پیج رنک گوگل:بررسی و نکات

تقریبا تمام وبمسترها نگاه دقیقی به گوگل پیج رنک دارند و آن را همیشه بهترین معیار برای بررسی وبسایت خود میدانند اما شاید کمتر کسی به این فکر افتاده باشد که دقیقا بررسی کند که پیج رنک گوگل واقعا برچه اساس میباشد؟

به جرات میتوان گفت یکی از حساس ترین و مهم ترین الگوریتم هایی که برای وب نوشته شده است پیج رنک میباشد.با ایجاد روزانه هزاران صفحه و محتوا در وب,مشکل جستجو در وب از آن چه که شما تصور میکنید پیچیده تر است.پیج رنک یکی از هزاران فاکتور گوگل برای مرتب کردن نتایج جستجو میباشد.اما سوال این است که پیج رنک چگونه عمل میکند؟چه عواملی بر پیج رنک تاثبر ندارند و چه مواردی ندارند؟و مهم ترین سوال ما چقدر در مورد پیج رنک میدانیم؟

در این مقاله همه ی این سوال های پاسخ داده خواهند شد.توجه داشته باشید بیشتر آمار و اطلاعات ارائه شده در این پست براساس اطلاعاتی میباشد که مسئولان وبسایت اسمشینگ ( Smashing Magazine ) در اختیار ما قرار داده اند.

قبل از شروع مقاله به دلیل طولانی بودن تصمیم گرفتیم در ابتدای آن خلاصه ای قرار بدهیم.اگر مایل نیستید کل مقاله را مطالعه کنید خلاصه میتواند برای شما مفید باشد.

پیج رنک گوگل

خلاصه: Page Rank چگونه عمل میکند؟

  • پیج رنک یکی از چندین فاکتور گوگل برای تعیین ارتباط و خوب بودن صفحه میباشد.
  • گوگل لینک از صفحه ی A به B را اینگونه تفسیر میکند,صفحه ی A به B یک امتیاز داده است.گوگل تنها لینک ها را برای تعیین ارزش صفحات مورد بررسی قرار نمیدهد,چندین فاکتور دیگر هم مورد بررسی میباشند.خیلی از عوامل که ما فکر میکنیم مهم میباشند از نظر گوگل مهم نیستند اما قطعا یکی از فاکتورهای تعیین ارزش و ارتباط محتوایی صفحه پیج رنک میباشد.
  • پیج رنک براساس لینک های ورودی (Inbound Links) میباشد.اما تعداد مهم نیست بلکه کیفیت و ارتباط آنها مهم میباشد.
  • وقتی در مورد پیج رنک صحبت میکنیم باید توجه داشته باشیم همه ی لینک ها یکسان نمیباشند.
  • اگر شما صفحه ای دارید که پیج رنک آن ۸ است و فقط یک لینک خارجی به صورت Follow در صفحه موجود است,به سایت مورد نظر مقدار قابل توجهی Authority منتقل میشود.اما اگر در همان صفحه ۱۰۰ لینک خارجی داشته باشید مقدار اعتبار منتقل شده به وبسایت ها به اندازه ای کم میباشد که قابل صرف نظر کردن میباشد.
  • براساس گفته های مدیر بخش مقابله با اسپم گوگل لینک های ضعیف و بد وارد شده به وبسایت تاثیر منفی بر پیج رنک ندارند.
  • Ranking popularity براساس عمر دامنه و سایت,ارتباط موضوعی بک لینک ها و طول عمر بک لینک ها اما پیج رنک اینگونه نمیباشد.
  • محتوای شما در هنگام محسابه پیج رنک به طور مستقیم موثر نمیباشد.
  • پیج رنک کل وبسایت را رتبه نمیدهد بلکه رتبه برای هر صفحه به صورت مجزا است.
  • هر لینک ورودی به وبسایت شما مهم میباشند.هر لینکی میتواند بر پیج رنک شما تاثیر مثبت بگذارد.جز لینک های ورودی از وبسایت های اسپم شناخته شده.
  • پیج رنک معیاری میباشد بین ۰ تا ۱۰.این عدد متغیر هست و همیشه ثابت نیست.
  • رسیدن به هر پیج رنکی سختی های خاص خود را دارد و نمیتوان گفت رسیدن به پیج رنک ۱ ساده است و بقیه سخت.
  • پیج رنک یک فاکتور نسبتا ثابت است اما هر چندماه یک بار این اعداد به روز رسانی میشوند.

