چگونه برای استارت آپ خود بازاریابی آنلاین کنیم؟

چگونه برای استارت آپ خود بازاریابی آنلاین کنیم؟

فهرست مطالب

این روزها بحث استارت آپ ویکند تهران بسیار داغ است.2 روز پیش اعلام شد که بلیت های بسیار کمی باقی مانده است.به مناسبت نزدیک شدن به این رویداد هیجان انگیز که برای اولین بار در ایران به همت شرکت خاورزمین برگزار میشه تصمیم گرفتیم پستی آماده کنیم در مورد آن دسته از شرکت کننده ها که میخواهند پروژه و ایده ی خود را به مرحله ی بازده از طریق بازاریابی آنلاین (Online Marketing) برسانند.

بهتر کمی در مورد استارت آپ ها اطلاعات پیدا کنیم.پس به این سوال اول پاسخ خواهیم داد که استارت آپ یعنی چه؟

گوگل استارت آپ را اینگونه معرفی میکند: “عمل اجرای فعالیتی جدید در مراجل مختلف را استارت آپ گویند.”

استارت آپ ها ایده های مردمی از ذهن خلاق افراد مختلف هستند که میخواهند کاری نوین را شروع کنند.در کشورهای بزرگ جهان مانند آمریکا شرکت هایی وجود دارند که دنبال استارت آپ ها میگردند و با پیدا کردن افراد ایده های آنها را عملی میکنند.

اما در کشورهایی مانند ایران که شرکتی نداریم برای حمایت از ایده های نو بزرگترین مشکل این است که چگونه استارت آپ خود را به هدف برسانیم؟چگونه پروژه خود را به همه معرفی کنیم؟

Stop-deaming-and-Start-start-up

به طور کلی براساس بررسی هایی که Webiny انجام داده است به این نتیجه رسیده است که شما هیچ گاه مطمئن نخواهید شد جریان پروژه چگونه پیش خواهد رفت و یا چه نتیجه ای در برخواهد داشت.پیشنهادات و قدم هایی که در زیر ارائه میشود براساس تجربیات Webiny میباشد:

قدم اول: پروژه را شروع کنید

داشتن یک صفحه ی هدف مناسب همراه با دکمه ثبت نام بزرگ شروعی بسیار خوب است برای به دست آوردن توجه و معرفی پروژه ای که در حال آماده سازی است.به خاطر داشته باشید که صفحه ی هدف شما باید ساده باشد و در چند جمله موضوع پروزه را بیان کند.میتوانید ایمیل کاربران را دریافت کنید و در زمان راه اندازی پروژه به آنها اطلاع بدهید.در صفحه هدف خود لینک به شبکه های اجتماعی و بلاگ پروژه قرار دهید.آماده سازی فایل PDF برای معرفی پروژه نیز بسیار مفید خواهد بود.

نمونه ی فارسی زیر شاید بهترینی باشد که در حال حاضر بتوان به عنوان صفحه هدف آغاز یک پروژه به آن اشاره کرد:

Baaemail - Phoenix Alternative

در نمونه ی بالا پروژه ای جدید از لابراتوار زیگ زاگ با همکاری  تیم ققنوس (Phoenix Alternative) ایده ای از آرش زاد موسس وبلاگینا است را مشاهده میکنید.با بررسی تصویر بالا متوجه می شوید مواردی که در بالا گفتیم تماما در این صفحه رعایت شده است.

1. مراحل پیشرفت پروژه به کاربران نمایش داده میشود.

2. از کاربران خواسته شده ایمیل خود را وارد کنند از از به روز رسانی پروژه مطلع شوند.

3. شبکه های اجتماعی به درستی در دسترسی کاربران قرار گرفته.

4. وبلاگی هم وجود دارد برای اطلاع از روند پیشرفت پروژه.

میتوانید برای مشاهده پروژه به باایمیل مراجعه کنید.

  • فعالیت در شبکه های اجتماعی

توییتر,گوگل پلاس,فیسبوک و حتی لینکداین همگی شبکه های اجتماعی هستند که میتوانند به شما در معرفی پروژه کمک کنند.دوستان شما در شبکه های اجتماعی بهترین بازاریاب ها خواهند بود.داشتن اشتراک کاربری مخصوص هر پروژه این امکان را فراهم میکند که مراحل کار را رسمی تر کنید.همچنین با این کار نشان خواهید داد که شما و تیمتان برای کاری که انجام میدهید ارزش خاصی قائل هستید.

وبلاگ نویسی را حتی اگر در مراجل ایتدایی پروژه هستید شروع کنید.با این کار توجه کاربران و شبکه های اجتماعی به سمت شما جذب خواهد شد.اما سعی کنید پست های محدود بنویسید زیاد اطلاعات ندهید و خیلی هم کاربران را از داشتن اطلاعات منع نکنید.پستی در مورد روند پیشرفت و یا معرفی کوتاهی از پروژه میتواند بسیار مفید باشد.

  • لیستی از افراد فعال ایجاد کنید

کاملا مشخص است که هیچ پروژه ای بدون پشتوانه ی مالی و مردمی پیشرفت نخواهد کرد.قبل از معرفی پروزه لیستی از افراد معروف و فعال حوضه ی کاری درست کنید با آنها در ارتباط باشید و نظر خواهی کنید.این کار باعث میشود در هنگام معرفی پروژه جدید علاوه توجه مردمی شما افرادی را داشته باشید که سرویس را به دوستان نزدیک خود معرفی کنند.مطمئنا حرفی که یک فعال وب میزند خیلی موثرتر است از یک فرد معمولی.

  • دسترسی محدود برای نسخه های آزمایشی

اگر سرویس ارائه شده توسط شما مشکل داشته باشد و نتواند نظر مردم را جلب کند قدم اول را اشتباه برداشته اید زیرا مهم ترین تاثیر را در لحظات اول و برخورد اول میتوان بر مردم گذاشت.ایجاد لیستی از بازدید کننده ها و یا آزمایش کننده های نسخه های اولیه ( Beta Testers ) این شانس را به شما میدهد تا با دریافت بازخورد ایرادات اساسی و مهم را رفع کتید.

  • با دوستان صحبت کنید

وقتی که دوستان شما اولین افرادی باشند که پروژه را کامل میبینند یا آزمایش میکنند تاثیر عمیق و همیشگی شما بر آنها وارد شده است.شاید آنها به اندازه ی یک فعال وب تاثیر گذارد نباشند اما میتوانند با معرفی پروژه شما به جمع دوستانشان شما را وارد گروه های محتلف بکنند و زمینه ی پیشرفت سریع را فراهم کنند.

  • به گروه های استارت آپ ملحق شوید

all-that-matter-satine

در بیشتر کشورهای دنیا گروه های وجود دارند که در مورد پروژه ها صحبت میکنند و با هم همکاری میکنند.خوشبحتانه این رویداد برای اولین بار در ایران هم برگزار خواهد شد.اگر ایده ای دارید که فکر میکنید ارزش سرمایه گذاری و وقت گداشتن دارد ایده ی خود را با دوستان و همکارانتان در استارت آپ ویکند تهران درمیان بگذارید.

startup-weekend-tehran

باز هم تکرار میکنیم برای داشتن یک پروژه خوب شما باید برنامه خوب داشته باشید.به گروه های محتلف وارد شوید با افراد مختلف بحث کنید از همه نظر بخواهید.سعی کنید همه را از پروزه خود مطلع کنید و یا حتی تیمی درست کنید.مورد اخر هم این که سئو و بررسی کلمات کلیدی فراموش بررسی نشود چون در مرحله بعد شما به کلمات کلیدی نیاز خواهید داشت.

قدم دوم: پیش از راه اندازی

خوب راه اندازی نزدیک و نزدیک تر میشود و شما باید هر روز بیشتر از روز قبل کار کنید.باید خود را برای حداقل 2 هفته کار سخت آماده کنید.

  • ایجاد لیست وبلاگ 

blogging-catwings30

شروع کنید به تهیه لیستی از وبلاگ هایی که ممکن است به محصول و پروژه شما علاقه مند باشند.میتوانید از کلمات کلیدی که در مرحله قبل گفتیم استفاده کنید و مشتریان خود را سریع تر پیدا کنید.با آنها از طریق فیسبوک و توییتر و یا ایمیل ارتباط برقرار کنید و داستان خود و کارتان را برایشان بازگو کنید.

  • لیست وبسایت ها,سایت های خبری و حامیان پروزه ها

همیشه افرادی هستند که شما را در پروژه یاری کنند مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک هستند مهم این است که حامیان خود را داشته باشید.به دنبال این سایت ها بگردید و با آنها ارتباط برقرار کنید و سعی کنید توجه و حمایتشان را جلب کنید.البته به نظر نمیرسد در ایران این نوع شرکت ها موجود باشند اما باز هم شما ناامید نشوید و کار خودتان را انجام بدهید.

  • لیست سایت های بررسی پروژه ها و محصولات

متاسفانه ما در وب فارسی ضعف های فراوانی داریم جدا از ضعف هایی که در بالا میتوان پیدا کرد ما هیچ سایت خاص و مشخصی برای بررسی پروژه ها نداریم.اما میتوانید از وبسایت های خارجی استفاده کنید و با معرفی پروژه به آنها بخواهید که در مورد ایرادات و نقطه ضعف سرویس شما نظر بدهند.

  • لیست وبسایت های پذیرنده نویسنده مهمان

سایت ها و وبلاگ های زیادی هستند که با آغوش باز از شما دعوت میکنند که به عنوان نویسنده مهمان در وبسایتشان فعالیت کنید.از این موقعیت استفاده کنید و در قالب یک پست سرویس را معرفی کنید.

  • لیست سئو

بخش جدانشدنی هر فعالیت تجاری آنلاین سئو میباشد.در هر فعالیتی که شروع می شود بررسی های لازمه و یا حتی در ادامه پروژه های در حال انجام شما به سئو نیاز دارید.زیرا سئو از تعریف کلاسیک خود فراتر رفته و در تعاریف جدید نیازهای بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد.با استفاده از سئو هدف های خود را شناسایی کنید,کلمات مورد نیاز خود را بررسی کنید و در آخر از دید سئو به طراحی پروژه خود نگاه کنید.

  • کپی رایت

در تمامی بخش های پروژه قوانین کپی رایت را رعایت کنید و همچنین میتوانید از قوانین کپی رایتی مانند Creative Commons استفاده کنید تا پروژه خود را تحت لایسنس یک شرکت قرار دهید.

  • تعیین تاریخ راه اندازی

تاریخ راه اندازی تعیین کنید اما زیاد خود را محدود به آن نکنید.ممکن است هزاران اتفاق در زمان راه اندازی پیش بیاید ( به سفر بروید و یا بیمار شوید و … ).اما بسیار مهم است که قبل از راه اندازی حتما پروژه را بررسی کرده و آزمایش کنید.

  •  داد بزنید

شما لیست را ساخته اید ارتباط را هم برقرار کرده اید و هر روز به زمان راه اندازی نزدیک تر میشوید.زمان است که کمی هم فریاد بزنید.فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را از خبر راه اندازی پروژه کنید.به کسی که میتوانید خبر بدهید.دیگه زمان مخفی کاری به پایان رسیده است شما باید با داد و فریاد برای خودتان پشتیبانی خبری از سایت ها و رسانه ها جمع کنید.

قدم سوم: راه اندازی

همه چیز آماده است,آماده شده اید که پروژه خود را راه اندازی کنید.اما شانس شما بسیار کم است چون تازه پس از راه اندازی بخش سخت کار شروع میشود.باز هم باید به همه ارتباط برقرار کنید بیشتر و بیشتر خود را در جمع فعالان معرفی کنید و از همه مهم تر پروژه را با دلایل منطقی جوری معرفی کنید که نیاز به پروژه در همه حس شود.

  • خبرهای مرتبط را ارسال کنید

متن خبری آماده کنید و برای رسانه های مختلف ارسال کنید.اگر رسانه های مختلف مخطابین متفاوتی دارند پس شما هم مطالب متفاوت آماده کنید.اما به خاطر داشته باشید زمان شما بسیار کم است و باید آماده باشید.

  • خبرنامه بفرستید

یادتان است که گفتیم ایمیل کاربران را دریاف کنید؟ خوب حالا وقت آن است که از آنها استفاده کنید.با استفاده از ایمیل هایی که جمع کرده اید کاربران را خبر کنید که سرویس راه اندازی شده است.

  • شبکه های اجتماعی را پر کنید

Social-media-webtreatsetc

فکر کنم در این کار خبره شده اید.خبر شروع کار پروزه را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

  • مصاحبه کنید

اگر دوست خبرنگاری دارید و یا دوستانی دارید که میتوانند با شما مصاحبه کنند از آنها بخواهید در مورد پروژه جدیدتان با شما مصاحبه کنند.

10 دیدگاه
  1. من به عنوان شخصی که تجربه راه‌اندازی چندین استارتاپ خیلی موفق و ناموفق رو دارم مخالف این نوشته هستم. به نظر من اول از همه باید مشکل و خلاء به خوبی مورد بررسی قرار بگیره و چه بهتر که مشکل در حدی باشه که کاربر پس از رفعش محصول شما رو به دیگران معرفی کنه. یک نکته خیلی مهم این هستش که استارتاپ منابع انسانی و مالی خیلی خیلی محدودی داره. نوشتن وبلاگ علاوه بر اینکه روحیه وبلاگ‌نویسی می‌خواد و خیلی از کنندگان کار این روحیه رو ندارن وقت و زمان هم می‌بره. وقتی که شاید میشد در طراحی و پیاده‌سازی «محصول حداقلی کارا» مورد استفاده قرار بگیره. حتی نوشتن وبلاگ ساده و فعالیت فیس‌بوکی وقت کم هم از آدم بگیره یکجایی می‌ارزه و یکجایی نه. شاید اضافه کردن یک قابلیت در همان زمان خیلی مفیدتر از موارد بالا باشه. سرجمع خواستم بگم که فرمولی وجود نداره و امیدوارم این مقاله به دید یک راه، نه بهترین آن خونده بشه و باز هم مورد به مورد در مورد انجام و یا عدم انجامش حساب کتاب بشه.
    1. بررسی مشکل و خلا< جزو موارد اولیه هستند.شما اگر انسان هدف داری باشید مطمئنا از هیچی و بی فکر شروع نمیکنید.ما هم در کل پست گفتیم شناسایی کاربر و سعی در معرفی محصول و پروژه به اون دسته از افرادی که نیاز به پروژه دارند باعث میشه که اون محصول رشد پیدا کنه اگر محصولی در یک محیط بسته ارائه بشه در حد و اندازه های واقعیش شاید نتونه رشد پیدا کنه. نوشتن وبلاگ و فعالیت در شبکه های اجتماعی جزو روال عادی این روزهای تمامی شرکت های بزرگ و موفق هستند.استارت آپ شما این نیست که بیاید با یک ایده و مقداری پول و اجرایی کردنش به هدف برسید.شما باید برای اون پروژه برنامه داشته باشید بتونید اون دلیل نیاز را در کاربر ایچاد کنید.کسی که نه وبلاگ می نویسه نه اطلاعاتی میده نه جایی فعال هست که من بتونم باهاش در ارتباط باشم اصول اولیه یک فرد موفق برای اجرای یک پروزه موفق را ندارد. وبلاگ نوشتن و فعالیت در شبکه های اجتماعی یک کار تفریحی و اضافی نیست بلکه خودش بخشی از اجرای پروژه شماست.پروژه ها به این نیستند که پشتشون فقط فکر و ایده باشه پروژه ها اونهای هستند که در اونها عمل و روش های نوین باشه.این طرز فکر که پیاده سازی یک پروژه فقط مثلا به کدنویسی و ایده های اون خلاصه میشه کاملا کلاسیک و منسوخ شده هست.از زمانی که شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها تونستند جایگاه خودشونو میان مردم پیدا کنند هر روز داره تاثیر اونها بر زندگی و شغل و بازاریابی بیشتر و بیشتر میشه.سرویس شما لازم نداره که در شروع بهترین امکانات را ارائه بده خیلی از سرویس های خوب بودند که شاید امکانات عالی هم داشتند و به بن بست رسیدند.اون فکر و روش پیاده سازی مهم هست که نوشتن بلاگ و یا فعالیت در شبکه های اجتماعی همون روش پیاده سازی است.اگر بلاگ نویسی و شبکه های اجتماعی یک کار نصف برد نصف باخت بود خیلی از شرکت های بزرگ دنیا اصلا به سمتش نمیرفتند. این که فرمولی وجود نداره ما هم گفتیم که شما هیچ وفت نمیتونید مطمئن باشید استارت آپ شما میتونه موفق باشه هیچ کس نمیتونه.اما این موارد راه کارهایی هستند که شرکت های بزرگ و افراد موفق دنیا در حال پیاده سازی اونها هستند.
  2. اخیرا خیلی دنبال مقاله خوب بودم چون بعد چندین سال تازه داشتم تغییر و تحولی توی وضعیت استارت آپ خودمون میدادم و خیلی کمکم کرد مقاله مفیدتون .
دیدگاه ها بسته شده اند.