بهینه سازی صفحات تجاری برای Facebook Graph Search

بهینه سازی صفحات تجاری برای Facebook Graph Search

فهرست مطالب

فیسبوک علی رغم شایعات فراوان درخصوص کنفرانس خبری لس آنجلس، امکان جدیدی را به نام Facebook Graph Search معرفی کرد.

شایعاتی مانند تلفن همراه فیسبوک و موتور جستجوی مستقل و جدید. اما شایعه ای که حقیقت پذیرفت، تغییرات گسترده در عملکرد موتور جستجوی داخلی سایت بود که شاید اندکی دیگر شبکه های اجتماعی را ترسانده باشد.

Introducing Facebook Graph Search

“Graph Search” چیست؟

مدتی پیش فیسبوک بخش جستجویش را نونوار کرده بود در حالی که بسیاری معتقد بودند که کماکان این بخش بلااستفاده هست. از این پس کاربران می توانند با استفاده از Graph Search به دنبال اطلاعاتی بگردند که توسط گروه های دوستیشان تقویت شده اند. در حال حاضر جستجو در چهار حوزه امکان پذیر است: مردم، تصاویر، مکان ها و علاقه مندی ها.

با اینکه این امکان برای اندک افرادی فعال است (می توانید از اینجا برای استفاده از نسخه بتا اقدام کنید) و پست هایی نیز در این خصوص انتشار یافته، توجه اصلی ما بر روی این سوال است که “Graph Search چه تاثیری بر روی تجارت خواهد داشت؟” با این حساب که خود ما نیز صفحه فیسبوک داریم.

چطور در Graph Search فیسبوک نمایش می یابید؟

هرچند مارک زاکربرگ اشاره ای نکرد که چنین تغییراتی در موتورجستجوی فیسبوک در راستای رقابت با گوگل است، اما بالاخره موتور جستجو است و راه هایی برای رتبه بندی بهتر دارد. فیسبوک کاری را کرد که گوگل مدت هاست مشغول به آن بوده؛ اینترنت چیزها! یعنی به جای جمع آوری صفحات وب در پایگاه داده ها، جمع آوری اطلاعات در خصوص چیزها مثل علاقه مندی ها، تصاویر، شرکت ها، افراد و مکان و تمایز قائل شدن بین این موارد (در این خصوص در آینده توضیح خواهیم داد).

نمایش شما در نتایج بستگی به ارتباط شما با جستجوکننده ها دارد. اگر دوستان بیشتری داشته باشند که با شما در ارتباطند یعنی شما رتبه بهتری خواهید داشت. اما این یکی از ده ها فاکتور تاثیرگذار بر نحوه نمایش شماست؛ مانند:Facebook Graph Search Logo

  • تعداد کل لایک ها
  • تعداد کل check-inها
  • میزان مشارکت کاربران در صفحه شما
  • گفتگوی کاربران با هم درخصوص صفحه شما
  • تناوب و تداوم مشارکت هر کاربر
  • مکان شما
  • نحوه دسترسی ها به شما (آیا لایک ها در صفحه شما انجام شده اند یا منبعشان نامعلوم است؟)

فاکتورهای فراوان دیگری وجود دارند که تاثیرگذارند همچنین میزان تاثیر هر فاکتور بر نوع جستجو متفاوت است.
اگر کاربر به دنبال یک برند است شاید تاثیر اصلی را تعداد لایک دوستان داشته باشد اما جستجو برای خدمات تاثیرپذیر از مکان شما باشد.

حال چطور می توانید در نتایج بهتر نمایش یابید؟ با ما باشید:

رتبه من در Graph Search فیسبوک چطور است؟

تفاوت اصلی بین سئو معمولی و بهینه سازی موتور Graph Search فیسبوک (FGSEO) ارتباط آن با توانایی های تکنیکی است. در SEO حتی اگر بهترین سایت دنیا را هم داشته باشید، شاید یک robots.txt خراب مانع نمایش سایت شما شود اما در FGSEO، مواردی مانند بازاریابی های سنتی، ارائه محصولات مناسب و اطلاعات مفید از اهمیت بیشتری برخوردارند.

صفحه خود را بروزرسانی کنید

با ترکیب تمام گزینه ها در بخش “اطلاعات پایه” در پروفایل شما و تصویر کاور، بیش از 25 راه برای شخصی سازی صفحه شما وجود دارد. هیچکدام از این گزینه ها بی اهمیت نیستند و باید با توجه فراوان به آنها پرداخت. اما بعضی از آنها اهمیت بیشتری دارند چون مردم با کمک آنها شما را پیدا خواهند کرد.

مکان: آیا مکان شما دقیق و به روز است؟

موضوع: آیا موضوع صفحه شما درست است؟ آیا همه زیرموضوع هایی که مرتبط با شماست را انتخاب کرده اید؟

سپس سعی کنید تا حد ممکن این اطلاعات مفید را در بخش اطلاعات صفحه خود قرار دهید. هرچند به نظر نمی رسد که فیسبوک از کلمات کلیدی در بخش توضیحات استفاده کند اما بی فایده هم نخواهد بود.
هر چه اطلاعات بیشتری ارائه کنید، فیسبوک شما را بهتر خواهد شناخت. بعلاوه این اطلاعات را کاربران نیز استفاده خواهند کرد، ساعات فعالیت، اطلاعات تماس و … اگر کاربر اطلاعات مورد نیازش را از صفحه شما پیدا نکند دیگر به شما مراجعه نخواهد کرد.

لایک ها

لایک ها یا علاقه مندی ها نقش مهمی در عملکرد جستجوی جدید دارند و حتی می توان گفت جایگزینی برای الگوریتم های لینک محور هستند. البته همانطور که می دانیم لینک های بیشتر همیشه به معنای رتبه بهتر نیست، در خصوص گوگل هم لایک های بیشتر همواره به معنای نمایش بهتر نخواهد بود.

چرا تعداد زیادی لایک از کاربران خوب است؟

مورد علاقه یک فرد بودن از نظر فیسبوک نشانه مهمیست بنابراین تعداد بیشتری از آن تاثیر زیادی در نوع و محل نمایش در جستجوی کلی خواهد داشت.

چرا نباید لایک بخریم؟

اول از همه تغییر محتوای این نشانه است! این که تعداد زیادی لایک از سرویس های مختلف بخریم و یا از روش هایی مانند “ما را لایک کنید تا فلان چیز را ببرید” استفاده کنیم، بعد از مدتی هیچکدام از این لایک های جدید در صفحه فعالیت نخواهند کرد. بعد از اینکه آب ها از آسیاب افتاد، فیسبوک این نشانه بد را متوجه خواهد شد.
دوم اینکه شما جستجوهای مرتبط با افراد را از دست می دهید. به طور مثال اگر هدف شما طراح سایت در تهران باشد ولی هیچ طراح، کاربر تهرانی و یا طراح تهرانی شما را لایک نکرده باشد، شما در چنین جستجویی جایی نخواهید داشت.

همه اینها بستگی به تعداد طراحانی دارد که شما را دنبال می کنند، تعداد افراد تهرانی که به شما علاقه مندند و یا کسانی که به واسطه ای بین شما و جستجوگر خواهند بود.

Facebook Search Bar Screenshot

در کنار هدف های توسعه فعالیت خود در شبکه های اجتماعی، کمی بیشتر به جزئیات توجه کنید. تبلیغات و فعالیتتان را طوری انجام دهید که به گوش افراد مناسبی برسند. اگر قرار است از جیبتان چیزی خرج کنید، کاری کنید که هدفتان کسانی باشند که ممکن است به شما علاقه مند باشند. به کیفیت مطالبی که به اشتراک می گذارید توجه کنید. آیا ارزش به اشتراک گذاری توسط کاربران را دارند؟ اگر بله، آیا اشتراک گذاری دیگران موجب خواهد شد تا لایک های صفحه شما بیشتر شوند؟

Check-Inها

توجه به مکان ها در فیسبوک اهمیت بیشتری پیدا کرده، شاید این موضوع کار را برای فعالیت سایت های متفرقه ای که مکان های ورودی کاربران را ثبت می کردند، مثل Foursquare، سخت تر کند. از این پس کسانی که به دنبال گسترش تجارتشان هستند، باید مشتریان خود را تشویق به ثبت مکان یا همان Check-in کنند.

مجبور کردن کاربران به اشتراک گذاری اینکه کجا هستند و با کدام دوستانشان، کار آسانی نیست اما ما این دو راه را پیشنهاد می کنیم:

خدمات جالبی ارائه کنید

اگر افراد بدانند که اشتراک گذاری آن ها مورد پسند دیگران قرار خواهد گرفت، تمایل بیشتری به این کار نشان خواهند داد. با استفاده از این موضوع می توانید کاربران را تشویق به این کار کنید، مثلا “آیا از غذای رستوران لذت بردید؟ چرا آن را در فیسبوک برای دوستانتان ثبت نمی کنید؟” اما در کل روش هایی که در نظر خواهید داشت بستگی به موضوع فعالیت شما دارند.

در کاربران انگیزه ایجاد کنید

کاربران بیشتر علاقه به اشتراک گذاشتن تجربیات بد دارند تا تجربیات خوب، و این می تواند کار را برای شما مشکل سازد. بهترین راه ایجاد انگیزه در کاربر است:

  • تخفیف برای کاربرانی که در تاریخی از سرویس شما استفاده کنند و check-in کنند.
  • قرعه کشی و جایزه برای کسانی که check-in کرده باشند.
  • استفاده از check-in به جای قیمت برای بعضی سرویس هایتان، مثلا “رایگان به ازای هر check-in در ماه“.

مشارکت کاربران

تمامی نکاتی که گفته شدند، نه تنها به نمایش بهتر شما در صفحات نتایج موتور جستجوی Graph Engine فیسبوک (FGSERP) کمک می کنند، بلکه تاثیر زیادی بر محبوبیت و معروفیت شما در فضای کلی فیسبوک نیز خواهند داشت. فیسبوک از الگوریتمی به نام EdgeRank برای تشخیص محتوایی که باید در فید اخبار نشان دهد استفاده می کند و فعالیت کاربران در صفحه از بزرگترین فاکتورهای EdgeRank است و احتمالا همین قدر نیز بر نتایج جستجوها اثرگذار خواهد بود.
اگر فعالیت شما صرفا برای خالی نبودن عریضه باشد و از سوی کاربران بازخوردی نداشته باشد، فیسبوک فکر خواهد کرد که کاربران اصلا مایل به دیدن مطالب شما نیستند و به همین دلیل در نتایج، در مکان های خوبی نمایش نخواهید یافت.

سعی کنید کاربران را با مطالبی که به اشتراک می گذارید درگیر کنید! لینک سایت یا وبلاگتان را به همراه تصویر، ویدئو و یا متن مناسب به اشتراک بگذارید. میزان مشارکت در آپدیت هایی که فقط متن خالی دارند به مرات کمتر از وقتیست که به همراه تصویر باشند. برای اینکه متوجه شوید کدام مطالب ارسالی شما بهتر در این خصوص عمل کرده از Facebook Insights استفاده کنید، عامل موفقیتتان را بیابید و آن را تکرار کنید.

آیا اصلا ارزشش را دارد؟

اگر زیر بار کارها برای رتبه بهتر در گوگل کمر خم کرده اید، شاید با خود بگویید “آیا اصلا کسی از جستجوی فیسبوک استفاده خواهد کرد؟
گفتنش آسان نیست! در ابتدا افراد زیادی برای امتحان، از جستجوی فیسبوک استفاده خواهند کرد اما آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ اگر بله، آیا از نظر تجاری بازدهی کافی را برای شما دارد؟
در حال حاضر، تعداد کمی از مردم زندگیشان را همگام با فیسبوک کرده اند. در خصوص Facebook Graph Search، اگر مردم اقدام به لایک کردن بیشتر و check-in کردن بیشتر نکنند، در واقع چیزی برای جستجو کردن نخواهد بود.

 Nobody Using Facebook Graph Search

انتخاب با شماست. اینکه باور داشته باشید مردم هر چیزی را لایک نخواهند کرد و یا با دید تجاری خود، به فکر تشویق و تغییر کاربران باشد.

نکته پایانی و جالب اینکه Graph Search فیسبوک برای پاسخ به عباراتی که خارج از اطلاعات فیسبوک است، از Bing استفاده می کند. شاید در حال حاضر موضوع مهمی نباشد اما با گسترش استفاده از Graph Search، موتور جستجوی بینگ به محبوبیتی دست خواهد یافت که آن را مدیون فیسبوک است. محبوبیتی که ممکن است برای گوگل خطرساز باشد.

منابع: Crowdbait – Trackpal – SiliconBeachTraining

 فکر می کنید تاثیر این آپدیت بر شما چگونه خواهد بود؟ حدس و گمان هایتان را با ما در میان بگذارید.

2 دیدگاه
  1. در واقع این فیسبوک هست که مدیون بینگ هست نه بر عکس ...چون بدون بینگ فیسبوک از پس اینکار بر نمیومد و همونطور که خودشون تو کنفرانس گفتن برای search graph از بینگ کمک گرفتن مرسی آرمین مقالت عالیه ...خیلی بدردم خورد
دیدگاه ها بسته شده اند.