خلاصه: عوامل موثر بر Page Rank

  • به روزرسانی مداوم و منظم پیج رنک به طور مستقیم و خود به تنهایی راهی برای افزایش پیج رنک نمیباشد.محتوا بخشی از محاسبه پیج رنک نمیباشد.
  • پیج رنک بالاتر به معنای جستجوی بیشتر نمیباشد.
  • قرار گرفتن در دایرکتوری های یاهو و دیموز به طور خودکار پیج رنک شما را افزایش نخواهند داد.
  • دامنه های edu و gov به طور خودکار پیج رنک را افزایش نمیدهند.
  • ساب دامین ها الزاما پیج رنک کمتری از دامنه های اصلی ندارند.
  • ویکی پدیا خودکار پیج رنک را افزایش نخواهد داد.اما صفحاتی که اطلاعات ویکی پدیا را افتباس میکنند ممکن است با افزایش پیج رنک مواجه شوند.
  • لینک هایی که خاصیت Nofollow دارند در پیج رنک موثر نمیباشند.
  • لینک های داخلی خود ویسایت در صورت اصولی بودن میتواند بر پیج رنک تاثیر بگذارد.
  • لینک از وبسایت هایی با پیج رنک بالا بسیار موثر است اما الزاما پیج رنک بالا دلیل بر بالا بودن ارزش لینک ها نمیباشد.زیرا ممکن است آن صفحه خاص به چندین وبسایت دیگر هم لینک داده باشد که در نتیجه ارزش لینک بسیار کم میشود.
  • لینک از وبسایت های مرتبط با پیج رنک بالا بسیار موثر میباشد.
  • چندین لینک از یک صفحه با پیج رنک بالا با یک لینک از همان صفحه ارزش برابری دارند.

پیح رنک چیست؟

۱. پیج رنک یکی از چندین روش گوگل برای تعیین ارزش صفحات میباشد. [PageRank Explained Correctly]

۲. گوگل فاکتورهای بسیاری را برای رنکینگ استفاده میکند اما شاید میان این فاکتورها پیج رنک شناخته شده ترین فاکتور باشد.پیج رنک بازگوی ۲ موضوع کلی میباشد: چه تعداد لینک در یک صفحه به صفحه ی دیگر میباشد و کیفیت سایت های لینک دهنده.یک لینک از وبسایت های بزرگ و باکیفیت مانند www.cnn.com یا www.nytimes.com ارزش بیشتری از چندین لینک ار سایت های ضعیف تر دارد.[Google Librarian Central]

۳. پیج رنک همیشه یک عدد تخمینی برای تعیین کیفیت صفحات بوده است و هیچ وقت کاری به ارتباط موضوعی محتوا شما نداشته است.ارتباط موضوعی محتوای شما با استفاده از مواردی مانند متاتگ ها و یا چگالی کلمات کلیدی مشخص خواهد شد.[PageRank: An Essay]

پیح رنک چگونه عمل میکند؟

۱. پیج رنک چگونه عمل میکند؟کسی نمیداند.در حال حاضر کسی نمیدادند پیج رنک گوگل واقعا چگونه عمل میکند.

۲. پیج رنک برای کل سایت نمیباشد بلکه هر عدد برای یک صفحه میباشد.رنک هر صفحه نشان دهنده ی لینک های ورودی به آن صفحه است.

۳. گوگل پیج رنک و دیگر الگوریتم های بررسی پیچیده ی متن خود را با هم ادغام میکند تا بتواند نتیجه ای مرتبط و مفید را به کاربران خود نشان دهد.گوگل تمامی عوامل و نکات محتوا را بررسی کرده و سعی میکند براساس اطلاعات به دست آمده نتایج خود را مرتب کند.

۴. پیج رنک گوگل همیشه در حال به روز رسانی میباشد.اما آنچه که در تولبار گوگل و یا در دیگر سایت ها دیده میشود عددی می باشد که هر ۳ ماه یک بار به کاربران نمایش داده میشود.

