نرخ کلیک click through rate و تاثیر آن بر رتبه­ سایت

نرخ کلیک click through rate و تاثیر آن بر رتبه­ سایت

فهرست مطالب

در دو سال گذشته، بازار بحث و گفتگو در مورد تاثیر نرخ کلیک بر رنکینگ­ سایت­های مختلف در رتبه­ بندی­های گوگل بسیار داغ بوده است.
این بحث­ها زمانی بالا گرفت که بعضی از متخصصان سئو تست­های مختلفی به منظور بررسی تاثیر این فاکتور بر رتبه ­بندی­ها انجام دادند و ثابت کردند که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر رنکینگ سایت­ها می­باشد.

این نظریه بسیار منطقی به نظر می­رسد، چرا که گوگل همواره اعلام کرده است که به دنبال سیگنال­هایی است تا بوسیله­ آنها میزان محبوبیت یک سایت از نگاه کاربران را نشان دهند و نرخ کلیک فاکتوری است که به خوبی تمایل کاربران برای ورود به یک وب­سایت را نشان می­دهد.

دانستنی­هایی در مورد نرخ کلیک(click through rate) و تاثیر آن بر رتبه­ سایت

به چه دلیل گوگل اعلام می­کند که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در رنکینگ سایت­ها نیست؟

اگرچه نرخ کلیک بالا نشان دهنده­ تعامل مثبت کاربران با یک وب­سایت است اما گوگل، و بخصوص یکی از مهندسان این شرکت به نام Gary Illyses ادعا کرده­ اند که نرخ کلیک را در الگوریتم­های رتبه­ بندی گوگل وارد نکرده­ اند. از آنجا که این فاکتور یکی از پر سر و صداترین فاکتورهای سئو است، منطقی به نظر می­رسد که گهگاه پیامی از گوگل با مضمون عدم استفاده از نرخ کلیک در الگوریتم رتبه ­بندی منتشر شود تا این فاکتورکمتر مورد توجه کسانی قرار بگیرد که به دنبال راه­های اسپمی برای بهبود رتبه­ سایت خود، با استفاده از بالا بردن غیر قانونی و غیر متعارف نرخ کلیک هستند.

آیا نرخ کلیک از نگاه گوگل یک فاکتور رتبه ­بندی غیر مستقیم به حساب می­آید؟

با توجه به بازخورد منفی دریافت شده از طرف گوگل نسبت به نرخ کلیک ، برخی از فعالان سئو عقیده دارند که نرخ کلیک از طرف گوگل مورد استفاده قرار نمی­گیرد. اما در عین حال اظهارات دیگری نیز از طرف گوگل منتشر شده است که نشان می­دهد این شرکت از فاکتور نرخ کلیک در برخی مواقع استفاده می­نماید.

شواهد اولیه مبنی بر استفاده­ گوگل از فاکتور نرخ کلیک، در ارائه­ایی که توسط یکی از مهندسان این شرکت با عنوان
A Ranking Engineer’s Perspective انجام گرفت، به خوبی دیده شد. با توجه به این ارائه، می­توان دریافت که اگرچه گوگل نرخ کلیک را به عنوان یک فاکتور مستقیم در رنکینگ سایت­ها دخیل نمی­ کند اما در موارد زیادی از آن بطور غیر مستقیم برای بررسی کیفیت سایت­ها و آنالیز نتایج نمایش داده شده به کاربران بهره­ گیری می­ نماید.

همچنین دیده شده است که گوگل هنگام اعمال تغییرات در الگوریتم خود، از فاکتور نرخ کلیک سایت­ها، برای آنالیز نتایج مورد انتظارش استفاده می­کند. در واقع این فاکتور نشان دهنده­ بازخورد کاربران نسبت به تغییرات بوده و مشخص می­کند که به­روز رسانی­ ها تا چه حد توانسته نتایج بهتری را به کاربران ارائه کند.

به طور کلی با جمع بندی نقطه نظرات گوگل پیرامون نرخ کلیک، به این نتیجه می­رسیم که این فاکتور به طور مستقیم نتایج را تغییر نمی دهد. در عین حال برای بررسی اینکه آیا دیگر فاکتورهایی که به طور مستقیم روی رنکینگ تاثیرگذار هستند (مانند محتوا و لینک­ها )، تاثیر مثبتی بر نحوه­ مشارکت کاربران و کیفیت نتایج جستجو دارند یا خیر، از نرخ کلیک استفاده می­شود.

