تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی

فهرست مطالب

تحقیق کلمات کلیدی مهم ترین مرحله در مقوله تولید محتوا محسوب می‌شود و بخشی بسیار مهم در سئو سایت و بهینه‌سازی آن با توجه به معیارهای موتورهای جستجو است. برای تولید یک محتوای مناسب نیاز است تا بدانید مخاطب چه عبارت‌ها و کلمه‌هایی را جستجو می‌کند. در صورتی که محتواهای خود را با استفاده از کلماتی که چندان ارزشی ندارند تولید کنید در واقع وقت و هزینه بیهوده صرف کرده‌اید. در ادامه بیان می‌کنیم که تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه اهمیتی دارد. همچنین روش‌ها و ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی چیست ؟

تحقیق کلمات کلیدی یعنی یافتن کلمات کلیدی که مردم بیشتر در موتورهای جستجو آن‌ها را سرچ کرده‌اند. زمانی که شما به تحقیق در مورد کلمات کلیدی می‌پردازید در واقع یک گام اساسی برای بهینه سازی و سئو سایت خود برداشته اید؛ زیرا زمانی که می‌دانید مردم چه چیزی را جستجو می‌کنند می‌توانید در همان راستا تولید محتوا کنید یا ایده‌های جدیدی برای پست‌های بعدی سایت تان پیدا کنید. یکی دیگر از تحقیق کلمات کلیدی این است که به بازاریابان کمک می‌کند تا میزان تقاضای مشتریان را بررسی کنند.

چرا یافتن کلمه کلیدی مناسب مهم است ؟

تمامی وب‌سایت‌ها به دنبال جذب مخاطب و ترافیک ارگانیک بالا هستند. کلمات کلیدی اگر به خوبی انتخاب شوند و به خوبی در محتوایی که در سایت عرضه می‌شود استفاده شوند می‌توانند در بهبود و بهینه سازی سایت موثر بوده و مخاطب را به سایت هدایت کنند. همچنین استفاده از کلمات کلیدی مناسب با زمینه فعالیت وب سایت رتبه بندی صفحات وب سایت شما بهبود می‌بخشد.

همچنین تحقیق کلمات کلیدی را می‌تواند با کمک ابزار‌های آنلاین و شیوه‌های سنتی و دیجیتالی انجام دهید که در ادامه تعدادی از این روش‌ها را برای شما معرفی کرده ایم.

6 ابزار جستجو و تحقیق کلمات کلیدی

برای یافتن کلمات کلیدی و تحقیق در مورد آن‌ها ابزارهای مختلفی وجود دارد، تسلط به ابزارها و نحوه کار با آن‌ها می‌تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی کسب و کار شما موثر باشد و به شما کمک می‌کند. در ادامه برخی از این ابزارها را معرفی می‌کنیم.

· Google Keyword Planner

Keyword Planner  ابزاری است که گوگل برای مدیران وب سایت و تجارت‌ها ارائه کرده است. این ابزار داده‌های مربوط به حجم جستجو را با کلمات کلیدی مدنظر در کل فضای اینترنت تحلیل و بررسی می‌کند.

· Google Trends

گوگل ترندز یک ابزار برای بررسی نوسانات جستجو در کلمات کلیدی است. برخی از کلمات کلیدی با توجه به تغییر فصل یا شرایط دیگر بیشتر یا کمتر جستجو می‌شوند و گوگل ترندز به شما نشان می‌دهد که کلمات کلیدی در چه زمانی چقدر جستجو شده اند. مثلا در فصل زمستان «خرید کاپشن» بیشتر جستجو می‌شود.

· AnswerThePublic

یکی دیگر از ابزارهایی که در یافتن کلمات کلیدی می‌تواند مفید باشد ابزار چهارمین ابزاری AnswerThePublic است. این ابزار که به صورت رایگان می‌توان از آن استفاده کرد سوالات متداول در مورد کلمات کلیدی خاص را جستجو می‌کند. می‌توانید به کمک ابزارKeywords Everywhere  اولویت بندی پیشنهادات ATP  بر اساس حجم جستجو را نیز مشاهده کنید.

· Ahrefs Keyword Explorer

وب‌سایت «Ahrefs» یک ابزار برای لینک سازی در وب سایت است. اما این ابزار دارای بخشی است که می‌تواند درباره هر کلمه کلیدی اطلاعات مفیدی مانند میزان جستجو، تعداد کلیک‌ها، هزینه به ازای کلیک (CPC)  و… ارائه دهد. بنابراین با استفاده از این ابزار ارزشمندی کلمه برای تولید محتوا و صرف وقت و هزینه برای آن کلمه برای شما مشخص می‌شود.

· Semrush

این ابزار یک ابزار پرمیوم است و برای استفاده از آن باید اشتراک خریداری کنید. این ابزار دقیقا کلمه کلیدی را که به بهبود رتبه شما در گوگل کمک می‌کند نشان می‌دهد. این ابزار می‌تواند به شما در جدال با رقبا کمک کننده باشد به این صورت که می‌توانید آدرس آن را در ابزار Semrush وارد کنید و اطلاعات مورد نیاز از آن وب سایت را برای رقابت بیابید.

· Ubersuggest

اوبر ساجست یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در تحقیق کلمات کلیدی محسوب می‌شود. این ابزار داده‌های مانند میزان بازدید، هزینه به ازای کلیک (CPC)، سختی کلمه کلیدی و … را بررسی می‌کند.

کجا از کلمات کلیدی استفاده کنیم ؟

بعد از انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای هر محتوا باید آن کلمه را به صورت یکنواخت در کل آن صفحه توزیع کنید به طوریکه برای مخاطب آزار دهنده نباشد. همچنین در حال حاضر گوگل الگوریتم‌هایی را ارائه کرده است که استفاده بیش از اندازه از یک کلمه کلیدی خاص را بررسی می‌کنند و در صورت وجود گوگل محتوای آن صفحه را فاقد ارزش می‌داند و حتی ممکن است تاثیر منفی در سئو داخلی سایت داشته باشد.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های عنوان محتوا، متن، توضیحات متا و alt تصاویر موجود  در متحوای تولید شده باید به گونه ای باشد که از دید مخاطبان نیز طبیعی باشد و خیلی زیاد یا خیلی کم تکرار نشده باشد. همچنین استفاده از کلمات کلیدی و مترادف آن‌ها را در ۱۰۰ واژه اول محتوا تاثیر بهتری در سئو دارد. استفاده از کلمات کلیدی در بخش‌های ذکر شده می‌تواند مطلب شما را در جستجوها در اولویت قرار دهد.

جمع بندی

در تحقیق کلمات کلیدی ابتدا لازم است کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و کلمات کلیدی‌ متناسب با آن را با روش‌ها و ابزاری که معرفی شد شناسایی کنید. با تحقیق کلمات کلیدی شما می‌توانید علاوه بر مشخص کردن ساختار محتوایی و استراتژی فعالیت‌های خود، هدف کاربران از جستجو در گوگل و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنید. همچنین میزان سختی کلمات کلیدی نیز مشخص می‌شود. تحقیق کلمات کلیدی و یافتن کلمات کلیدی مناسب گامی مهم در سئو سایت شما و قرارگیری در جستجوهای اول گوگل است. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.