بودجه ریزی بازاریابی کسب و کارهای کوچک
بودجه ریزی بازاریابی کسب و کارهای کوچک برای تمامی افراد امری واجب است. هر فردی برای انجام عملیات بازاریابی و marketing باید یک برنامه داشته باشد ، چنانچه شما برای سازمان خود برنامه بازاریابی یا marketing نداشته باشید بجای اینکه شما بازار را هدایت کنید شرایط بازار شما را هدایت خواهد کرد.
اگر تمایل دارید کسب و کارتان سود آور باشد باید برای خود یک برنامه بازاریابی و یا marketing تهیه کنید و اگر این برنامه را نداشته باشید گویا با یک کشتی در دریای طوفانی و بدون اطلاع از مقصد باید تلاش کنید. برای تهیه یک برنامه بازاریابی مناسب باید تحقیقات بازار در خصوص صنایع مورد نظر انجام گیرد که رسیدن به این مهم مستلزم صرف هزینه های بسیار بالاست بنابراین شما باید بودجه ریزی بازاریابی انجام دهید و چنانچه بودجه ریزی بازاریابی انجام ندهید، هرگز به آن دست پیدا نخواهید کرد.
روش های بودجه ریزی بازاریابی:
1- مشخص کردن هدف های برنامه بازاریابی برای بودجه ریزی بازاریابی
شایان ذکر است که این روش موفق ترین روش بودجه ریزی بازاریابی است. این بودجه جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزی بازاریابی تخصیص داده می شود. البته این روش بودجه ریزی بازاریابی واقع بینانه ترین شیوه است و غالبا محدود به میزان سرمایه می باشد، البته ممکن است هزینه هایی که صرف می شود از مقدار پولی که برای یک سال در نظر گرفته شده است بیشتر باشد ولی عده زیادی باور دارند که این روش بودجه ریزی بازاریابی بهترین شیوه است. اما بدانید که این بودجه ریزی باید قبل از سال مالی انجام شود و ممکن است که با توجه به پیشرفت ها و افت شرکت دچار تغییرات گردد. پیشنهاد میکنم حتما مقاله بازاریابی چریکی چیست را مطالعه کنید.
به امور بازاریابی و صرف هزینه ها نظارت داشته باشید تا پیشرفت و رشد و توسعه بیشتر را در صنعت خود ببینید. چنانچه شما برنامه ها و اهداف بازاریابی را به درستی مدیریت کنید، می توانید کسب و کار خود را در راه مناسب قرار داده و به رشد و پیشرفت دلخواه برسید.
در نظر داشته باشید بودجه ریزی سالانه آن را انعطاف پذیر طراحی نمایید تا بتوانید با توجه به تغییرات محیطی از آنها استفاده کنید. چنانچه بودجه ریزی بازاریابی غیر منعطف باشد ابتکار عمل از شما گرفته خواهد شد یعنی شرکت را دست و پا بسته خواهد کرد. این روش بودجه ریزی و بازاریابی کاربردی است و در شرایط لزوم در برابر تغییرات جاری و ناگهانی و با توجه به نیازها و کم و کاستی ها مورد استفاده زیادی قرار می گیرد. با استفاده از این روش فقط هزینه هایی صورت می گیرد که شرکت را به سوددهی بالاتر برساند اما، باید باید باید، بدانید که استفاده از این روش همواره مدیریت بسیار زیادی نیاز دارد و شما مسئولیت بسیار سنگینی را متحمل شده اید و همواره باید دقت زیادی به خرج دهید.
2- اختصاص مقدار درصد مشخص از درآمد
اختصاص مقدار درصد مشخص از درآمدها یکی از رایج ترین متدهای بودجه ریزی بازاریابی است که عموما بین 9 تا 12 درصد از درآمد ها به بودجه ریزی بازاریابی سالانه اختصاص می یابد. البته چنانچه کسب و کاری قصد شروع به کار و یا شروع به عرضه کالایی جدید به بازار را داشته باشد، باید بیشتر تبلیغ کند و در نتیجه بودجه بیشتری به این کار باید اختصاص دهد. استفاده از این روش بودجه ریزی بازاریابی مزیت کاهش و افزایش بودجه نسبت به درآمد را به همراه خواهد داشت.
3- هماهنگی با رقبای بازار
یکی از روش های بودجه ریزی بازاریابی این است که به تحلیل رقبای صنعت خود بپردازید و به آنها نگاه کنید که در سال برای این کار چقدر هزینه می کنند. این شیوه بدون هیچ گونه پیچیدگی است، با استفاده از این روش خود را همپای رقبای خود نگه می دارید و البته اصل و پایه این روش بر این مبنا است که رقبا مقدار درستی برای انجام عملیات بازاریابی بودجه ریزی می نمایند. سعی کنید رقبای هم پای خود را برای این قیاس انتخاب کنید تا بتوانید در این امر موفق باشید. یعنی میزان درآمد و اندازه کسب و کارها با هم برابر باشند. و همچنین مطالعه 14 گام موثر برای تبلیغات برند و کسب و کار نیز مفید است.
4- مقدار مشخص پول
در بسیاری از کسب و کارها همیشه برای انجام عملیات بازاریابی مقدار مشخصی پول کنار می گذارند چنانچه کسب و کار کوچکی دارید می توانید از این روش استفاده کنید و دقت نمایید از عهده چقدر هزینه marketing بر خواهید آمد. شما می توانید از این روش برای یک برنامه ریزی کوتاه مدت marketing استفاده نمایید، اما چنانچه برنامه ریزی بلند مدت marketing دارید هرگز از این روش استفاده نکنید. البته چنانچه در سال اول شروع کار خود هستید هم با توجه به اینکه هیچ تجربه و سابقه ای از نتایج فروش و بازاریابی ندارید هم از این روش استفاده نکنید زیرا دچار سردرگمی خواهید شد.
منبع: پارک بازاریابی ایران جناب دکتر میرکاظمی