۵. پیج رنک به عنوان مقیاسی لگاریتمی میباشد.یعنی پیج رنک۴ و پیج رنک۵ تفاوت و سختی آنها ۱۰-۵ بار بیشتر از پیج رنک های ۳ و ۴ میباشد.تعداد وبسایت هایی که پیج رنک  ۲ دارند نزدیک به ۱۰۰ برابر وبسایت هایی است که پیج رنک ۴ دارند.این به این معنا که اگر شما پیج رنک ۶ دریافت کنید وبسایت شما جزو ۰.۱ درصد از وبسایت ها به خوبی جایگاه پیدا کرده است.اگر وبسایت رقبای شما در پیج رنک ۲ و ۳ میباشند شما به خوبی از آنها پیشی گرفته اید.[Importance of Google PageRank]

۶. حقیت این است که پیج رنک براساس لینک های ورودی میباشد اما نه براساس تعداد آنها بلکه براساس کیفیت و ارزششان.برای این که ارزش لینک های ورودی خود را بهتر درک کنید از هرجا که لینک دریافت میکنید تعداد لینک های خروجی صفحه را چک کنید اگر کمتر از ۶ یا ۷ لینک بود شما لینکی بسیار قوی دریافت کرده اید.[Top 10 Google Myths Revealed]

۷. لینک ها باعث از بین رفتن پیج رنک نمیشوند بلکه با لینک دادن به دیگران شما امتیاز به آنها میدهید.اگر صفحه ای دارای پیج رنک بالا باشد و به صفحه ی دیگری لینک بدهد باعث نمیشود که پیج رنک خودش کاهش یابد بلکه شما با قدرت بالای خود به دیگران امتیار میدهید.

۸. خزنده ها (Crawlers) تمامی وبسایت را به یک باره بررسی نمیکنند.ماه ها زمان میبرد تا لینک های ارسال شده به وبسایت پیدا شده بررسی شده و مورد محاسبه قرار بگیرند.[Google FAQ]

چه عواملی بر روی پیج رنک تاثیر دارند؟

  •  هر لینک ورودی از وبسایت ها میتوانند مفید باشند به جز لینک از وبسایت های اسپم شناخته شده.”پیج رنک به صورت سیستم امتیاز دهی میباشد.هر لینکی که به وبسایتی داده میشود مانند امتیاز میباشد.لینک از وبسایت A به صفحه B باعث میشود صفحه ی B بیشتر از نظر گوگل مورد بررسی قرار بگیرد.[Google PageRank FAQ]

پیج رنک

 

  • اضافه کردن صفحات جدید میتوانند باعث کاهش پیج رنک شود.”همان طور که پیج رنک صفحات سایت به مرور زمان افزایش می یابند اضافه کردن صفحات جدید باعث میشود شهرت و قدرت سایت بین صفحات جدید هم تقسیم شود.در وبسایت های بزرگ این مشکل قابل توجه نمیباشد اما در وبسایت های کوچک این تغییر قابل مشاهده است.”
  • پیج رنک میتواند کاهش پیدا کند.”از دست دادن بک لینک ها و یا منقضی شدن آنها میتواند باعث کاهش پیج رنک شود.اگر شما با کاهش پیج رنک روبه رو شوید چون امتیازی که شما با لینک دادن به دیگران به آنها داده اید کاهش میابد,افرادی که به آنها لینک داده اید هم میتوانند با کاهش پیج رنک مواجه شوند.
  • لینک وروی از وبسایت های محبوب بسیار مهم است.اگر وبسایتی که به شما لینک میدهد پیج رنک بالایی داشته باشد قسمتی از محبوبیت آنها به وبسایت شما منتقل خواهد شد.
  • سایت ها میتوانند اسپم شوند اگر لینک های ورودی به آنها اسپم باشد.”بسیار مراقب لینک هایی که به سمت سایتتان ارسال میشود باشید همان گونه که بعضی لینک ها میتوانند بسیار مفید باشند بسباری از آنها نیز میتوانند بسیار مضر باشند.به وبسایت های اسپم لینک ندهید زیرا ممکن است گوگل شما را Penalized کند.[SiteProNews]

چه عواملی بر روی پیج رنک تاثیر ندارند؟

  • به روز رسانی مرتب و منظم محتوا در پیج رنک تاثیر ندارد.”اما به روز رسانی مداوم مطالب باعث میشود خزنده گوگل بیشتر به وبسایت شما سر بزند و این باعث میشود لینک های شما را سریع تر شناسایی کند.”
  • محتوای وبسایت در هنگام به روز رسانی و محاسبه پیج رنک مورد بررسی قرار نمیگرد.محتوا هنگام نمایش نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد.[Google PageRank]
  • پیج رنک بالاتر تضمینی برای بالاتر بودن در نتایج جستجو نمیباشد.اگر اینطور بود وبسایت هایی با پیج رنک ۹ و ۱۰ مانند توییتر و فیسبوک باید همیشه در بالای نتایج ظاهر میشدند که اینطور نیست.
  • لینک های ویکی پدیا باعث افزایش پیج رنک نخواهند شد.“لینک های موحود در ویکی پدیا خاصیت Nofollow دارند به این معنا که هیچ محبوبیتی از این لینک ها عبور نمیکند و به وبسایت شما نمیاید.”
  • قرار گرفتن در لیست نمایش دایرکتوری های دیموز و یاهو باعث افزایش پیج رنک نخواهد شد.”بسیاری این تصور را دارند که چون گوگل از دیموز استفاده میکند پس حتما قرار گرفتن در این دایرکتوری باعث افزایش پیج رنک آنها خواهد شد,در صورتی که این گونه نمیباشد.دیموز تنها از نظر قدمت و مورد اعتماد بودن به دلیل دقت در انتخاب وبسایت ها مورد تایید گوگل میباشد اگر نه دیموز هم دایرکتوری است مانند دیگر دایرکتوری های موجود.”
  • متاتگ ها باعث افزایش پیج رنک نخواهند شد.”گوگل بعضی اوقات از متاتگ توضیحات استفاده میکند تا اطلاعات وبسایت شما را استخراج کند.متاتگ ها باعث شناسایی بهتر میشوند هرچند بیشتر متاتگ های مورد استفاده را گوگل اصلا استفاده نمیکند اما به طور کلی متاتگ باعث افزایش پیج رنک نخواهد شد.”
  • لینک هایی که خاصیت Nofollow دارند باعث افزایش پیج رنک نخواهند شد.”خاصیت Nofollow به گوگل اعلام میکند که مایل نیستید هیچ محوبیتی از وبسایت شما به وبسایت لینک داده شده منقل شود.یا به عبارت دیگر به گوگل اعلام میکنید که لینک قرار گرفته شده در مطلب را دنبال نکند.در نتیجه منتقل نشدن محوبیت به وبسایت دیگر هیچ امتیازی هم منتقل نخواهد شد.”
  • لینک از خود وبسایت به وبسایت باعث افزایش پیج رنک نخواهد شد.”کاملا منطقی است که باور کنیم خود صفحه نمیتواند به خودش امتیاز بدهد.”

فاکتورهای رنکینگ – مرتبط با پیج رنک

  • لینک های داخلی سایت بسیار مهم میباشد.”لینک های داخلی بسیار مهم هستند به این صورت که شما با ایجاد پل ارتباطی بین مطالب باعث میشوید خزنده های گوگل بهتر به بخش های متفاوت وبسایت دسترسی پیدا کنند.”
  • انکرتکست مهم است.هر چه اطلاعاتی که در اختیار گوگل قرار میدهید کامل تر باشد,نتایج به دست آمده از وبسایت شما دقیق تر خواهد بود.

—————————————————

دوستان توجه داشته باشید تمامی موارد ذکر شده در حالت ایده آل میباشد یعنی در حالتی که شما هیچ گونه کار Black hat یا Grey Hat انجام نداده باشید.

تمامی لینک هایی که ما ذکر کردیم در حال نرمال میباشد.اگر در جایی مقصود خاصی از لینک داشته باشیم ذکر شده است.

این پست ترجمه و بومی سازی شده ی پست Google PageRank: What Do We Know About It? توسط سئوموز فارسی میباشد.

 

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(1 votes, average: 1٫00 out of 5)

مطالب مرتبط

43 نظر

  1. امیرحسین

    سلام
    مطلب شما درسته ولی بد نیست بدونید که پیج رنک رو بازه زمانی که سایت شما توسط گوگل کرول می‌شه بسیار تاثیر داره.
    مثلا یه وب سایت با پیج رنک ۸ هر ۱۵ دقیقه کرول می‌شه (مثل سایت‌های خبری) و یه سایت با پیج رنک ۱ هر ۱۰ روز کرول میشه…
    پس همچین بی تاثیر هم نیست!
    موفق باشید

    پاسخ
    1. AmirSina

      در مورد تئوری شما من فقط این موضوع را شنیدم و هیچ منبع موثقی پیدا نکردم.برای همین در پست قرار داده نشد.اگر منبع قابل اعتمادی دارید معرفی کنید تا در صورت تایید در پست قرار بگیرد.

      پاسخ
  2. استاد x

    سلام
    بنده شنیدم تیم شما بد نیست پس یک سری بهش زدم ولی تو مطالبتون اشتباه های زیادی موجود می باشد ، از قبیل مطالبی که در مورد لینک نوشتید و بک لینک را فراموش کردید و الگوریتم بهینه کردن سایتی که پیشنهاد دادید را زیاد قبول ندارم، چون شخصا وبمستر هستم و سایت با پیج رنک ۶ دارم و از لحاظ گوگل مشکلی ندارم گفتم یک کمکی کرده باشم، پس فقط اگر موضوع لینک ها را باری دیگر ترجمه کنید سایتتان کامل می شود.
    در ضمن برای الگوریتم های سئو میتوانید از الگوریتم فیس نما برای الکسا و الگوریتم آقای احمدزاده برای موتورهای جستوجو استفاده کنید،چون تا بخشی از این الگوریتم ها لو رفته اند و خب هر کدوم از این وبمسترها و یا وبسایت ها روزی تا ۸۰ هزار نفر از گوگل بازده میگیرند.
    در کل امیدوارم کمکی کرده باشم، شخصا از سایتتان لذت بردم،ممنون.

    پاسخ
    1. امیرسینا زمانیان

      با تمامی احترامی که برای کاربران و وبمسترها قائل هستم ( اگر واقعا انقدر که میگید خوب باشید ) اما نظر شما به قدری کودکانه و بدون پیش زمینه ی علمی بود که شما را تنها به خواندن مقالات بیشتر ارجاع میدهم.
      هرچند شما انقدر به خودتان اعتماد نداشتید که با نام کاربری واقعی نظر بگذارید.

      پاسخ
  3. آرمین جلیلی

    استاد X، دیدگاهتون رو چندین مرتبه خوندم! واقعا فکر می کنید دوستانی مثل فیس نما و جناب احمدزاده قادر هستند الگوریتم هایی بنویسند برای افزایش رنک؟ اصلا الگوریتم بنویسند؟ چرا باید الگوریتم بنویسند؟ متوجه معنای الگوریتم هستید؟ تصور می کنید الگوریتم های استفاده شده توسط گوگل ۲ صفحه کد هستند؟ یا قدری ساده هستند که جناب احمدزاده یا هر کس دیگری قادر به فهم و استفاده از اونها باشه؟
    فکر کنم شما توی عصر “لینک باکس” گیر کردید و هنوز در فضاهای خاص خودتون سیر می کنید…

    پاسخ
  4. مهدی

    سلام خدا قوت
    مطلب آموزنده و بسیار روشنگری بود من به نوبه خودم از این مطلب استفاده بردم، شاید دوستان دیگه که سواد اینترنتیشون و ومبستریشون از بنده بیشتر و یا خیلی بیشتر هست بهره کمتری برده باشند ولی با این تفاسیر نباید مقاله ای رو که زحمت زیادی برای نوشتن اون شده رو با یک جمله زیر سوال برد.
    باید همه ما در ارتقاء تولید محتوای خوب به هم کمک کنیم زیر کمک و راهنمائی یکدیگر به نفع آینده همه ما می باشد. پس در نشر و آموزش علم خساست نورزیم

    پاسخ
  5. سینا

    سلام.
    ممنون من تاحالا همه ی پست های شمارو خوندم و همرو انجام دادم اما بازم آمارم روزی ۶۰ یا ۷۰ نفره یک راه بگید که آمار خیلی بالا بره.

    پاسخ
  6. پیمان

    مطلب مفیدی بود ممنون فقط یه سوال دارم ممکنه زیاد به این مطلب مربوط نباشه اما ممنون میشم که پاسخ بدید.
    ایا pagerank بالا یا همچنین محبوبیت بالای یک سایت در نزد گوگل میتونه تو سرعت ایندکس شدن مطالب سایت در سرچ گوگل تاثیر مستقیم داشته باشه ؟ یه توضیح هم درباره مواردی که از همه بیشتر تو بهبود سرعت ایندکس تاثیر داره لطف کنید بدید .ممنون میشم پاسخ رو به ایمیل ارسال کنید . واقعا متشکرم از زحماتتون

    پاسخ
    1. امیرسینا زمانیان

      بله میتونه موثر باشه.
      مقاله ای در مورد روش های بهبود سرعت ایندکس مطالب وجود دارد میتونید اون مقاله را مطالعه کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  7. امنیت

    با سلام ممنون مطلب آموزنده ای بود
    یک سوال دارم اگه وب سایتی پیج رنک ۵ داشته باشه امکانش هست در صورت فعالیت نکردن چند ماهه وب سایت گوگل پیج رو ۰ کنه ؟ یا اینکه به صورت پلکانی پیج رنک کم می شه ؟

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *