بررسی الگوریتم جدید گوگل:گوگل پنگوئن

گوگل پنگوئن بحث این روزهای وبمسترها میباشد.الگوریتم جدید گوگل که بسیاری را Penalized کرد و بسیاری را هم خوشحال کرد.در این پست به بررسی نکات مهم و روش های Recovery میپردازیم.


گوگل پنگوئن نامی رسمی میباشد برای الگوریتم جدید گوگل که در تاریخ ۲۴ آپریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد.هدف از این الگوریتم جدید برخورد با وبسایت هایی میباشد که در آنها اصولی که گوگل به انها اعتقاد دارد رعایت نشده است.توجه اصلی گوگل به وبسایت هایی میباشد که در انها اصول Black Hat SEO رعایت شده است و این اصول براساس Google’s Webmaster Guidelines تعریف میشوند.از این نوع تکتیک ها میتوان به Keyword Stuffing , Cloacking و شرکت در تبادل لینک هایی که به نام Link Schemes معروف هستند اشاره کرد.
گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم جدید تا کنون نزدیک به ۳.۱ درصد از نتایج زبان انگلیسی و حدود ۳ درصد از زبان هایی مانند آلمانی و عربی را تحت تاثیر قرار داده است.البته این درصد در زبان هایی که محتوای اسپم ( Spammy Content ) انها بیشتر است بیشتر میباشد.
دومین اپدیت پنگوئن در تاریخ ۲۵ می کار خود را شروع کرد و طبق گفته مسئولان گوگل در حدود یک دهم درصد از نتایج زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده است.که میتوانید در لینک زیر در این مورد اطلاعاتی به دست آورید:
پنگوئن ۱.۱ شروع به کار کرد
اولین سوالی که پرسیده میشود در مورد این اپدیت جدید این میباشد که آیا فرقی میان پنگوئن و پاندا وجود دارد؟
اولین هدف از ایجاد پاندا برخورد با وبسایت هایی بود که باعث میشدند کاربر در آنها احساس راحتی نکند.این احساس ناراحتی را میتوان در بخش های مختلفی از اپدیت های پاندا مشاهده کرد مانند اپدیتی که در ژانویه ۲۰۱۲ انجام شد و در ان برخورد با وبسایت هایی انجام شد که تبلیغات فراوان داشتند ( Page Layout Algorithm Update )
و یا برخورد به وبسایت هایی که دارای محتوای ضعیف هستند ( Poor Content ).میتوان گفت این الگوریتم کاربر محور بود

اما در الگوریتم پنگوئن اپدیت ها زیاد کاربر محور نمیباشد هرچند تاثیر مستقیم ان بر نتایج جستوجوهای کاربران میباشد اما گوگل سعی دارد در این اپدیت سایت هایی که واقعا اسپم هستند و سعی در گول زدن گوگل دارند را حذف کند.

سوال مهم تر و اخر هم این میباشد که چگونه از مشکلات پیش آمده سرافراز خارج شویم؟ چگونه Recovery کنیم؟
در انجمن Warrior Forum یک پاسخ جالب به این پرسش داده شده است:
پاسخ به این سوال این میباشد که به بازدیدی که از طرف گوگل به سمت شما می آید اهمیت ندهید و براساس آن برنامه ریزی نکنید.سعی کنید به جای گوگل با کاربران و همکاران خود رابطه برقرار کنید.نظر دادن در وبلاگ های دیگران و ارسال پست مهمان میتواند برای ایجاد محبوبیت در مدت زمان کم میتواند بسیار مفید باشد.اما نکته اینجاست که شما در این مدت به گوگل اهمیت نمیدهید اما کم کم گوگل به شما اهمیت میدهد.
مقالات بسیاری در مورد ریکاوری از پنگوئن منتشر شد اما واقعا میتوان متن بالا را راهکاری برای ریکاوری از تمام اپدیت ها دانست.
اما به طور کلی دلایل و روش های ریکاوری از این اپدیت ( پنگوئن ) را میتوان در موارد زیر دسته بندی کرد:

Over Optimization | گوگل پنگوئن

۱. بهینه سازی بیش از اندازه ( Over Optimization ) این میتواند اولین دلیل و به نظر من رایج ترین دلیل برای تمامی وبسایت ها باشد.بسیاری از وبمستران ما با مباحث سئو آشنا نیستند و وقتی هم که آشنا میشوند روش استفاده از آن را نمیدانند.به طور مثال بسیاری براین باور هستند که تک تک اصول سئو باید در یک وبسایت رعایت شود به طور مثال خیلی دقت میکنند که از تگ h1 بیشتر از یک بار در هر صفحه استفاده نشود این موضوع بد نیست اما یکی از مدیران گوگل در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر از یکی بودن بد است یا نه گفت در وبلاگ خودش بیشتر از ۲ تگ h1 در یک صفحه دارد.این مورد و موارد مشابه از جمله مواردی هستند که به انها بهینه سازی بیش از جد گفته میشود. میتوان گفت شما سایتی بهینه سازی کرده اید که اصلا برای کاربر نمیباشد و فقط هدف شما خوشحال کردن موتورهای جستوحو میباشد.
شما باید متوحه باشید در ایجاد هر وبسایتی یک هدف دلیل اصلی ایجاد آن میباشد.اگر هدف اول شما راضی کردن موتورهای جستوجو باشد و سعی کنید خودتان را به شکلی نشان بدهید که بهترین هستید به این کار شما Over Optimization گفته میشود.
برای ریکاوری از این مشکل قبل از وبسایت خودتان را چک کنید ببینید واقعا شما در وبسایتتان Over Optimization انجام داده اید؟ اگر پاسخ مثبت است راه خود را عوض کرده و به سمت ایجاد محتوای جدید بروید.

Anchor Text | گوگل پنگوئن

۲. درصد بالای Anchor text یکسان یکی دیگر از دلایلی است که در اپدیت پنگوئن شما را دچار مشکل خواهد کرد.این مشکل بیشتر در وبسایت های خدماتی میباشد.به طور مثال شما ممکن است در بخش طراحی وبسایت مشغول به فعالیت باشد و در پایین تمامی قالب هایی که طراحی کرده اید یک متن یکسان با نام شرکتتان زده باشید.این ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.سعی کنید زیاد با Anchor text ها بازی کنید یعنی آن ها را تغییر بدهید و یکسان ننویسید. وبسایت Search Engine Watch آماری منشتر کرده است که در ان اشاره کرده اگر ۶۰ درصد Anchor Text ها یکسان باشد شما Penalized خواهید شد.

Footer Links | گوگل پنگوئن

۳. لینک های فوتر ( Footer Links ) نسبتا مشابه مورد شماره ۲ میباشد اما با این تفاوت که لینک هایی که در این بخش قرار میگیرد میتواند هر نوع لینکی باشد از لینک های داخلی تا خارجی.توجه داشته باشید که اگر از لینک های Random استفاده کنید بهترین حالت میباشد و همچنین با ۱ یا ۲ لینک هم کار شما به Penalized ختم نخواهد شد.

Spammy Links | گوگل پنگوئن

۴. لینک های اسپم ( Spammy Links ) این مورد هم بسیار رایج میباشد متاسفانه جمعیت بزرگی از وبمسترها فارسی زبان هر جا لینک میبینند که رایگان هست لینک وبسایت خود را آنجا ثبت میکنند.رایج ترین این مشکلات زمانی است که به دایرکتوری هایی برمیخورند که لینک را رایگان ثبت می کنند و فکر میکنند هر دایرکتوری Dmoz است.این بدترین اشتباه ممکن است زیرا بسیاری از این لینک ها اسپم هستند و ارزشی ندارند.
تا قبل از الگوریتم پنگوئن گوگل میگفت ما فقط لینک های خوب را مورد بررسی قرار میدهیم و از لینک های بد و ضعیف میگذریم.اما در این الگوریتم گفت تمامی لینک ها بررسی میشود و براساس اهمیت و قدرت ( Authority ) به انها امتیاز داده میشود.برای ریکاوری از این مشکل شما باید با ابزارهای گوناگونی مانند Open Site Explorer یا Ahrefs لینک های ورودی خود را بررسی کنید و انهایی که ضعیف هستند حذف کنید.بله باید لینک های خود را حذف کنید تعجیب نکنید.
۴ مورد بالا دلایل اصلی Penalize شدن وبسایت ها میباشد.اما دلایلی مانند لینک های ورودی از وبسابت های غیرفعال و یا لینک از مطالب نامرتبط یا لینک های داخلی ضعیف هم جزو مواردی هستند که در بعضی وبسایت ها به انها اشاره شده است.
حال این بخش صحبت ما با انهایی میباشد که مشکلی نداشته اند با پنگوئن اما حس میکنند از موارد بالا که ذکر کردیم در وبسایت انها ممکن است باشد.اول از همه سریعا مشکل را حذف کنید دچار نشدن به مشکل به معنی دور بودن از چشمان گوگل نیست.
اما شاید شما شامل هیچ کدام از حالت های بالا نباشد و یک White Hat میانه رو باشید برای شما هم توصیه هایی داریم:
الف) سعی کنید از وبلاگ های هم موضوع و از پست های هم موضوع لینک بگیرید.
ب) اهمیت Google Webmaster Tools را فراموش نکنید و حداقل هفته ۲ ۳ بار به آن سر بزنید و تغییرات را همیشه آنالیز کتید.
ج) پاک سازی مطالب دوقلو ( Duplicate Content ) را سریعا انجام دهید.سعی کنید بین مطالب ارتباط برقرار کنید.
د) حداقل ماهی یک بار لینک های خود را دوباره بررسی کنید و لینک های اسپم و ضعیف را حذف کتید.

خبرنامه ایمیلی سئوموز فارسی
(No Ratings Yet)

مطالب مرتبط

36 نظر

  1. Mohamad

    ممنونم از صحبتهای خوبت. فقط یه مشل امیر سینا جان
    گفتی لینکها رو چک کنیم هر ماه و بدارو حذف کنیم
    خب من از کجا بدونم سایتی که من داخلش لینک شدم بده یا خوبه ؟
    دایرکتوری ها که همگی مثل همدیگن اونو باید چیکار کنم ؟
    یه سری سایت بود یه زمانی سایت رو ثبت میکرد توی دایرکتوریهای رایگان. خب خیلی سایت بود مثلا سایتتو یه بار که داخلشون چک میکردی لینک ثبت میشد و توی گوگل سرچ میکردی سایتت رو دامین سایت توی اونا ثبت بود. اونا که نمیزارن سایتتو پاک کنی. اونو باید چیکار کرد ؟
    ممنون میشم توضیح بدی
    با تشکر

    پاسخ
    1. AmirSina

      یک سری سایت معرفی کردیم مثل Open site explorer که بتونید براساس اون Authority سایت ها رو بررسی کنید اون میتونه خیلی موثر باشه.
      خوب در همین اپدیت جدید امار نشون داده گوگل نزدیک به ۶۰ ۷۰ درصد دایکتوری ها را Penalized کرده پس دایرکتوری ها مثل هم نیستند فرق هست بین Dmoz و یک دایرکتوری نامعلوم.
      در اون مورد اگر میتونید با وبمستر تماس بگیرید که لینکتونو پاک کنه.اگر نمیتونید باید بیخیالش بشید یک جورایی

      پاسخ
    1. AmirSina

      پاک کردن لینک های اسپم بهینه سازی نیست عملا بلکه شما دارید سایتو از مرز خطر دور میکنید که Penalize نشید.
      بهینه سازی بیش از حد تعریف دیگه ای داره

      پاسخ
  2. hossein

    سلام

    ممنون میشم در این مورد بیشتر توضیح بدید.

    اگه ما لینک هایی داشته باشیم که توسط خودمون ایجاد نشدن و دیگران این کار رو کردن ولی کاملا هم نامناسب هستن باید چکار کنیم. راهی برای این هست که به گوگل اعلام کنیم که اونها مورد تایید نیستن یا … ؟

    مثلا یکی برای دشمنی تو این مدل سایتها برامون لینک درست کنه و ما هیچ دسترسی برای تصحیحش نداشته باشیم .( صرفا مثال بود )

    ممنون

    پاسخ
  3. nader abbasi

    lمرسی امیرسینا جان. واقعا عالی بود
    حالا این تبادل لینک رو انجام بدیم یا نه؟ و این که اگه تو فرومای یه سایت به پست ها جواب بدیم و ادرس سایت رو با عناوین مختلف بکار ببریم کار درسته یا نه؟
    ولی این گوگل هم دیگه داره خیلی به خودش سخت میگیره.(:!)

    پاسخ
    1. AmirSina

      نه دیگه تبادل لینک که گفتیم انجام ندید.
      عناوین محتلف به ۲ صورت هست یا شما لینکی که به کار میبرید به دلیل منطقی هست مثلا به عنوان یک رفرنس برای یک موضوع یا فقط میخواید بیخودی لینک بدید.که اولی خوبه و دومی بد.
      بله سخت گیر شده شاید مقدار اسپم کم بشه

      پاسخ
  4. Ehasn

    سلام خسته نباشید
    از مطلب آموزنده تون ممنون ام
    سوالی داشتم
    یه افزونه واسه وردپرس پیدا کردم که تو توضیحاتش ننوشته بود با قرار لینک ها در لیست این افزونه گوگل لینک ها رو بررسی نمی کنه

    حالا میشه با توجه به امکان این افزونه تبادل لینک انجام داد یا نه؟

    پاسخ
  5. رضایی

    با سلام
    آیا ip اختصاصی در سئو تاثیر داره.
    برای مثال من خودم از سرویس هاستینگی استفاده میکنم که سرویس اشتراکی ارائه میدهد و ip من با ip تمامی کسانی که از این هاستینگ استفاده میکنند یکسان است.
    حال آیا با خرید سرویس آیپی اختصاصی سایتم سئوی بهتری خواهد داشت؟

    با تشکر

    پاسخ
    1. AmirSina

      بله تاثیر داره اما اون قدر فاکتورهای مهم تری در سئو هستند که این توشون گمه.اون برای کسیه که کارش خیلی خوبه میخواد بهترین باشه

      پاسخ
  6. رضایی

    ممنون بابت پاسخ.
    سایت بنده در چند کلمه که برایم اهمیت زیادی داره تو گوگل سایت اول است.
    آیا اگر ip اختصاصی بگیرم و ip عوض شود باعث نمیشود این رتبه را از دست بدهم؟
    آیا باعث کاهش الکسا نخواهد شد؟
    آیا باعث کاهش پیج رنک نمیشود؟
    با سپاس فراوان

    پاسخ
  7. میلاد تنگستانی

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    همونطور که گفتید گوگل با تبادل لینک مشکل داره ، با بک لینک هم مشکل داره؟
    اگه با بک لینک مشکل نداره ، پس چه جوری تشخیص میده که این ” متن ” که مثلا هایپر لینک هست جزء تبادل لینک هست یا بک لینک؟

    پاسخ
  8. OneLink

    سلام
    ممنون مطالب خوبتون.راستی اگه که از سایت های تبادل لینک یا صفحه های تبادل لینک در سایت های بزرگ هم استفاده کنیم مشکل داره؟؟؟ من از چند جا شنیدم که تبادل لینک چه دو طرفه و په چند طرفه توی الگوریتم پاندا ممنوع است!!!.راستی تبادل Pop-Up یا گذاشتن Pop-Up توی سایت ها چطور؟؟؟

    پاسخ
  9. سامان

    من که متوجه نشدم تو این مقاله گفتید که تو سایت های مرتبط نظر بگذارید اما تو مقاله( بررسی ۱۲ آپدیت جدید و مهم گوگل) گفتید که گوگل سایت های که برای هم نظر میذارند رو PR شون رو کم میکنه!!
    بلاخره کدوم بهتره؟؟

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *