5 اشتباه بزرگ در سئو و بهینه سازی وبسایت ها

5 اشتباه بزرگ در سئو و بهینه سازی وبسایت ها

فهرست مطالب

برای هر سئوکاری اولین هدف این است که مطمئن شود وبسایت رابطه خوبی با موتورهای جستجو دارد.برای ایندکس کردن بهتر و رنک گرفتن از گوگل باید این رابطه برقرار باشد.گوگل باید وبسایت و مطالب را پیدا کند بتواند آن ها را بسنحد و در بهترین مکان قرار دهد.

1. متاتگ های غیراصولی

متاتگ ها ویژگی های HTML هستند که اطلاعات را به موتورهای جستجو و کاربران منتقل میکنند.بعضی از این متاتگ ها روش هایی هستند برای معرفی بهتر به موتورهای جستجو اما در عین حال میتوانند کاری کنند که وبسایت شما از نتایج جستجو محو شوند.

  • تگ های عنوان ( Ttitle ) یا بیش از حد برای کلمات بهینه سازی میشوند یا خیلی نامربوط هستند.تگ های عنوان مهم ترین متاتگ صفحات هستند که به موتورهای جستجو میگویند دقیقا در حال مشاهده چه موضوعی هستند.
  •   اشتباه یا انجام ندادن بررسی کلمات کلیدی.بدون این کار داشتن یک عنوان بهینه و رنک گرفتن برای آن دور از دسترسی و غیرممکن به نظر میرسد.
  • تگ های دوقلو ( Duplicate Tags ).بعضی از متاتگ های استفاده شده در صفحات باید یکتا باشند و فقط یک بار از آن ها در صفحات استفاده شود مانند متاتگ توضیحات یا عنوان.
  • استفاده نامناسب از متاتگ روبات.خوانواده ی متاتگ های روبات باید کاملا درست و مناسب استفاده شوند.ما در سئوموز پیشنهاد میکنیم که حتما یک فایل Robots.txt اصولی بنویسید و از متاتگ استفاده نکنید.

2. ورژن های دوقلو از ادرس ها

به دلایل متفاوتی سایت شما ممکن است یک محتوا داشته باشد اما با آدرس های متفاوتی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.در زیر نمونه ی این آدرس ها را میتوانید مشاهده کنید:

  • http://www.company.com و http://company.com
  • www.company.com و www.company.com/index.php
  • www.company/miracle-widget و www.company/item-xxxxx

این موقعیت ها موتورهای جستجو را وادار میکنند که خودشان انتخاب کنند کدام آدرس بهتر و واقعی تر است که خود این موضوع کارها را پیچیده و بدتر میکند.این مشکل بیشتر در زمانی اتفاق میوفتد که شما در پست های خود و در لینک های داخلی که ایجاد میکنید از آدرس های متفاوتی استفاده میکنید.گوگل حتی گاهی اوقات دچار سردرگمی میشود که به کدام آدرس پیج رنک بدهد.

خیلی ایده آل زمانی هست که تمامی صقحات وبسایت شما از یک آدرس پیروی کنند و برای یک پست چند آدرس متفاوت وجود نداشته باشد.اما در هر صورت چندین آدرس در وبسایت ها خیلی رایج هستند برای حل این مشکل موتورهای جستجو به شما استفاده از Canonical Url را پیشنهاد میکنند.

موارد استفاده از Canonical URL

3. ساختار ضعیف لینک های داخلی

زمانی که اسپایدرها وبسایت شما را Crawl میکنند شما باید با ساختار مناسب آن ها را به بهترین صفحات هدایت کنید و سعی کنید با یک الگوریتم مناسب به ترتیب وبسایت خود را به آن ها معرفی کنید.مشکلات رایج در لینک های داخلی در زیر آمده اند :

  • نداشتن لینک های داخلی منسجم
  • قرار ندادن Nofollow برای لینک های داخلی و خارجی نامرتبط.استفاده از Nofollow باعث میشود که ارزش های لینک های شما در وبسایت خودتان به درستی باقی بمانند و ساختار لینک های شما به وبسایت های اشتباه ختم نشوند.
  • اشتباه در استفاده از انکر تکست ( Anchor text ) مناسب در لینک های داخلی در وبسایت یا استفاده بیش از حد این انکر تکست.

لینک هایی که در فوتر قرار میگیرند بهترین مکان هستند برای ایجاد ساختار مناسب لینک های داخلی. اما در انتخاب این لینک ها دقت کافی را داشته باشید زیرا گوگل برای لینک های فوتر الگوریتم خاص خود را دارد.

Footer links | اشتباهات بزرگ در سئو

بررسی 12 آپدیت جدید و مهم گوگل

بررسی الگوریتم جدید گوگل : گوگل پنگوئن

4. محتوای ضعیف و بهینه سازی نشده

محتوای و صفحات وبسایت باید برای موتورهای جستجو بهینه سازی و سئو شوند تا اسپایدرها بتوانند ارتباط لازم را با محتوای شما برقرار کنند.اشتباهات زیادی ممکن است در سئوسازی محتوای شما اتفاق بیوفتد اما خبرخوش این است که رفع مشکلات بسیار ساده است زیرا برای داشتن محتوای بهینه سازی فقط باید بدانید چه چیزی بنوبسید.در زیر چند اشتباه رایج در بهینه سازی محتوا آمده است:

  • اشتباه یا قرار ندادن کلمات کلیدی در تگ های heading یا Subheading
  • قرار ندادن کلمات کلیدی در Alt تصاویر
  • قرار دادن اطلاعات مهم در فایل هایی که گوگل نمی تواند آن ها را خوب درک کند.
  • قرار ندادن محتوا و ارزش کافی در پست که باعث شود گوگل فکر کند پست یا اسپم است یا ارزش ندارد.

بهینه سازی محتوا : گوگل پاندا

5 راه برای ایجاد محتوای قوی

5. استفاده نکردن از ابزارهای موجود

همان طور که در بالا مشاهده کردید اشتباهات زیادی وجود دارد که شما ممکن است مرتکب آن شوید.بهترین و ساده ترین روش فهمیدن مشکلات موجود در وبسایت استفاده از ابزارهای موجود میباشد.ابزارهای Google Webmaster Tools و Bing Webmaster Tools بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید مشکلات وبسایت خود را به راحتی متوجه شوید.

14 دیدگاه
  1. بسیار خوب. به نظرم اگر به جای ترجمه کردن help گوگل وبمستر به تالیف و ترجمه ی چنین مقالاتی درست بزنید بسیار مفید تر خواهد بود. با تشکر
    1. شما اگر تمام مقالات گوگل را بخونید همین ها را میتونید پیدا کنید.چیزهایی که در بخش آموزش های گوگل اومده خیلی بالاتر از سطح خیلی از مقالاتی هست که حداقل در وب فارسی موجود هست
  2. سلام. طبق گفته های شما کلماتی که به کلمات جایگزین و توضیح تصاویر معروف هستند هم جز کلمات کلیدی محسوب می شوند و در سئو سایت نقش ایفا می کنند در صورتی که ما در بسیاری از سایت های نسبتا بزرگ می بینیم که در alt از عدد استفاده می کنند. پاسخ با شما شاید من بد متوجه شده باشم.
  3. سلام من چند ماه پیش یک مقاله با همین عنوان اما با مطلبی متفاوت نوشته بودم. البته طبق گفته های مت کاتز. لینک مقاله : http://rezashirazi.com/Post202.aspx
  4. سلام من یه وبسایتی دارم که حدود 1 ساله راه اندازی شده.تا همین دو ماه پیش در نتایج اول گوگل بود ولی الان اغلب صفحات به صفحات دوم و سوم نتایج گوگل رفتن.به نظرتون بهتره تگ های عنوان عنوان و description رو تغییر بدم یا این کار ماجرا رو بدتر میکنه؟ خواهشا جواب بدین چون خیلی برام حیاتیه. مرسی از لطفتون
  5. ممنون از این نوشته که برای بهنیه سازی سایت خیلی مهم است. منتها ممنون می شوم اگر لینک Canonical Url که درست کار نمی کند را تصحیح بفرمائید. با تشکر
  6. ممنون از مطالب جالبتون حتی اگر از Robots.txt استفاده هم نشود بهتر است یک فایل Robots.txt خالی در روت قرار داد تا خزنده های موتورهای جستجو با صفحه 404 مواجه نشوند
  7. چ طوری باید کاری کرد که تگ های مطلب ایندکس شن ولی وقتی تگ رو سرچ کنیم صفحه اصلی مطلب بیاد بالا به جای صفحه تگ؟ یعنی در واقع رتبه و ارزش صفحه اصلی مطلب بین صفحات تگ ها تقسیم نشه تا رتبه مطلب بالا تر باشه مرسی در ضمن لطف کنید یه راه ارتباطی برای صحبت درباره سفارش سئو بدید
دیدگاه ها بسته شده اند.