راهکارهای دیگر گوگل برای بررسی کیفیت نتایج جستجو

همانطور که گفته شد، نرخ کلیک، تنها یکی از فاکتورهای مورد استفاده در بررسی کیفیت نتایج به نمایش درآمده برای جستجوهای کاربران است.

گوگل همواره از رویکرد­های متفاوتی برای بررسی ارزیابی­ های کاربران نسبت به نتایج به نمایش درآمده به آنها، استفاده می­نماید. تمامی این رویکردها مبتنی بر نظر کاربران حقیقی است. به طوریکه از کاربر نظر سنجی می­شود که آیا در نتایج به نمایش درآمده پاسخ مناسبی برای هدف جستجوی او وجود داشته است یا خیر. همچنین از کاربر خواسته می­شود که نظر خود را پیرامون کیفیت پاسخ­های ارائه شده توسط موتور جستجو را اعلام نماید.

این نظر سنجی­ها یک پیام بسیار مشخص دارد و آن پیام این است که افزایش غیر واقعی نرخ کلیک یک سایت با روش­های اسپمی، تاثیری در رتبه­ بندی­ها نخواهد داشت. چرا که در هنگام هر به­روز رسانی الگوریتم رتبه­ بندی، صفحات با توجه به نظرات کاربران (بصورت manual) مورد بازبینی قرار می­گیرند و از این رو اگر نرخ کلیک یک سایت غیر واقعی باشد در این بررسی­ها سایت رتبه­ خود را سریعا از دست خواهد داد.

دانستنی­هایی در مورد نرخ کلیک(click through rate) و تاثیر آن بر رتبه­ سایت

به جرات می­توان گفت که نرخ کلیک و ارزیابی نظرات کاربران تنها بخشی از تست­هایی است که گوگل برای آزمایش کیفیت الگوریتم خود انجام می­دهد. ازجمله دیگر فاکتورهای ارزیابی کیفیت نتایج جستجو که مورد توجه گوگل است، می­توان به نرخ دفع کاربر (bounce rate) و مدت زمانی که کاربر در یک وب­سایت می­گذراند نیز اشاره کرد. بررسی­ها نشان می­دهد که سایت­هایی که کاربران زمان بیشتری را در آنها سپری می­نمایند، عموما از رتبه­ بهتری در نتایج جستجو برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که با توجه به بررسی­هایی که در بالا به آن اشاره شد، نمی­توان گفت الگوریتم گوگل مستقیما سایت­هایی را که کاربران زمان بیشتری را در آنها می­گذرانند را در رتبه­ بالاتر قرار می­دهد. اما این نتایج مشخص می­کند که سایت­هایی که کاربران را بیشتر در خود نگه می دارند بسیار مورد علاقه­ گوگل هستند.

چگونه (گاهی اوقات) نرخ کلیک فاکتوری برای رتبه ­بندی محسوب می­شود؟

علارقم تمامی گفته­ های گوگل، تست­ها و آزمایشاتی که توسط متخصصان سئو انجام گرفته، نشان دهنده­ این حقیقت است که گوگل تمام حقیقت پیرامون استفاده از اطلاعات نرخ کلیک سایت­ها را منتشر نمی­کند. اینجا جایی است که باید بر اساس نظرات و اظهاراتی که در جوامع سئو می­شنویم و اطلاعاتی که از منابع غیر رسمی منتشر می­شود، به حدس و گمان درباره­ میزان تاثیر نرخ کلیک بر پارامترهای موتورهای جستجو بپردازیم.

در اظهار نظری که در ماه مارس 2016 از Andrey Lipattsev به عنوان یکی از اعضای گوگل منتشر شد، به خوبی مشخص شد که در الگوریتم گوگل، یک عامل رتبه­ بندی موقت وجود دارد که عناوین و جستجوهای محبوب را شناسایی کرده و پس از آن با توجه به سیگنال های اجتماعی و رفتار کاربران به رتبه­ بندی­های صفحات می­پردازد. 

اکنون می­دانیم که گوگل در تلاش است تا محتواهای تازه را در رتبه­ های بالا در اختیار کاربران خود قرار دهد و این الگوریتم بسیار به الگوریتم طراوت (freshness algorithm) که در سال 2011 منتشر شد، شباهت دارد.

آنچه می­توانیم به طور خلاصه از گفته­ های بالا برداشت کنیم:

1- اولا دیده شده است که در برخی موارد نرخ کلیک در رتبه­ بندی­ها، تاثیری فوری و موقت گذاشته است. به احتمال فراوان الگوریتم جستجوی گوگل به گونه ­ای است که در ابتدا موضوعات و سرتیترهای پرطرفدار را شناسایی و رتبه­ بندی­ می­نماید و سپس با توجه به بازخورد کاربران و نحوه­ی رفتار آنها با این رتبه­ بندی­ اولیه، رنکینگ را بهینه می­ نماید. در مراحل اولیه­ رتبه­ بندی­ها نرخ کلیک در نقش یک فاکتور تاثیر گذار بر رتبه­ بندی­ها، ایفای نقش می­کند.

2- ثانیا گوگل از فاکتور نرخ کلیک به منظور بررسی کیفیت نتایج ارائه شده به کاربران بهره­ گیری می­نماید. این موضوع اگرچه بر تمامی نتایج ارائه شده به کاربران اعمال نمی­شود اما شیوه­ای بسیار مناسب برای کنترل نتایج ارائه شده توسط موتور جستجو به حساب می­آید. بر اساس نتایج بدست آمده، گوگل درصدد است تا الگوریتم خود را با محوریت لینک­ها، محتوا و … بهبود دهد. در این رویه، نرخ کلیک بصورت غیر مستقیم در نتایج تاثیر خواهد داشت.

3- ثالثا گوگل از نرخ کلیک برای شخصی­ سازی نتایج برای کاربران استفاده می­نماید. نگاه به شخصی­ سازی اندکی با دیگر فاکتورها متفاوت است. گوگل تمامی رفتارهای کاربران را از طریق اکانت گوگل آنها رصد کرده و علایق آنها را ردیابی می­نماید. بهترین راه برای یافتن این علایق، ردیابی لینک­هایی است که یک کاربر بر روی آنها کلیک نموده و وارد صفحه­ مربوط به آن شده است. حال اگر با هر ترفندی بتوانید نرخ کلیک سایتتان را افزایش دهید، شانس نمایش سایتتان در شخصی­ سازی نتایج توسط گوگل به مقدار قابل ملاحظه­ ای بالاتر خواهد رفت.

چگونه می­توان نرخ کلیک سایت را بهبود بخشید؟

کاملا واضح است که مشارکت بیشتر کاربر و فرستادن کاربران به وب­سایت­های هدف مهمترین خواسته­ گوگل به شمار می­رود. به همین دلیل بهبود نرخ کلیک سایت امری بسیار ضروری به نظر می­رسد چراکه با این کار گوگل متقاعد می­شود که سایت شما از محبوبیت کافی نزد کاربران برخوردار بوده و گوگل می­تواند کاربران دیگر را به سمت آن هدایت کند. داده ­های Search Console در رابطه با نرخ کلیک معتبر ترین و قابل اعتماد ترین داده­ها در این رابطه بشمار می­ آیند و بهتر است در بررسی­ها و آنالیزهای خود از اطلاعات این پایگاه معتبر استفاده نمایید.

بهترین روش­ها برای بهینه­ سازی سایت به منظور افزایش نرخ کلیک

فرض کنید که در حال حاضر می­خواهید صفحه­ ای از سایت خود را برای یک کلیدواژه­ی خاص بهینه­ سازی نمایید. به این منظور در ادامه چند اقدام برای بهبود نرخ کلیک سایت به شما پیشنهاد شده است:

  • کلیدواژه­ هایی را که نرخ کلیک صفحه برای آنها پایین است را در تگ­های عنوان صفحه بگنجانید. می­توانید لینک­ها و عناوین خود را با عناوینی که در حال حاضر رتبه­ بالایی در رنکینگ دارند، مقایسه کنید. بهبود عناوینی که کاربران با آنها روبرو می­شوند همواره کمک خواهد کرد تا نرخ کلیک بالاتر برود. کاملا واضح است که اگر عنوان یک لینک برای کاربر جذاب باشد کاربر به سمت آن کشیده شده و تمایل خواهد داشت تا روی آن لینک کلیک نماید.
  • توضیحات متا را به منظور گنجاندن کلیداژه­ های هدف بهینه کنید تا نرخ کلیک برای آن کلیدواژه­ها بالاتر برود. در نمایش نتایج جستجو این کلیدواژه­ها بصورت برجسته در توضیحات مشخص خواهند شد که این موضوع شانس کلیک را برای لینک بالا خواهد برد. بهتر است که هر توضیح متا را با توجه به محتویات آن صفحه بهینه کرده و از تولید یک توضیح کلیشه­ای و تشکیل شده از چند فاکتور نامرتبط با موضوع صفحه پرهیز نمایید. می­توانید برای درک درست از این موضوع چند جستجو انجام دهید و به توضیحات متای صفحات پرطرفدار دقت کنید.
  • کلمات و عبارات کلیدی هدف را در URL­ها بگنجانید. این کار همانند آنچه در مورد توضیحات متا به آن اشاره شد، باعث می­شود کلیدواژه ­ها برجسته شده و شانس کلیک بالاتر برود.
  • از نشانه گذاری­های صفحه (موجود در org) استفاده کنید تا لینک­های شما در نتایج از ریچ اسنیپت­ها برخوردار شوند. ریچ اسنیپت­ها به کاربران انگیزه­ بیشتری خواهند داد تا بر روی لینک شما کلیک نمایند. بخصوص اگر این نشانه­ ها بازخورد فوق­ العاده­ بازدیدکنندگان سایت شما را به کاربران نشان دهند. تاثیر پنج ستاره طلایی در زیر لینک سایت شما بر جلب توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک فوق­ العاده است.

پس از آنکه از توصیه­ های بالا در بهبود سایتتان بهره­ گرفتید، بررسی کنید که ترافیک ارگانیک سایتتان چه تغییری کرده است. سپس با توجه به بازخورد کاربران نسبت به تغییرات سایت، این تغییرات را بهینه کنید تا به بالاترین نرخ کلیک مورد انتظار خود دست پیدا کنید.

سخن آخر

به طور کلی می­توان گفت نرخ کلیک فاکتوری است که توسط گوگل به طرق مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. نتایج تست­های مختلف نشان دادند که این فاکتور هم بصورت مستقیم و موقت و هم بصورت غیر مستقیم بر تغییرات نتایج جستجوها تاثیرگذار است.

Paul Haahr یکی از اعضای شرکت گوگل، اعلام کرد که همواره برای بررسی کیفیت نتایج به نمایش درآمده برای کاربران، گوگل از فاکتور نرخ کلیک استفاده می­نماید. همانطور که در گفته­ های بالا مشخص است و از آنجا که این فاکتور می­تواند ترافیک ارگانیک سایت را بالا ببرد، باید همواره در هنگام بهینه­ سازی سایت به آن توجه ویژه­ای داشته باشید.

علاوه بر توجه به نرخ کلیک، نیاز است تا یک سئوکار آگاه باشد که هنگامی یک سایت از لحاظ فنی اهداف اصلی صاحبان خود را برآورده می­نماید که دارای محتوایی فوق ­العاده و لینک­های بسیار با کیفیت نیز باشد. همچنین نیاز است که زمان زیادی برای تفکر پیرامون بهبود تجربیات کاربران در سایت (user experience) صرف شود چرا که هرچه این فاکتور بیشتر مورد توجه قرار داده شود، محبوبیت وب­سایت بیشتر شده و کاربران با اقبال بیشتری به سمت سایت می ­آیند و تمامی اینها در نهایت منجر به بالاتر رفتن رتبه­ سایت و افزایش ترافیک ارگانیک سایت خواهد شد.

در پایان از شما تقاضا می­کنیم که نظرات و تجربیات خود را در زمینه­ بهبود نرخ کلیک سایت در بخش نظرات این مقاله کامنت کنید تا پیرامون آنها به بحث و گفتگو بپردازیم.