برای مهمترین کلمات کلیدی کسب و کارشان را می دهد.

در نهایت باید گفت، امکان ایستادگی در میان خیل عظیم رقبا وجود دارد، اما گاهی اوقات شما باید برای عملی شدن آن برای همگان و اطمینان از اینکه بر اساس قوانین گوگل رفتار می کنید، خلاق باشید.

2 دیدگاه
دیدگاه ها بسته شده اند.